Al-Mustafa International University
یکشنبه | 16 | شهریور | 1404

وحدت سنی و شیعه، کلید مقابلهٔ با تهدیدات خارجی و کاهش نفوذ غرب است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بر ضرورت «وحدت سنی‑شیعه» به‌عنوان کلید مقابله با تهدیدات خارجی و کاهش نفوذ غرب تأکید کرد و گفت:  اختلافات فقهی نباید منجر به جدایی یا دشمنی شود، چرا که دشمنان از طریق تفرقه‌افکنی سعی در شکست اتحاد امت اسلامی دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، ایشان در همایش محوری” در پرتو عشق به احمد، اتحاد ملت، وحدت امت” که با حضور علمای شیعه و سنی برگزار شد، اظهار کرد: این محفل ارزشمند به عنوان نماد برتر اسلام و مسلمانان که در برابر چالش‌های جهانی ظاهر می‌شود، ضرورت وحدّت تمام جوامع اسلامی را، با در نظر گرفتن تمامی اختلافات قومی، مذهبی و فکری، به‌وضوح نشان می‌دهد.

ایشان افزود:  خداوند متعال در آیات قرآن به پیامبر (ص) دستور داد تا همسرانِ «اهل کتاب» که در برابر حق و با خضوع به جزیه توکل کرده‌اند، به وحدّت با مسلمانان دعوت شوند؛ این دعوت، نه تنها برای حفظ تکامل دینی بلکه برای جلوگیری از تفرقه و جدایی بین مؤمنان است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: در عین حال، مؤمنان با همدلی و هم‌پیمانی، باید در برابر مشرکان و بت‌پرستان موضعی استوار بگیرند و با گفتن «لا إله إلا الله ولا شریک له»، نشان دهند که یک‌سو رحمت و یک‌سو عزم نوست. این پیام، در قرآن بارها به عنوان اصل بنیادین وحدّت مسلمانان پیش‌نهاد شده است: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا».

ایشان خاطرنشان کرد: از دیدگاه خداوند، تفرّق و جدایی بین مسلمانان گناهی است که بخشیده نمی‌شود؛ چرا که اگرکسانی که بر پایهٔ توحید و تقوا و عقاید مشترک یکدیگر را می‌شناسند، به اختلاف‌های جزئی سر بر می‌آورند، این امر به‌یک‌باره باعث ضعف جمعی می‌شود. در حقیقت، اسلام بر این استوار است که همهٔ مؤمنان در همهٔ شؤون اعتقادی، اخلاقی و عبادی، بر یک‌پایهٔ یکسانی ایستاده و از تفرقه دوری می‌کنند.

آیت الله علم الهدی گفت: با این‌حال، در طول تاریخ، اختلافات فقهی و مذهبی بین مذاهب مختلف اسلامی — از جمله شیعه با مراجع تقلید (ع) و اهل سنت که خود شامل مذاهب شافعی، مالکی، حنفی و حنبلی می‌شود — بروز پیدا کرده است. این اختلافات، هرچند در برخی موارد به جدال‌های نظری و حتی سیاسی منجر شده‌اند، اما هیچ زمانی نمی‌توانند مبنای دشمنی و جداسازی کامل باشند؛ چرا که اسلام هیچگاه از افراد بر پایهٔ مذهب، مکتب فقهی یا مذهب فرعی خود، خصومت نساخت.

ایشان ابراز کرد: در دورهٔ استعمار، قدرت‌های غربی با به‌کارگیری روش‌های تقسیم و تسخیر، سعی کردند تا مسلمانان را از هم پاره سازند؛ آن‌ها به‌منظور حفظ تسلط خود، بر هر یک از جوانب جامعه اسلامی، به‌دقت از شیوهای مختلفی برای ایجاد اختلافات بهره بردند. اما امروز، مؤمنان باید با آگاهی از این تدابیر و با استقامت در مسیر وحدت، از هرگونه تأثیر منفی بر جامعهٔ اسلامی جلوگیری کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ببرای تحقق هدف اصلی اسلام — که نه تنها در عرصهٔ دینی بلکه در عرصهٔ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است — نیاز است تا همهٔ مسلمانان، فارغ از مذهب، مکتب فقهی یا ملیت، دست در دست هم دهند، اختلافات جزئی را در چارچوبی صلح‌آمیز حل کنند و به‌جای جدال، بر پیوندهای معنوی، اخلاقی و معنوی مشترک تأکید نمایند. این‌گونه می‌توانیم از تکرار خطاهای تاریخی جلوگیری کنیم و به‌سوی آینده‌ای منسجم، پر از عدل و رحمت حرکت کنیم.

ایشان ابراز کرد: قرآن کریم در آیه‌ای از فرمان الهی تأکید می‌کند که اگر دو نکته‌ی کلیدی را دقیقاً مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم که محرمات الهی به‌وضوح به‌عنوان حرام شناخته می‌شوند و هیچ‌گونه جائی برای تفرقه یا مخالفت بین افراد در این زمینه وجود ندارد؛ همان‌طور که عبارت « با یکدیگر نزاع نکنید که باعث ناتوانی شما می‌شود و این ناتوانی به عجز منتهی می‌شود» نشان می‌دهد، ناتوانی در نهایت به بیچاره شدن منجر می‌گردد و اگر ما به‌عنوان جامعه‌ای مؤمن در برابر دشمن ایستادگی نکنیم، دشمن می‌تواند با بهره‌گیری از این سستی، نیرنگ‌های خود را اجرا کند.

آیت الله علم الهدی اضافه کرد: دشمن هنگامی که می‌بیند ما در کنار یکدیگر می‌ایستیم، نیروی جدی و تهدیدی برای او می‌شود؛ او از این وضعیت می‌ترسد و حتی گاهی وحشت می‌کند. اما اگر در داخل جامعه‌مان نزاع و اختلاف ایجاد شود، این استقامت از بین می‌رود و جامعهٔ دینی و مقاومی که در برابر دشمن شکل گرفته بود، ناپدید می‌گردد.

ایشان ادامه داد: سوءتفاهم‌های سیاسی که ریشهٔ آن‌ها در «افتراق مذهبی» است، می‌توانند به وسعتی برسند که دشمن به‌راحتی از آن بهره‌برداری می‌کند و مسلمانان را از یکدیگر جدا می‌سازد. گاهی در خطبه‌های نماز جمعه خطبا نکات یا ایده‌هایی را بیان می‌کنند که ممکن است موجب بروز نقدهای سازنده شود؛ اما اگر این نقدها بدون ارائهٔ مسیر واضحی برای اصلاح یا حل مشکل ارائه شوند، به‌جای رفع معضل، معضل را تشدید می‌کنند. بنابراین، وقتی انتقادات بدون راه‌حل‌های مشخص بیان می‌شوند، خود به‌عنوان مشکلی جدید ظاهر می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: نظام اسلامی همانند هر سازمان دیگری، اگر پایهٔ آن تضعیف شود، ساختارهای اقتدار دینی و سیاسی نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. برخی از جریان‌ها و گروه‌ها یا روایت‌های مختلف – چه در میان سنی‌ها و چه در میان شیعه‌ها – سعی می‌نمایند با اشاره به «اشکالات» در نظام، مشروعیت خود را تقویت کنند؛ اما این کار به‌جای رفع مشکلات، فقط به تضعیف کلیت نظام منجر می‌شود.

ایشان تأکید کرد: نکتهٔ مهم این است که اختلاف میان مراجع تقلید شیعه یا بین فرقه‌های سنی (مانند شافعی، مالکی، حنفی و حنبلی) نه به معنای دشمنی حتمی است و نه می‌تواند به‌عنوان دلیل برای جداسازی کامل جامعهٔ مسلمانان به‌کار رود.

ایشان اظهار داشت: بازیگران خارجی نیز در تشدید تفرقه نقش دارند. ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، به‌ویژه از طریق جریان‌های «هاوایی» یا «حائبی»، گاهی با انتشار اطلاعات کذب و ترویج تکفیر شیعه، سعی می‌کنند جامعهٔ مسلمان را به دو نیمهٔ سنی و شیعه تقسیم کنند؛ هدف این است که مسلمانان را از یکدیگر جدا سازند. این سیاست‌های تقسیم‌ساز به‌نحوی عمل می‌کند که شیعهٔ «انگلیسی» (مورد حمایت غربی) و سنی‌های «سنتی» به‌جای همکاری در دفاع از منافع مشترک، یکدیگر را توهین می‌کنند و در پیروزی بر دیگری رفتار می‌نمایند.

آیت الله علم الهدی گفت: اسرائیل نیز به‌عنوان نمونه‌ای از تهدید خارجی، جریان ناپاک و ضدانسانی شناخته می‌شود؛ او با حملات مکرر به مردم مسلمانان، به‌ویژه در مناطق فلسطینی، تلفات جانی و روانی فراوانی به‌بار آورده است. این حملات نه تنها به‌عنوان «ضربهٔ نظامی» بلکه شامل مواردی چون «کودک‌کشی»، تخریب زیرساخت‌ها و فشارهای روانی بر جامعهٔ مسلمان است که به‌صراحت نشان می‌دهد اسرائیل در پی تضعیف معنوی و سیاسی مسلمانان است.

ایشان تصریح کرد: در مجموع باید بر تفسیر صحیح قرآن تأکید کنیم: محرمات الهی واضح است و هیچ‌جایگاهی برای تفسیرهای خودسرانه‌ای که منجر به تفرقه می‌شوند، وجود ندارد. تنها راه مقابله با دشمن، ایستادگی جمعی و همبستگی است؛ نزاع داخلی زمینهٔ پیشرفت دشمن را فراهم می‌کند. باید از سوءتفاهم‌های سیاسی‑مذهبی به‌سرعت شناسایی کرده و با گفت‌وگوی سازنده و ارائهٔ راه‌حل‌های عملی آن‌ها را برطرف کنیم.

امام جمعه مشهد مقدس تاکید کرد: حتی اگر اختلافات فقهی یا نظری وجود داشته باشد، نباید به‌عنوان پیشینه‌ای برای جداسازی و تضعیف نظام مورد بهره‌برداری قرار گیرد. در مقابل برنامه‌های تقسیم‌ساز خارجی (آمریکا، بریتانیا و …) که سعی در ایجاد تنش بین سنی و شیعه دارند، باید با آگاهی و اتحاد مسلمانان خنثی شوند. در نهایت ایستادگی در برابر تهدیدات اسرائیلی، با همدلی و همیاری، از حق خود برای دفاع از سرزمین‌ها، مردم و ارزش‌های اسلامی محافظت می‌کند.

ایشان افزود: وحدت همهٔ مسلمانان—چه سنی، چه شیعه، چه اهل توحید و عقیدهٔ مشترک—مورد تأکید قرآن است و بنیاد اصلی برای بقای یک جامعهٔ اسلامی قوی و پایدار می‌باشد؛ بنابراین حفظ ارتباطات مثبت، رفع اختلافات از طریق گفت‌وگو و جلوگیری از هرگونه دخالت خارجی، الزامی است.

آیت الله علم الهدی عنوان کرد: در روز اولِ طوفان الاقصی که  اعتراضات علیه اسرائیل را در غزه به‑کمک برادران عامهٔ اهل‌سنت صورت گرفت، صدای فراخوانی برای تشکیل یک کنفرانس جهانی اسلامی به گوش رسید؛ هدف این گردهمایی جمع کردن رؤسای دولت‌ها، بررسی جنایات ارتکابی و عرضهٔ یک کمپین تبلیغاتی‑سیاسی گسترده در سطح بین‌المللی بود. اگر در آن لحظه وحدت میان تمام جوامع مسلمان به‌صورت کامل برقرار می‌شد، می‌توانست تأثیر شگرفی بر اعتبار، فعالیت‌های دیپلماتیک و قدرت فشار سیاسی ایران داشته باشد؛ ایران شیعه می‌توانست با تکیه بر نیروی همبستگی، صدای کشته‑شدگان سنی را در صحنهٔ جهانی تقویت کند و مسیر را برای نشان دادن چهره نخست‌وزیر اسرائیل به‌عنوان مجرم جنگی هموار سازد.

ایشان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، در صورتی که این وحدت حاصل نمی‌شد و مسلمانان به‌جای پیوند، در جدالی تفرقه‌بار فرو رفته می‌بودند، احتمالاً حرکت سیاسی ایران به‌منظور حمایت از کشته‌های سنی بی‌نتیجه می‌ماند؛ در این حالت جهان ممکن بود بدون هیچ‌گونه پاسخ واقعی، به سرنوشت جنایات ادامه دهد و فشار بر اسرائیل کافی برای اعتراف به مسئولیت‌های جنگی‌اش حاصل نشود. در نهایت، آسیب‌های وارده به ایالات متحده نیز می‌توانست به‌دلیل از دست رفتن یک زنجیرهٔ تخیلات و طرح‌های سازنده برای مقابله با تهدیدات اسرائیلی، به حدی کاهش یابد که توانست دگرگونی‌های ژئوپولیتیکی را به‑سوی تعادل بیشتر سوق دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مسئلهٔ تفرقه، در عرفِ دینی گناهی محسوب می‌شود که به‌طور واضحی از طرف پیامبر (ص) نهادینه شده است، گفت: به‌همین دلیل، هرگونه جدایی در میان برادران مسلمان، به‌خصوص بین سنی و شیعه، نه تنها از منظر دینی، بلکه از منظر سیاسی و اجتماعی، ضرری شایع و جدی به‌بار می‌آورد. دشمنان اسلام—چه از جانب ایالات متحده، چه از جانب صهیونیست‌ها—سعی می‌نمایند این تفرقه را به‌عنوان مسأله‌ای اجتماعی جلوه دهند تا به‌قابلیت دفاع از خود از طریق تقسیم‌سازها دست یابند؛ در واقع این نیروها به‌جای مقابلهٔ صریح با جنایات، در پشت‌پردهٔ «حمایت از آزادی» به‌سراغ تضعیف همبستگی مسلمانان می‌روند.

ایشان خاطرنشان کرد: بین اختلافات فقهی و نظری میان سنی‌ها و شیعه‌ها (مانند مذاهب شافعی، مالکی، حنفی، حنبلی و مذهب جعفری) جدایی عمیق‌تری به‌وجود نمی‌آید؛ این اختلافات به‌خوبی می‌تواند به‌عنوان بستر گفت‌وگوی سازنده و پیشرفت فکری عمل کند، نه به‌عنوان پیش‌نیازی برای دشمنی یا جداسازی. سؤال «آیا ترک مذهب شیعه و گرایش به سنی یا برعکس حرام است؟» پاسخ واضحی در متون دینی ندارد؛ تعریف حرام بستگی به نیت، روش و تبعیت از اصول شرعی دارد، نه به صرف تغییر مذهب.

آیت الله علم الهدی گفت: به‌منظور جلوگیری از تفرقه و تقویت یکپارچگی، نیاز است که تمام مسلمانان—بدون در نظر گرفتن مذهب، مکتب فقهی یا ملیت—به‌یک‌دیگر احترام گذاشته، اختلافات جزئی را در چارچوب گفت‌وگوی علمی و سازنده حل کنند و از هر گونه برانگیختن نفرت یا تعلیق نهادهای دینی دوری نمایند. در این مسیر، توجه به سیرهٔ پیامبر (ص) و رعایت حرمت او به‌عنوان روحانی‌ترین بنیان، عامل اصلی حفظ وحدت و جلوگیری از سوءاستفادهٔ دشمنان برای جداسازی است.

ایشان افزود: در نهایت، اگر همگی بر پایهٔ عشق به پیامبر، اطمینان به عدالت الهی و ارادهٔ مشترک برای مقاومت در برابر ظلم اسرائیل و حمایت از مردم فلسطین ایستادگی کنند، نه تنها می‌توانیم از آسیب‌های جانی و اخلاقی جلوگیری کنیم، بلکه می‌توانیم جایگاهی قوی‌تر برای دیپلماسی، تبلیغات مثبت و تحکیم اتحاد اسلامی در سطح جهانی به‌دست آوریم. این وحدت، کلید مقابلهٔ مؤثر با تهدیدات خارجی، کاهش نفوذ توطئه‌گران غربی و تحقق عدالت برای قربانیان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: قرآن تفاسیر متعددی دارد؛ اما اصل اساسی آن این است که انسان را به خداوند متصل می‌کند. برادران و خواهران گرامی، امروز در صحنه‌های اجتماعی و در تمام جریان‌های سیاسی، تبلیغی و ایدئولوژیک که در جامعه ما وجود دارد، این اتصال به‌عنوان معیاری برای تمام جوامع اسلامی مطرح می‌شود. امروزه برخی گروه‌ها با کفر می‌جنگند و معیار خود را بر پایهٔ این مبارزه تعریف می‌کنند؛ اما معیار حقیقی، معیاری است که بر پایهٔ وفاداری به ولایت رهبری استوار است.

ایشان بیان کرد: در عرصهٔ اجتماعی‑سیاسی ما، «الله» به عنوان نماد ولایت رهبری شناخته می‌شود؛ یعنی هرگاه با هر نظریهٔ خاصی روبه‌رو شویم، باید به‌وسیلهٔ «به‌الله» (با توکل به خدا) به مقام ولایت متصل بمانیم. از این منظر، ارتباط با خداوند در مسائل اجتماعی و سیاسی، به‌عنوان رکن اساسی حکومت اسلامی قرار می‌گیرد. مقام رهبری، به عنوان نمایندهٔ ولایت الهی، راهنمای ما در پیشبرد هدف‌های جامعه است و ما می‌بایست در این مسیر، با پیروی از سیرهٔ پیامبر اکرم (ص) و به‌کارگیری حکمتی که قرآن به ما می‌آموزد، پیش قدم شویم.

آیت الله علم الهدی افزود: هدف ما، انجام وظیفهٔ مسلمانان به‌خوبی و خدمت‌گزاری به محضر مقدس پیامبر (ص) است. از همهٔ شما عزیزان تقاضا می‌کنیم که به‌واقعیت پیوند خود با خداوند و رهبری پایبند بمانید و در مسیر رسالت پیامبر، سربازان وفادار او باشید. اگرچه زمان می‌گذرد، اما شفاعت پیامبر (ص) برای مومنان باقی می‌ماند و هرگاه که در برابر دشمنان خود صبر و استقامت نشان می‌دهیم، به‌دست آوردهای الهی نزدیک می‌شویم.

انتهای پیام/

 

خبر های قبلی و بعدی

آخرین خبرها