به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، در ادامه سلسله نشستهای تخصصی گردهمایی مبلغان رمضان ۱۴۴۷، سخنرانی پایانی این گردهمایی توسط حجتالاسلام والمسلمین دکتر سعیدیفاضل، رئیس این نمایندگی، با محوریت دو روایت از امام کاظم و امام رضا علیهماالسلام و تأکید بر دو وظیفه اصلی مبلغان یعنی «امیدآفرینی» و «پذیرش مسئولیتهای دوران غیبت» برگزار شد.
امید؛ میراث اهلبیت(ع) برای شیعه
دکتر سعیدیفاضل در ابتدا ضمن تبریک ایام ولادت حضرت ولی عصر(عج) و دهه فجر، به تبیین روایتی از امام موسی کاظم(ع) در کتاب شریف کافی پرداخت و خطاب به مبلغان حاضر در جلسه گفت: حضرت میفرماید «الشیعة ربّوا بالأمانی»؛ شیعه در طول تاریخ با امید و آرزو تربیت شده است. آن آرزوی نهایی که شیعه با آن باقی مانده، همان امر فرج صاحبالزمان(عج) است.
رئیس نمایندگی خراسان با تأکید بر اینکه تمام ائمه معصومین(ع) در پی آن بودند که امید را در دل شیعه زنده نگه دارند، از مبلغان خواست: در موسم تبلیغی ماه رمضان، امید را در دل مردم زنده نگه دارید. امروز دشمن با تمام توان هدف قرار داده تا امید مردم را نسبت به پیروزی اسلام و موفقیت جبهه حق از بین ببرد، در حالی که خدای متعال در قرآن کریم وعده قطعی داده است: «لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون».
شهادت فرماندهان جبهه مقاومت؛ آزمایشی برای حفظ امید
دکتر سعیدیفاضل با اشاره به شهادت فرماندهان بزرگ جبهه مقاومت از جمله سیدحسن نصرالله، شهید سنوار، شهید سلیمانی و اسماعیل هنیه تصریح کرد: دشمن با به شهادت رساندن این بزرگان، دندان تیزش را نشان میدهد و میخواهد بگوید در جهان اسلام خبری نیست. اما شما مبلغان باید بدانید در طول تاریخ، این گونه نبوده که دشمنان نتوانند چراغ امید را خاموش کنند. در کربلا نیز امام حسین(ع) را به شهادت رساندند، ولی امام سجاد(ع) اجازه نداد این امید و آرزو برای تحقق دولت کریمه در دل شیعه خاموش شود. حفظ این امید به عهده من و شماست.
وارث کرب و بلا باشیم، نه فقط وارث روضه و اشک
رئیس نمایندگی خراسان در بخش دوم سخنان خود به روایتی از امام رضا(ع) استناد کرد: «إنا أهل البیت ورثنا الکرب والبلاء»؛ ما اهلبیت وارث کرب و بلا هستیم. ایشان با تأکید بر تمایز میان «وارثان روضه و اشک» و «وارثان کرب و بلا» خاطرنشان ساخت: ما شیعیان عموماً حاضریم برای سیدالشهدا گریه کنیم و مجلس بگیریم، اما چقدر پای دشواریهای دوره غیبت میایستیم؟ امام رضا(ع) میفرماید ما وارث کرب و بلاییم، نه فقط وارث روضه. تا زمانی که امام کرب و بلا را بر دوش میکشد، امر فرج محقق نخواهد شد.
منبری که مسئولیتآفرین نباشد، ماده مخدر است
دکتر سعیدیفاضل با طرح این پرسش که «کرب و بلای امام زمان(عج) امروز چیست؟»، تصریح کرد: دشواری امر غیبت، مسئولیتهایی است که شیعیان باید به دوش بکشند. مبلغان باید مردم را از جایشان بلند کنند و متوجه مسئولیت امروزشان بنمایند. خطبه و منبری که مردم را به مسئولیت متوجه نکند، ایمان تقدیری است و ماده مخدری بیش نیست.
ایشان با استناد به آیه شریفه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ» تأکید کرد: قرآن کریم یک بار موعظه کرده و آن هم قیام است. امروز باید قرآن را در متن زندگی انسانها بیاوریم و مسئولیت را به آنان گوشزد کنیم. امروز خط کفر از خط ایمان کاملاً روشن است و هر کس باید مشخص کند در کدام جبهه ایستاده است.
یاران مهدی(عج)؛ کسانی که سرهایشان تقدیم ظلمه میشود
رئیس نمایندگی خراسان در پایان با اشاره به حدیث لوح و توصیف یاران حضرت مهدی(عج) از زبان حضرت زهرا(س) که فرمودند «اصحاب مهدی من کسانی هستند که سرهایشان را به پیشگاه ظلمه هدیه میدهند و از خونشان زمین رنگین میشود»، از مبلغان خواست: مردم را زیر بار این مسئولیت بزرگ بیاورید. امروز شیطان مجسم و نظام مستکبر غرب با افتضاحاتی که برای جهانیان آشکار شده، جبهه باطل را کاملاً نمایان کرده است. باید در این جبههبندی روشن، جایگاه خود را پیدا کنیم و مسئولیتهایمان را از قرآن کریم بیاموزیم.
ایشان با دعوت مبلغان به تزریق امید واقعی (نه کاذب) به جامعه و تأکید بر اینکه حضرت ولی عصر(عج) خود «مُؤَمَّل» یعنی آرزو و امید امتهاست و «مُعَمَّل» یعنی وعده تحققیافته الهی، سخنان خود را به پایان بردند و برای مبلغان در آستانه ماه مبارک رمضان آرزوی موفقیت نمودند.