مهمترین کلان پروژه مؤمنان انقلابی در عصر غیبت زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) است
در این کارگاه حجتالاسلام والمسلمین صلحمیرزایی در جمع المصطفائیان خراسان اظهار داشت: مهمترین کلان پروژه مؤمنان انقلابی در عصر غیبت زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) است چرا که هدف خلقت و انبیا با ظهور حضرت کامل میشود.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر بنا باشد این اتفاق رخ دهد، ابتدا باید تشکیل حکومت اسلامی در پهنهای از زمین که مقدمه این مهم سقوط حکومت طاغوت بود رقم بخورد و مرحله دوم؛ نوشته شدن تشکیلات قانون اساسی مبتنی بر اسلام و همان کاری که در ابتدای انقلاب رقم خورد.
مسئول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در قم افزود: مرحله سوم این بود که ساختارهای حکومتی که در قسمتی از زمین تشکیل میشود اسلامی شود و سپس یک کشور اسلامی نمونه تولید شود و در مرحله چهارم هم این بود که این اتفاق در جهان تکثیر و به تمدن اسلامی ختم شود و وقتی تمدن اسلامی ایجاد شود بشریت خواهد دید که در کنار الگوهای مادی، الگویی دیگری که هم پیشرفت مادی و هم معنوی را تامین میکند روی کار آمده است.
حجتالاسلام صلحمیرزایی ابراز کرد: اگر بنا باشد زمینه سازی ظهور را به عنوان کلان پروژه یک مومن انقلابی بدانیم و این مراحل را طی کنیم تا به تمدن اسلامی برسیم، در این صورت به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانه گام دوم انقلاب به طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنا فداه نزدیک میشویم.
وی اظهار داشت: با این نگاه باید پیش رویم و اگر بناست که این مسیر طی شود راه طی شدن آنها این است که باید بر اساس نقشه رهبر این جریان باشد. اگر حق گرایی رخ دهد و تمام نیروها در اقصی نقاط جهان اسلام با یکدیگر تجمیع شویم و یک عمل را دنبال کنیم به نزدیک شدن ما به تمدن اسلامی میانجامد.
مسئول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در قم عنوان کرد: ما باید این نقشه را در پیش گیریم و بر اساس آن عمل کنیم و به هر میزان تعداد افرادی که تفکراتشان شبیه حضرت امام و رهبر معظم انقلاب است را به این مسیر اضافه کنیم پیروزی ما سرعت بیشتری خواهد گرفت.
چرا امامین انقلاب دغدغه سیره اهل بیت(ع) را داشتند؟
حجتالاسلام صلحمیرزایی خاطرنشان کرد: توجه به این نکته بسیار مهم است که چرا امامین انقلاب و سایر اندیشمندان انقلاب اسلامی مانند شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید صدر و… دغدغه پیگیری سیره اهل بیت(ع) را داشتند، آیا صرفا به این دلیل بوده که در ایام محرم سخنرانی میکردند و سعی داشتند بر مبنای همان مناسبت سخنرانی کنند یا اینکه یک اندیشه راهبردی در پشت نگاه به سیره اهل بیت(ع) وجود دارد؟
وی بیان کرد: برای این اتفاق اینگونه میتوان گفت که در پیش از انقلاب جریانهای کمونیستی پرچم انقلابیگری را در کشورهای اسلامی بلند کرده بودند و دوم اینکه جریان اسلامی دو دسته میشدند، دستهای از افراد نگاهشان به سیره اهل بیت(ع) یک نگاه اخلاقی اجتماعی بود و یک فهم درستی که داشتند این بود که اهل بیت(ع) در همه زمینهها اعم از زندگی فردی، خانوادگی، محلهای، سیاسی و علمی الگو هستند.
مسئول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در قم خاطر نشان کرد: از همین جهت بود که امامین انقلاب بر روی این مسئله تاکید کردند که قطعا باید در این خصوص دلیلی وجود داشته باشد که رهبر معظم انقلاب اینگونه دغدغهمند درباره قیام عاشورا سخنرانی میکنند که دلیل کار ایشان را میتوان بومیسازی جهاد فی سبیلالله بیان کرد.
حجتالاسلام صلحمیرزایی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که ما باید از این نگاهی که به اهل بیت(ع) مبنی بر اینکه اهل بیت(ع) مبارزان و مجاهدان وسط میدان بودند استغفار کنیم که البته هنوز هم در حوزههای علمیه، منابر، سخنرانی اندیشمندان حوزوی و… این موضوع را شاهد هستیم و میشنویم، اما در حالیکه اهل بیت(ع) تنها مبارز میدان نبودند که این دیدگاه انسان را متحول میکند..
وی اظهار داشت: اولین نکتهای که درباره سیره اهل بیت(ع) در نظر امامین انقلاب مورد توجه قرار گرفته، این بوده که ائمه(ع) خودشان را استمرار حرکت انبیا برای حاکمیت الله بر کره زمین میدانستند.
مسئول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در قم افزود: در واقع آنها برای ایجاد کارخانه انسان سازی آمدند، اما باید آگاه بود که با پایان دوران نبوت و امامت این هدف پایان نمییابد و تفاوت دیدگاه امامین انقلاب با برخی از اندیشمندان در این خصوص این است که این حرکت ادامه دارد و انبیاء دنباله روان این حرکت بودند. اینکه رهبر انقلاب در چند سخنرانی خود درباره امام راحل فرمودند که عنصر اصیل حرکت ایشان قیام لله بود از این جهت بود که امام راحل در آن زمان هیچ نیروی نظامی نداشتند و کاملا دست خالی بودند و بر همین اساس از روش قیام لله استفاده کردند.
حجتالاسلام صلحمیرزایی خاطرنشان کرد: در واقع هر کاری که بخواهیم در هر نقطه از این کره خاکی انجام دهیم اگر با قیام لله شروع شود حتما به نتیجه میرسد، البته ممکن است زمان بر باشد، همانگونه که امام راحل پس از 14 سال موفق شدند رژیم شاه را سرنگون کنند. این در حالی است که اهل بیت(ع) نیز همواره قیام لله میکردند.
وی اظهار داشت: این کد طلایی برای همه افرادی است که فکر میکنند فرد مهمی روی کره زمین نیستند، اما باید در نظر داشت که اینگونه باید سیره اهل بیت(ع) را به مردم آموزش داد.
درسها و عبرتهای قیام عاشورا در نظر رهبر معظم انقلاب
مسئول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در قم با اشاره به گفتارهای رهبر معظم انقلاب در کتاب چهار گفتار، بیان کرد: اولین گفتار ایشان در سال 71 است، دورانی که انقلاب پیروز شده، هشت سال جنگ را گذرانده، رهبری رهبر انقلاب آغاز شده و دوران التهابات بعد از رهبری ایشان هم فروکش کرده است.
حجتالاسلام صلحمیرزایی افزود: ایشان در گفتار اول خود میفرمایند که قیام اباعبدالله(ع) درسها و عبرتهایی دارد. ایشان دغدغه این را دارند که انقلاب را از یک انحرافی بر حذر دارد.
وی اظهار داشت: در واقع ما باید بنشینیم و تحقیق کنیم که چه بر سر جامعه اسلامی گذشت که حاکمان وقت بنی امیه امام حسین(ع) که هنگام سجده بر دوش پیامبر(ص) میرفتند و برایشان عزیز بود را آنگونه با آن وضع فجیعی به شهادت رساندند و این یک سوال اساسی است که برای همه دوران ها مطرح است.
مسئول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در قم بیان کرد: رهبر انقلاب در این زمان نگران بودند که نکند همان شرایط پس از رحلت پیامبر(ص) برای ایران هم رخ دهد و انقلاب اسلامی ایران هم منحرف شود و اگر بناست منحرف شود با انحراف خواص این اتفاق رخ دهد.
پاسخ رهبر معظم انقلاب به اینکه چرا امام حسین(ع) زندگی معمولی در یمن را انتخاب نکردند؟
حجتالاسلام صلحمیرزایی خاطرنشان کرد: گفتار دوم ایشان به نوعی پاسخ به این سوال است که چرا امام حسین(ع) زندگی معمولی در یمن را انتخاب نکردند و در قیام خونینی که نتیجه تقریبا مشخصی داشت وارد شدند؟ این گفتار بیشتر بر خلاف گفتار اول که بر عبرتها تکیه داشت، بر درسهای قیام عاشورا تکیه دارد.
وی عنوان کرد: همانگونه که میدانیم قیام اباعبدالله(ع) از گذشته مورد بحث بوده است که هدف از این قیام چه بوده و به تعبیر رهبر معظم انقلاب نیز این قیام مادر همه قیامهای پس از خود بود. اما یکی از نکات مورد تاکید مقام معظم رهبری در این گفتار این است که قیام اباعبدالله(ع) یک قیام ناطق است به این معنا که اباعبدالله(ع) همه آنچه را که باید بفرماید را فرموده است و نیازی ندارد که ما آن را تحلیل کنیم بلکه تمام اهداف را با رفتار و گفتار خود بیان کردهاند.
ریشهیابی انحطاطها و پلیدیهای خواص توسط مقام معظم رهبری
مسئول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در قم اظهار داشت: اما گفتار سوم مقام معظم رهبری در این کتاب که تکمله خطبه پیشین است و در سال 75 بین فرماندهان سپاه سخنرانی داشتند این است که به نوعی انحطاطهای گفتارهای پیشین را ریشهیابی میکنند و بر همین اساس میفرمایند که ما در جامعه خواص و عوام داریم، منظور از خواص افرادی که در جامعه تاثیرگذار هستند که در آن زمان علما، اساتید دانشگاه و روشنفکران و در زمان امام حسین(ع) نیز قاریان، صحابه و عشیره بودند و منظور از عوام هم افرادی که تاثیرگذار در جامعه نیستند و اکثریت جامعه را تشکیل میدهند، اما در کنار خواصی که ایشان میفرمایند دو دسته خواص که دستهای طرفدار باطل و دستهای نیز طرفدار حق هستند.
حجتالاسلام صلحمیرزایی تاکید کرد: در نهایت هم رهبر معظم انقلاب در گفتار چهارم خود به پلیدیها و شکستهای خواص اشاره میکنند، به گونهای که در دوره چهارم که معاویه بر جامعه حکومت میکرد از اینکه به امام حسین(ع) نزدیک شود هراس داشت و در پی این مهم به تدریج جامعه افول کرد.