Al-Mustafa International University
دوشنبه | 10 | اردیبهشت | 1403

همایش بین‌المللی امام علی‌ابن موسی الرضا(ع) و نهضت علمی، تمدنی جهان اسلام

ضرورت برگزاری همایش؛

میراث غنی شیعه که در قالب سیره اهل البیت(علیهم السلام) بدست ما رسیده، اقیانوس بیکرانی است که تا ابد جان‌های تشنه حقیقت را سیراب می‌نماید و مخزن حقایقی است که بدایع و شگفتی‌ها آن تمام ناشدنی است. در این میان سیره عالم آل محمد حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام، با توجه به ویژگیهای دوران امامت ایشان مانند هجرت با برکت، گفتگوها و مناظرات آن امام با پیروان ادیان دیگر، نقطه عطفی در تاریخ تمدن و آغاز نهضتی علمی در تاریخ بشر است. بدون تردید هجرت حضرت از مدینه به خراسان که با طراحی خلیفه عباسی رقم خورد با مدیریت حضرت رضا علیه‌السلام زمینه‌ساز و آغاز گر تحولی علمی، فرهنگی و تمدنی در جهان اسلام گردید و دارای چنان آثار شگرفی بود که گزاف نیست اگر شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایران و تمدن نوین اسلامی مورد اشاره در کلام مقام معظم رهبری‌دام ظله العالی را از پیامدهای باواسطه آن نهضت بشماریم. این هجرت تفکر شیعه را به مناطقی فراتر از تنگنای حکومت های اموی – عباسی توسعه داد و مناظرات حضرت با طرفداران ادیان و مذاهب که در ضمن این هجرت شکل گرفت معرفی و بسط تمدن و فرهنگی بود که در آینده می‌توانست دیگر تمدنها را در خود هضم نماید. واکاوی ابعاد و دستاوردهای این میراث عظیم مستلزم تحقیقات، نشست‌ها و همایش‌هایی است که بر عهده نهاد های علمی – دینی از جمله المصطفی9 می‌باشد.

علاوه بر شخصیت علمی، وجود بارگاه ملکوتی امام رضا علیه‌السلام در خراسان نقش مهمی در توسعه تمدن، فرهنگ و علوم داشته است که بررسی و پژوهش پیرامون آن از مراکز علمی دین مانند جامعه المصطفی9 بیش از هر نهاد دیگر مورد انتظار است.

با این نگاه، معاونت پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد مقدس، دوازدهمین همایش علمی خود را در قالب دومین همایش بین‌المللی با مشارکت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و مراکز پژوهشی حوزوی و دانشگاهی، برنامه‌ریزی و اجرا نموده است.

محورهای همایش

  • امام رضا(ع)و نهضت علمی
  • امام رضا(ع)و نهضت تمدنی
  • امام رضا(ع)و تأثیر متقابل تمدن ایرانی و تمدن اسلامی

تاریخ برگزاری همایش: 1 و 2 اسفند 1397

سخنرانان:  حجه الاسلام و المسلمین دکتر مرویان حسینی – آیه الله دکتر عبدخدایی – حجه الاسلام و المسلمین خالق پور

مقالات رسیده: 170 به زبان های فارسی و عربی و انگلیسی

رتبه همایش: ISC

مدیر همایش: حجه الاسلام و المسلمین محمد حسین مهدوی مهر

دبیر علمی همایش: حجه الاسلام و المسلمین دکتر جواد رقوی

مقاله پذیرش شده: 30 سخنرانی – 45 پوستر

مشارکت 5 دانشگاه، موسسه و مرکز علمی در برگزاری همایش

 

خبر های قبلی و بعدی

آخرین خبرها