Al-Mustafa International University
دوشنبه | 29 | اردیبهشت | 1404

ارتباطات و روابط عمومي

جمیله سیفی

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمویم، سرکار خانم جمیله سیفی، استاد و پژوهشگر جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، یادداشتی را منتشر کرده‌اند که در ادامه تقدیم می‌گردد.

زندگي انسان در گذرگاه دنيا براي به ثمر رسانيدن شخصيت خود در حركت به سوي ابديت است، اين جريان بسيار با اهميت بدون قوانيني كه شامل ارتباطات شخصيت بشري است امكان پذير نيست، لذا خداوند تبارك و تعالي براي رسيدن انسان به كمال واقعي در دو قلمرو فردي و اجتماعي ارتباطات چهار گانه اي را با دو محور انسان آن چنان كه هست و انسان آنچنان كه بايد تعريف نموده است؛(فلسفه دين،محمد تقي جعفري،ص138)

1-ارتباط انسان با خود(خودشناسي)

2- ارتباط انسان با خدا( خداشناسي)

3- ارتباط انسان با جهان هستي( هستي شناسي)

4- ارتباط انسان باهمنوع خود و ديگران

موضوع مورد بحث ما از نوع چهارم و ارتباط انسان با همنوع خود مي باشد،چرا كه انسان موجودي”  اَلاِنسانُ مَدَنيٌ بِالطَبع” است يعني انسان طبعاَ گرايش به زندگي جمعي دارد كه هر يك از اين رابطه ها منشاءحقوق و تكاليفي معيني مي باشد؛

ضرورت پرداختن به بحث ارتباطات از آنجا ناشي مي شود كه امروزه ما در دنيايي زندگي مي كنيم كه عصر ارتباطات نام گرفته و دنيا در تسخير فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي است كه بسيار پيچيده و به گونه اي است كه انسان ها را با فاصله هاي دور به هم نزديك كرده چنان كه گوئي كنار هم نشسته اند، با هم زندگي كرده و چهره به چهره در حال گفتگو هستند؛(سيد شهاب الدين و همكاران ،1400،فصلنامه علمي وسايل ارتباط جمعي)

سازمان ها و ادارات هم از اين قاعده و قانون مستثي نبوده ونيستند، شايد اهمييت اين ارتباطات براي تشريح و تبيين سياست ها و اقدامات خود به مردم و افكار عمومي از ضروري ترين برنامه هاي آنها مي باشد؛

يكي از اموري كه روابط عمومي هر سازمان بايد به نحو شايسته به آن بپردازد نحوه ارتباط و تعامل درست و حرفه اي بين سازمان ها و بالاخص رسانه هااست،وقطعاَ رمز موفقيت سازمان ها نيز در گرو همين امر مي باشد.

تعريف روابط عمومي:

روابط عمومي هنري است براي مديريت ارتباط بين يك سازمان با مخاطبانش، هدف آن ايجاد تصويري مثبت و قابل اعتماد روابط عمومي از سازمان است.

با توجه به تعريف فوق، روابط عمومي در هر سازمان نبايد بدون برنامه حركت كند بلكه بايد بسيار هدفمند و منظم باشدتا بتواند به موفقيت برسد.

تعريف ارتباطات:

ارتباطات فرآيندي است كه در آن اطلاعات،ايده ها،افكار،و احساسات بين افراد يا گروه ها منتقل مي شود، درتعريفي  ديگرو در ادبيات رفتار سازماني، تعريف ارتباطات عبارت است از: انتقال مفاهيم، اطلاعات، معاني و احساسات بين افراد در سازمان ها  و فرآيندي است پويا و فعال كه زير بنا و اساس رشد بقا و تحولات تمام سيستم زنده در سازمان مي باشد. (حقيقي و همكاران،)1382 :اين تعريف فرآيندي دارد كه شامل:

ارتباطات كلامي(شامل گفتار و نوشتار)

ارتباطات غير كلامي(شامل زبان بدن،حالت چهره،لحن صدا و غيره و…)

ارتباطات رسمي و غير رسمي(بسته به چارچوب هاي سازماني)

در اينجا فقط به يكي از مهم ترين وظايف روابط عمومي كه ارتباط رسانه اي است، مي پردازيم:

-تهيه و تدوين اخبار، صدور بيانيه ها، اطلاعيه ها، تهيه پاسخ لازم در مواقع ضروري جهت انعكاس در رسانه هاي جمعي؛

-برنامه ريزي  تدوين و هماهنگي برنامه مصاحبه مديران مركز با رسانه هاي گروهي متناسب با اولويت ها و نيازهاي افكار عمومي؛

-اقدام در راستاي تنوير افكار عمومي از طريق اطلاع رساني، ارسال جوابيه، اصلاحيه و تكذيبيه به مطالب مطروحه در رسانه هاي جمعي و…(مديريت ارتباطات و روابط عمومي،ص 40)

تمامي اين امور امروزه از طريق روابط عمومي الكترونيك صورت مي گيرد؛ روابط عمومي الكترونيك، مبتني بر تكنولوزي اطلاعات است؛

اين روحيه حاكم بر اطلاع رساني ( از شكل سنتي به عرصه  الكترونيك)يك جهش و گام اساسي به دنياي مجازي محسوب مي شود؛

يكي از ويژگي هاي مهم اين مدل ارتباطات، آنلاين شدن روابط عمومي

است  كه خدمات به صورت شبانه روزي در اختيار مخاطب قرار  مي گيرد اخبار عمومي علاوه بر رسانه هاي مكتوب و رسانه هاي صوتي و تصويري براي رسانه هاي آنلاين و اينترنتي نيز ارسال مي شود؛

شايد بتوان گفت روابط عمومي اينترتي با استفاده حداگثري از تكنولوژي ها ي نرم افزار ي و اطلاعاتي به دنبال ابداع شيوه ها و متد هاي جديد براي رشد سازمان و ارتقاء جايگاه آن درسطح بين الملل مي باشد.

در اين ميان آنچه مهم است اين كه روابط عمومي از قالب سنتي خود خارج شده و اشكال متفاوتي يافته است ولي وجه مشترك همه آنها استفاده از تكنولوژي هاي اطلاعاتي و افزايش قدرت تعامل با مخاطب خود است.

چند ويژگي مهم مديريت روابط عمومي:

-شايستگي هاي مديريتي(توان تصميم گيري)

-شايستگي هاي عملي(ارتباط رشته تحصيلي،شايستگي هاي ارتباطي و…)

-داشتن مهارت هاي لازم(مهارت ارتباطي با مدير سازمان،با كار كنان سازمان و…)

امروزه با قدرت نفوذ ذهني صاحبان سلاح تبليغي كه انديشه ها راتسخير  ساخته و آن را بر اساس تمايل خود تغيير مي دهند، اهمييت و بازنگري در تعريف ارتباطات و روابط عمومي با اولويت ارتباطات مردمي از جايگاه ويژه اي برخوردار مي شود.

نتيجه: روابط عمومي كار آمد روابط عمومي است كه با سازماندهي  تشكيلاتي و مديريت علمي در قالب برنامه عملي مشخص، ضمن رعايت اصول اخلاقي و حرفه اي روابط عمومي، براي نفوذ در افكار عمومي و هدايت آن به شكل اصولي، رسانه ها را در خدمت گرفته و به اصل اطلاع يابي اهمييت ويژه داده و از طرفي با توسعه فعاليت هاي افكار سنجي وارتباطات مردمي و توليد فرآورد هاي فرهنگي سعي  دارد جريان مبادله پيام بين سازمان و مخاطب را دو سويه كرده و بازخورد لازم را در جريان ارتباطي خود با مخاطبان درون سازماني، ملي و بين المللي ايجاد كرده و از اين طريق آثار كلان و تاثير گذار مثبت درسطح سازمان و توسعه بين المللي ايجاد كند و با گرايش بيشتر به سمت مردم در هيئت وكيل مدافع مردم ظاهر شده و به صورت يك نهاد مدني حامي و پاسدار افكار عمومي در آيد.(ارتباطات و روابط عمومي ، ص57)

منابع و ماخذ:

1-جعفري تبريزي،محمد تقي، فلسفه دين،1394،تهران، انتشارات پژوهشكده و تنديشه اسلامي

2-جزوه آموزشي مديريت ارتباطات در روابط عمومي، مركز كشوري مديريت سلامت،تابستان 1398،n.p.m.c)

3-چالش هاي ارتباطي روابط عمومي هاو رسانه هاي جمعي،سيد شها سيد محسني و همكاران، 1400)

 

 

 

خبر های قبلی و بعدی

آخرین خبرها