Al-Mustafa International University
پنج‌شنبه | 26 | مهر | 1403

یمن جزء تأثیرگذارترین کشورهای منطقه در تمدن اسلامی است

سعیدی فاضل

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی فاضل تصریح کرد: در تمدن اسلامی طبیعتاً کشور یمن و ملت مقاوم یمن یکی از ملت‌هایی هستند که صاحب‌فکر اندیشه و فرهنگ بزرگی است کشور یمن جز تأثیرگذارترین کشورها در پایه‌گذاری اسلام در منطقه و رشد و گسترش آن است.

 

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله سعیدی فاضل، رئیس جامعه المصطفی العامیه خراسان رضوی در دیدار هیئت یمنی ضمن خیرمقدم اظهار داشت: مایه افتخار ماست که میزبان جمعی از ملت مقاوم یمن هستیم زیرا خنجر یمنی در قلب نقشه استکبار در منطقه به‌خوبی نشسته است و نقشه استکبار را اعم از آمریکا و ایادی آن در منطقه از جمله اسرائیل همه را نابود کرده است.

امروز کشور یمن یک ملت مقاوم و تاریخ ساز در عرصه مقاومت است

وی تصریح کرد: همت و عزم و اراده ملت یمن است که بدون شک کشور یمن را به یک ملت مقاوم و تاریخ‌ساز در عرصه مقاومت در مقابله با نقشه‌های استکبار جهانی تبدیل کرده است این موفقیت‌ها را وضعیت میدانی منطقه غرب آسیا به‌خوبی نشان می‌دهد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خراسان بابیان اینکه حضور مهمانان یمنی در مشهد مقدس مایه افتخار ماست، که در کنار ملتی مقاوم، مجاهد و خستگی‌ناپذیر در مسیر احقاق کلمه توحید در جهان هست باشیم ، ادامه داد: امروز جایگاه سیاسی، اجتماعی در کشور یمن مایه افتخار است.

وی پس از معرفی همکاران و معاونت‌های جامعه المصطفی العالمیه حاضر در این نشست پیرامون اهمیت این نمایندگی گفت: مهم‌ترین ویژگی نمایندگی خراسان وجود بارگاه منور حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) است، حوزه علمیه کهن خراسان و آستان قدس رضوی مراکز و نهادهای علمی مختلفی است که در مشهد وجود دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی فاضل بابیان اینکه ۱۶ گروه علمی و ۳۴ رشته علمی آموزشی در نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه خراسان فعالیت می‌کنند ادامه داد: در این شعبه بیش از 2500 طلبه خواهر و برادر در حال تحصیل هستند همچنین رشته‌های فقه و اصول، علوم قرآن و حدیث، علوم حدیث رشته‌های علوم انسانی مانند رشته تاریخ، فلسفه و کلام قرآن و علوم با گرایش‌های مختلف مانند قرآن و روانشناسی قرآن و علوم تربیتی در شعبه خراسان تدریس می‌شود.

وی اضافه کرد: در کنار آموزش سایر مباحث ازجمله پژوهشی و فرهنگی در نمایندگی خراسان وجود دارد به‌عنوان‌مثال پژوهشکده بین‌المللی امام رضا (علیه‌السلام) به‌عنوان تنها پژوهشکده المصطفی در ایران و شهر مشهد فعال است.

وی بابیان اینکه در این پژوهشکده 5 گروه علمی فعالیت می‌کنند، افزود: گروه جریان شناسی فکری و فرهنگی، جهان‌شناسی فکری و فرهنگی جهان، مطالعات تمدن اسلامی، مطالعات تطبیقی اسلام و ادیان، اهل‌بیت پژوهی در عرصه بین‌الملل، اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، موضوع فلسفه دین و چالش‌های جهانی معاصر از موضوعات و گروهای علمی این پژوهشکده را تشکیل می‌دهد.

 امکان پژوهش در حوزه جریانات یمن در جامعه المصطفی العالمیه مشهد وجود دارد

رئیس نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه به یکی از موارد همکاری در حوزه پژوهش‌های که در حوزه یمن می‌توان انجام داد اشاره کرد و گفت: امکان همکاری در این موضوع و پژوهش‌های موردنیاز در حوزه جریانات یمن وجود دارد به‌عنوان نمونه هفته گذشته نشست علمی را با عنوان وضعیت شناسی جریان‌های موجود در یمن برگزار شد و میهمانان یمنی در اینجا حضور داشتند.

وی در ادامه به معرفی مرکز بیان یکی دیگر از بخش‌های نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه خراسان پرداخت و ادامه داد: موسسه بیان به‌عنوان یک مرکز آموزش کاربردی و مهارتی در مجموعه حضور دارد زیرا ما معتقد هستیم در کنار آموزش‌های تخصصی ویژه طلاب و دانش‌پژوهان نیازمند مهارت‌هایی هستند که هنگام بازگشت به کشورشان از این مهارت‌ها بتوانند برای فعالیت مناسب در حوزه اجتماعی فرهنگی و سیاسی استفاده کنند.

وی دراین‌باره توضیح داد: ممکن است طلبه در رشته فقه و اصول در دوره دکتری فارغ‌التحصیل شود و علاوه بر آن لازم است در مهارت‌های مختلفی آموزش‌دیده باشد.

وی در ادامه به توضیح مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت جامعه المصطفی العالمیه خراسان پرداخت و خاطرنشان کرد: در کنار آموزش‌های بلندمدت آموزش‌های کوتاه‌مدت برای آشنایی با معارف اسلامی و زبان فارسی برگزار می‌شود که این وظیفه به عهده مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت المصطفی است؛ درنتیجه در جامعه المصطفی خراسان ظرفیت‌های بسیار خوبی فراهم‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی فاضل در ادامه اظهار امیدواری کرد که بتوانیم درزمینهٔ‌های مختلف همکاری داشته باشیم و از فرصت‌های آموزشی، پژوهشی و مطالعاتی و آموزش‌های کوتاه‌مدت که در مشهد فراهم‌شده بتوانید بهره ببرید.

یمن جزء تأثیرگذارترین کشورهای منطقه در تمدن اسلامی است

وی تصریح کرد: در تمدن اسلامی طبیعتاً کشور یمن و ملت مقاوم یمن یکی از ملت‌هایی هستند که صاحب‌فکر اندیشه و فرهنگ بزرگی است کشور یمن جز تأثیرگذارترین کشورها در پایه‌گذاری اسلام در منطقه و رشد و گسترش آن است.

وی تأکید کرد: در جریان‌های مختلف اهل سنت، زیدیه شیعه، امامیه در یمن افراد شاخصی را ملاحظه می‌کنیم که توانمندی‌های زیادی در عرصه فکری و عرصه دینی دارند. که ازجمله ویژگی‌های آن‌ها تعامل علمی در میان اندیشمندان یمنی به‌وضوح دیده می‌شود.

رئیس نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه خراسان تصریح کرد: مواجهه علمی با مکاتب انحرافی و مکاتبی که قصد نفوذ به فرهنگ بزرگ و عمیق یمن را دارند در ملت یمن و متفکران یمنی دیده می‌شود؛ همچنین مطالعاتی که در حوزه رفع نیازهای انسانی در منطقه و سطح بین‌الملل وجود دارد در میان اندیشمندان یمنی وجود دارد.

وی اظهار داشت: تراس اسلامی خصوصاً در مذهب زیدیه و بخشی در اهل سنت در کشور یمن به‌خوبی دیده می‌شود و این قابلیت انتقال به کشورهای دیگر برای تعامل علمی را خواهند داشت به‌عنوان‌مثال روایاتی که فقط در کتب راویان یمنی دیده می‌شود اعم از راویانی که زیدی هستند امامی یا از اهل سنت فقط در کتب یمنی است در کتابخانه‌های یمن موجود است هست که بخشی از آن‌ها مسلمانان به آن‌ها دسترسی ندارند.

وی بابیان اینکه یکی از پروژه‌های پژوهشی در مشهد مقدس استخراج روایات موجود در کتب روایات یمنی پیرامون اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است افزود: طبیعتاً مراودات علمی بستر مناسبی برای سایر ارتباطات خواهد بود، که در میان کشورهای اسلامی امکان ایجاد تعاملات علمی در بستر اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حوزه‌های دیگر وجود دارد.

پایه شکل‌گیری تمدن جدید اسلامی  علم و فرهنگ است

وی اشاره به اینکه پایه شکل‌گیری تمدن جدید اسلامی نیز علم و فرهنگ است تأکید کرد: تعامل ملت‌های مختلف در حوزه‌های علمی و فرهنگی خصوصاً فرهنگ مقاومت که یک فرهنگ جدید در میان ملل منطقه است می‌تواند به فهم مشترک، اتحاد در بین ما کمک کند همچنین می‌تواند در ارائه یک منظومه فکری جدید برای هدایت فرهنگ بالنده و زاینده مؤثر باشد و جهان را تحت تأثیر قرار دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی فاضل به نعمات بسیاری که بعد از مقاومت نصیب کشورهای مقاومت و ملت مقاوم یمن شد اشاره کرد و گفت: این صبر و مقاومت می‌تواند جهان را تحت تأثیر قرار دهد؛ نمایندگی خراسان آماده هرگونه همکاری در حوزه‌های علمی و فرهنگی را دارد که امکان ارتباط و ایجاد شبکه مناسب در میان ملت یمن و ملتی ایران و شهر مقدس مشهد را داشته باشد.

وی در ادامه به اهمیت شناخت ظرفیت‌های و فعالیت‌هایی هر دو مجموعه می‌توانند با یکدیگر داشته باشند و چگونگی ارتباط این دو مجموعه را مهم دانست و افزود: بنابراین آمادگی‌هایی که دوستان یمنی درزمینهٔ همکاری دارند را اعلام کنند تا بتواند چگونگی ارتباط را بررسی کرد.

 

خبر های قبلی و بعدی