Al-Mustafa International University
پنج‌شنبه | 26 | مهر | 1403

کرسی علمی ترویجی «ارزیابی انتقادات جف مک ماهان بر نظریه صلح گرایی مشروط»برگزار شد

پژوهشکذه بین المللی امام رضا علیه السلام

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، به همت پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام، کرسی علمی ترویجی با عنوان «ارزیابی انتقادات جف مک ماهان بر نظریه صلح گرایی مشروط» در تاریخ 4 مهرماه 1403 با حضور جمعی از پژوهشگران به صورت حضوری و مجازی در اتاق جلسات ساختمان ستاد برگزار شد.

این کرسی با ارائه جناب آقای دکتر روح الله موحدی، پژوهشگر پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام، ناقدان حجت الاسلام والمسلمین دکتر رقوی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان و جناب آقای دکتر علی ربیع زاده، قائم مقام اندیشکده حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق علیه السلام و همچنین مدیر کرسی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد معلمی، رئیس مدرسه زبان و معارف اسلامی جامعة المصطفی العالمیة نمایندگی خراسان برگزار گردید.

دکتر موحدی بیان داشت: نظر به اینکه در دنیای امروز جنگ‌های متعددی در حال وقوع است بحث از اخلاق جنگ و صلح از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ از این رو در این کرسی به ارزیابی انتقادات جف مک ماهان بر نظریه صلح گرایی مشروط پرداخته می شود.
وی افزود: فلاسفه مدافع جنگ عادلانه معتقدند بین کشتن و اجازه مرگ تفاوت بسیاری وجود دارد ولی جف مک ماهان چنین تفاوتی را نمیپذیرند زیرا اثر منفی در هر دو وجود دارد.
استاد ناقد این کرسی، دکتر ربیع زاده معتقد است برداشت و تلقی پژوهشگر از صلح باید در پژوهش مشخص شود و تبیین شود با چه زاویه نگاهی به مساله صلح و جنگ پرداخته شده است.
اصلی ترین سوال این پژوهش از نظر ایشان این است که آیا پژوهش حاضر می تواند پاسخگوی مشکلات جنگ و صلح در عرصه بین الملل و جمهوری اسلامی ایران باشد یا خیر؟

استاد ناقد دوم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رقوی فرمودند: برخی نظریه پردازان اخلاق جنگ و صلح و مدافعان چنین تفکراتی در مقام عمل در جنایات جنگ ها سهم بسزایی داشتند؛ به عنوان مثال جف مک ماهان مشاور بخش فلسفه دانشگاه اسرائیل است.
ایشان در ادامه نکات انتقادی خود را نسبت به مقاله دکتر موحدی مرقوم فرمودند.
▫️ در پايان ارائه دهنده محترم ضمن تشكر از اساتيد به پاسخ برخي از سوالات پرداختند.

خبر های قبلی و بعدی