Al-Mustafa International University
پنج‌شنبه | 26 | مهر | 1403

نشست « وحدت تمدنی؛ نگاه انقلاب اسلامی به مقوله وحدت اسلامی» برگزار شد

وحدت تمدنی؛ نگاه انقلاب اسلامی به مقوله وحدت اسلامی

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، نشست « وحدت تمدنی؛ نگاه انقلاب اسلامی به مقوله وحدت اسلامی» برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر سعیدی فاضل ریاست جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان در معرفی این نمایندگی اینطور گفت: نمایندگی جامعه المصطفی خراسان بزرگترین نمایندگی المصطفی بعد از قم می باشد که در دو بخش خواهران و برادران مشغول به فعالیت است که قریب 2000 طلبه از 43 کشور دنیا درحال آموزش و تعلیم و تربیت هستند. یکی از ویژگی‌های نمایندگی خراسان در بین نمایندگی‌های المصطفی، وجود مضجع منور حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در شهر مشهد مقدس است و با وجود حوزه‌های علمیه شیعه و اهل سنت، دانشگاه‌های ممتاز و ظرفیت آستان قدس رضوی امکان بهره مندی طلاب از این ظرفیت‌ها فراهم است.
دکتر سعیدی فاضل همچنین عنوان داشت: خراسان بزرگ به عنوان یک نقطع تمدنی که از گذشته تا به امروز بخش زیادی از افغانستان، پاکستان و ایران را در بر داشته همواره محل تعامل و هم زیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب اسلامی بوده است.
لذا مشهد مقدس یکی از نمادهای وحدت در جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود
یکی از مهمترین تعاریف در حوزه تقریب و وحدت مربوط به دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی است، دیدگاهی متفاوت که تا کنون جوامع مختلف اسلامی به آن توجه نکرده‌اند و باید به این نظریه و نکته متوجه بشویم و اصول آن را مورد بررسی قرار بدهیم
سوال اول این است که وحدت چیست و چرا باید وحدت داشت؟
وحدت دربین ادیان و مذاهب تعاریف متفاوتی دارد،د درنگاه رهبران جمهوری اسلامی ایران چندتعریف دارد
1- وحدت یعنی همزیستی مسالمت آمیز؛
2- وحدت یعنی تعامل و همکاری در جهات مشترک و اقدامات مشترک؛
3- وحدت یعنی مواجهه با دشمن واحد؛
4- وحدت یعنی اتحاد و همدلی مسلمانان در ایجاد تمدن اسلامی؛
رهبران انقلاب اسلامی معنای وحدت را از قرآن کریم، از روایات پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام مطرح می کنند.
هدف انسان از زندگی چیست؟ سوالی که قرآن کریم هم مطرح کرده است. خدای متعال هدف او را هدایت یافتن و سعادت یافتن در پرتوی عدالت الهی مطرح می‌کند. قرآن کریم برنامه جامع این هدایت است که انسان‌ها موظف به انجام آن برای رسیدن به سعادت هستند

فهم قرآن کریم یکی از وظائف مسلمان‌ها است«كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ» ؛ لیدبرو ایاته یعنی فهم عمومی قرآن کریم یعنی همه مسلمانان وظیف‌شان فهم قرآن است.
یکی از مواردی که امروز به آن مبتلا شده ایم همین است که مردم از قرآن دور هستند؛ فهم عمومی قرآن ضرورت امروز جامعه بشری است.
الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ عمل صالح آن ایمانی است که مسئولیت آور است، ایمانی است که در اسلام مطرح می شود ایمان به معارف قرآن کریم است، این ایمان می‌توان رشد دهنده و شتاب‌دهنده باشد؛ ایمان مسئولیت آور ایمانی که منجر به عمل شود توحیدی که سر در برابر هیچ بشر و قانون غیر خدایی سر فرود نیاورد این توحید توحید مسولیت اوراست این توحید سبب مبارزه با طاغوت می شود
اگر در زمان امروز طاغوتی وجود داشت و ما در برابر آن نیستادیم این ایمان ما ایمان مسئولیت آور نخواهد بود! عمل به قرآن کریم در گرو فهم قرآن و فهم قرآن در گرو انس با قرآن است.اگر مسلمان‌ها ایمان داشته باشند و آن ایمان مسئولیت آور باشد عمل صالح انجام بدهند خدای متعال به آنها حیات طیبه می‌بخشد.
برای آنکه قرآن کریم در سطح جامعه اقامه بشود نیازمند فرد سازی مبتنی بر قرآن، اجتماع سازی مبتنی بر قرآن، امت سازی مبتنی بر قرآن هستیم.

خبر های قبلی و بعدی