Al-Mustafa International University
چهارشنبه | 13 | فروردین | 1404

عید فطر، عید بندگی و عبودیت

دکتر فاطمه اخروی

به گزارش روابط‌عمومی جامعه المصطفی‌العالمیه نمایندگی خراسان، به مناسبت عید سعید فطر یادداشتی توسط سرکار خانم دکتر فاطمه اخروی استاد جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان نگاشته شده که در ادامه تقدیم می‌گردد.

عید فطر به معنی بازگشت انسان به فطرت الهی خویش به وسیله جهاد با نفس اماره است، این امر نشان از این دارد که دین اسلام به فطرت انسان اهمیت فوق­العاده­ای می­دهد. علاوه بر این شکرگزاری به درگاه خداوند نیز از اموری است که مطابق با فطرت است و انسان­ها در این روز، خالصانه از خداوند تشکر می­کنند و برای گناهان خود آمرزش می­طلبند. روز عید فطر با توجه به تفاسیر موجود روز بازگشت، ایمان به خدا، پیروزی و پاکی است. همچنین با توجه به این­که در اعتقادات اسلامی نیز به مناسبت این­که صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان آدمی باز می­گردد و پاک شدن آلودگی­های برخلاف فطرت پاک انسان، عید گفته می­شود. (مکارم شیرازی، ج5، ص131). عید فطر به عنوان یک ضرورت مهم مذهبی در همه روایات آورده شده و ضرورت آن به نحوی است که تنها روزیست که هیچ مسلمانی مجاز به روزه گرفتن در آن نیست. در واقع این ضرورت از آن­جا که باید پایانی برای ماه مبارک رمضان باشد و برای نشان دادن عظمت روزه­داری در آن ماه به یک عید بزرگ ختم می­گردد. در پایان ماه رمضان، یکی از مهم­ترین اعیاد مسلمانان در کشورهای اسلامی برگزار می­شود که در تقویم مناسبت­ها از آن به عنوان عید سعید فطر یاد می­شود. این عید از جمله اعیاد بسیار مهم مسلمانان محسوب می­شود. مسلمانان با توجه به اعتقادات خود در این روز به جشن و سرور و برگزاری مراسم خاص دینی و عرفی خویش می­پردازند. ضرورت برگزاری جشن عید سعید فطر در میان مسلمانان، عید بندگی و عبودیت شکرگزاری برای توفیق گذاردن یک ماه ضیافت الهی و روزه­داری و عید توفیق بر طاعت، بندگی و عبودیت است.

در روایات ائمه اطهار درباره اهمیت این عید بزرگ نیز بسیار تأکید شده است. حضرت علی (ع) در احادیث خود برای روز عید فطر عنوان می­دارند، روزی است که خداوند نماز و روزه یک ماه انسان را قبول می­کند. (نهج­البلاغه، ص42). در پایان این ماه، مسلمانان برای ادای نماز عید فطر اجتماع بزرگی تشکیل می­دهند. سپس با بخشیدن مال به مستمندان در حق آن­ها کمک می­کنند. از این رو در روز عید فطر مسلمانان به وسیله عبادت به خدا و از طریق محبت و کمک به مردم به یکدیگر نزدیک می­شوند. (مجلسی، ج2، ص31). این امر واجب الهی و مربوط به نهاد دین است و نشان­دهنده نهایت تعهد و دانستن مسئولیت در قبال فرامین الهی است. کارکرد این مسئله تأمین نیاز مادی فقرا و کارکرد پنهان آن مبارزه با نفس اماره است که همانا رسیدن به مراتب عالی اخلاقی است.

اکثر قریب به اتفاق مراسمات مذهبی چون با گرایش به گذراندن سیر و سلوک یا رفتارها و عبودیت و بندگی همراه است، برای ایجاد نقطه­ی عطف یا نشان­دادن پایان برجسته­ای برای آن پدیده از برگزاری مراسم وداع و غیره بهره می­جویند. عید فطر و جشن روز عید که همگی به عنوان نقطه­ی عطف و پایانی بر اعمال مسلمانان در ماه رمضان در نظر گرفته شده است و هر مسلمانی با ادای این مراسم در روز عید فطر از قبول شدن طاعات، عبادات و بندگی خود برای یک ماه گذشته اطمینان می­یابد. بعد از این­که انسان یک ماه روزه می­گیرد در روز عید فطر با برگزاری نماز عید فطر و پرداخت فطریه این عبادت را کامل می­کند. این عمل وسیله­ای برای سپاسگزاری و شکر از نعمت­هایی است که خداوند به آن­ها اعطا کرده و نمایشی از عبودیت در محضر الهی است. ( امام خمینی، ج1، ص241). علاوه بر این از نتایجی که در پی انجام اعمال روز عید سعید فطر، عید عبودیت و بندگی باید عنوان کرد، این است که از آن­جایی که در این روز تمامی نسل­ها و اقشار مختلف جامعه در کنار یکدیگر این اعمال را انجام می­دهند، باعث رشد اجتماعی، اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و دینی مسلمانان می­شود. (شیرازی، ص163)

 

 

 

 

 

خبر های قبلی و بعدی

آخرین خبرها