به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان،حجتالاسلام والمسلمین سعیدی فاضل، رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، در نشست مشورتی مدیران تشکلهای قرآنی و فرهنگی جهان اسلام با اشاره به اهمیت روز قدس و مسئله فلسطین، بر نقش تشکلهای فرهنگی در حمایت از آرمانهای ملت مظلوم فلسطین تأکید کرد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعیدی فاضل سخنان خود را با روایتی از امام حسن مجتبی علیه اسلام اینطور آغاز کرد: در روایت کوتاه امام حسن مجتبی علیهالسلام میفرمایند: “مَن عَبَدَ اللهَ، عَبَدَ اللهُ لَهُ کُلَّ شَیءٍ” یعنی هر کسي که خداوند را عبادت و اطاعت کند، خداي متعال همه چيزها را مطيع او گرداند. سنت الهی است که قرآن کریم هم مکرراً به آن اشاره کرده است. روایات معصومین علیهمالسلام ما را به این معنا آگاه کردهاند؛ به این امر مهم که نفس عبادت برای پروردگار عالم است و اینکه ما معبود را یکی بیشتر ندانیم و نخوانیم. ذات آن اتفاقاتی است که در این ایام هم باید به آن ملتزم باشیم و در مورد آن تفکر کنیم و تامل کنیم.
وی در ادامه افزود: عبادت مقولهای است که قرآن کریم به نوعی هدف خلقت انسان را در گرو آن میداند. عبادت مقولهای است که زیباییهای عالم را در پیشگاه پروردگار محقق میکند و عبادت مقولهای است که در این ماه مبارک رمضان، اصلیترین اقدامی که خداوند متعال نسبت به انسان دستور فرموده، به صورت ویژه این مقوله عبادت است.
فلذا در این ایام خوب است توجه کنید به روایت حضرت که فرمودند: “من عبد الله”؛ هر کس خدا را عبادت کند، خب مستحضر هستید که عبادت خدا فقط به سجده کردن و رکوع در برابر پروردگار نیست. عبادت خدا به اطاعت او و نفیای است که در جمله شریف “لا اله الا الله” وجود دارد. عبادت خدا به اطاعت او و نفی است که در جمله شریف “لا اله الا الله” وجود دارد، یعنی ما ابتدا باید نفی را انجام دهیم و بعد به اثبات برسیم. همیشه در گرو این اثبات، در گرو این نفی است. “لا اله الا الله” معبود کیست؟ معبود خداوند متعال است. اگر ما خداوند متعال را عبادت کردیم، یعنی تنها او را پرستش کردیم. این اولاً یعنی تنها او را اطاعت کردیم، ثانیاً و به جز او هیچ قانونی و هیچ معبودی و هیچ طاغوتی را اطاعت نکردیم.
“عبدالله له کل شی”، خدای متعال همه چیز را در گرو عبادت بنده خودش در میآورد. این مقولهای است که باید در این ایام به آن توجه کرد. مسئله عبادت و مسئله توحید واقعی گمشده اصلی انسان امروز و بشر امروز است. همین یک جملهای که امام رحمتالله علیه، امام خمینی رحمهالله علیه فرمودند: “همه دردهای بشر در گرو همین یک کلمه است”، و آن کلمه “لا اله الا الله” است.
اگر این کلمه محقق شد، اگر در عالم ما “لا اله الا الله” را توانستیم پرچمش را بر قلههای عالم بکوبیم و برافرازیم، قطعا تمامی مشکلات بشریت حل خواهد شد. این خیلی مهم است رفقا و باید به این مطلب توجه کنید.
اقامه توحید اجتماعی، اساس کار انبیاء
دکتر سعیدی فاضل در ادامه گفت: این نکته در گرو یک مطلب بالاتر است. و مطلب بالاتر چیست؟ شاخص این عبادت کجاست؟ ما قرار است خداوند متعال را عبادت کنیم. قرار است پرچم توحید را بالا ببریم. چه شاخصی در عالم وجود دارد که مشخص کند بنده موحد هستیم یا نه؟ عبادت پروردگار یک مقوله است که ما در برابر قبله واحد سجده کنیم فقط برای ذات پروردگار عبادت بکنیم و فقط او را بخوانیم. این جنبهای از جنبه توحید است، اما این شان توحید فردی است، یعنی من در ذات خود بنده و ذات خودم در ذهن خودم در مقوله اثبات توحید اینها حل شده است.
اما آنجا این کار را سختتر میکند برای من و شما که شاخص ما یک شاخه گمشده باشد. کجا این اتفاق میافتد؟ جایی که ما نمیدانیم توحید چه جایگاهی در ساز و کارهای اجتماعی و تمام مقولههای زندگی بشریت اعم از حوزههای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و نظامی و غیره و غیره و غیره دارد. توحید باید در یکایک فعل و انفعالات بشریت در تمام اقدامات او در روز، در شب، در همه اقدامات ریز و کلان او متجلی باشد.
توحید را ما بتوانیم معنا کنیم و بفهمیم، “لا اله الا الله” شاخص پیدا کردن برایش در حوزه فردی راحت است. من علی الله و هر کسی که در برابر قبله ایستاده و در برابر کعبه رکوع و سجود کرده، شاخص روشن است. شاخص برای حوزه اجتماعی و غیر از توحید فردی کجاست؟ کجا باید ما محور قرار بگیریم؟ آیا رو کردن به سمت کعبه، شعار دادن در پیشگاه خدای متعال و اثبات این نکته که ما فقط برای او نماز میخوانیم، کفایت میکند برای اینکه اطاعت و عبادت پروردگار در تمام مقولات اجتماعی ما پیش روی ما قرار داده شود و ما بگوییم ما موحدیم از لحاظ اجتماعی؟
پیامبران اساساً برای این آمدند که مردم را از لحاظ اجتماعی موحد کنند. و الا مردم که از لحاظ فردی موحد بودند، گرفتار شرک شدند. شرک در چه بوده است؟ در حوزه شرک عمدتاً در قرآن کریم در حوزه اجتماعی معنا میشود. بیشتر در حوزه اجتماعی عدم توحید و توحید معنا میشود. اساساً پیامبران آمدند برای اقامه قسط اجتماعی، اقامه توحید اجتماعی و اقامه عبادت اجتماعی. “یقو الناس بالقسط”، و برای اینکه غل و زنجیرها را از دست و پای مردم باز کنند که مردم راحتتر مسیر رسیدن به خدا را طی کنند. آن جامعهای که جامعه نبوی باشد، شما باید بتوانید شاخصی برای عبادت خدای متعال در آن قرار دهید که همه مردم به این شاخص ملتزم باشند، و آن توحید اجتماعی است.
تولید اجتماعی در گرو این توحید اجتماعی
حجت الاسلام سعیدی فاضل در ادامه گفت: حالا این تولید اجتماعی در گرو این توحید اجتماعی است. در گرو صحیح نفی کردن طاغوتها در زمان است. طبق صریح آیات قرآن کریم، اگر میخواهیم موحد باشیم در لحاظ فردی، به سمت قبله نماز میخوانیم، ولی اگر بخواهیم اجتماعی موحد باشیم، باید نفی بکنیم طاغوتهای اجتماعی. طاغوت اجتماعی امروز کیست؟ آن قانونی که از قرآن کریم گرفته نشود، آن قانونی که در خدمت خدا نباشد، آن قانونی که ضد بشر باشد، آن قانونی که اساساً از ذهن مریض و بیمار عدهای گرفته شده باشد که تنها به ابعاد جسمانی و مادی انسان توجه میکنند. همانطور که پیغمبر اکرم فرمودند، شاخص توحید در حوزه اجتماع، نفس مبارزه با طاغوت است. این شاخص در زمان امروز باید برای من و شما روشن باشد.
این شاخص در زمان امروز، در گستره اجتماع بینالمللی وقتی نگاه میکنیم، مسئله فلسطین است. مسئله فلسطین مجمع موحدان عالم در حوزه توحید اجتماعی است. فلسطین امروز قبله سیاسی مسلمانان است. همانطور که مقام معظم رهبری میفرمایند، “اگر میخواهید خط نفاق را بشناسید، امروز ببینید مردم نسبت به فلسطین چه موضعگیری دارند.” همان چیزی که حضرت آقا در انسان دویست و پنجاه ساله نسبت به وجود نازنین امام حسن مجتبی علیهالسلام میفرمایند که کارکرد زندگی امام حسن مجتبی علیهالسلام برای زندگی من و شما روشن کردن خط نفاق در جامعه است که روشن کرد معاویه چه شخصیتی است و اینکه امام علیهالسلام دست من و شما شاخص داد که طاغوت را چطور بشناسید.
امروز مسئله فلسطین پیش روی من و شماست. مسئله قدس پیش روی من و شماست برای شناخت منافق از غیرمنافق، برای کسانی که توحید فردی دارند اما توحید اجتماعیشان نادیده گرفته شده است. برای کسانی که توحیدشان صرفاً در حوزه فردی معنا میشود و اگر در زیباترین قصرها، زیباترین مساجد و بیشترین و بالاترین رکوعها و سجودها را داشته باشند، ما آنها را موحد میخوانیم. اما اگر سکوت کنند در برابر کشتار زنان، کودکان و مردمان مسلمان، آیا باز هم آنها را موحد میکنیم؟ آیا آنها را بالاترین افراد میدانیم، در حالی که منطق قرآن کریم این نیست؟
وی در ادامه با جملهای از مرحوم امام اینگونه گفت: منطق قرآن این است که آن جملهای که امام خمینی رحمهالله علیه فرمودند، که برآمده از روایات است: “رضایت خدا در گرو رضایت مردم است و رضایت خدا در گرو جلب رضایت مسلمانان است.” این مسئله، مسئله مهمی است. مسئلهای که امروز من و شما جمع شدهایم تا همفکری کنیم. و من این مسئله را میخواستم عرض کنم به حضور شما که امروز مسئله فلسطین و نگاه ما نسبت به قدس شریف، یک مسئله صرفاً سیاسی نیست. این مسئله صرفاً ایدئولوژیک و تاریخی نیست. یک مسئله زندگی و عدم زندگی است. یک مسئله وجود و عدم وجود است. یک مسئله انسان بودن و غیر انسان بودن است. یک مسئله موحد بودن و مشرک بودن است.
این جایگاه پیش روی من است. شاخص چیست؟ شاخص این است که در بزنگاههای تاریخی و زمانی، و گامی که بر ما میگذرد، موضع صحیح و درست را اتخاذ کنیم و در این مسئله تلهای که اصلیترین رکن مقابله با طاغوت باشد، قرار بگیریم. آیا غیر از این است که ایالات متحده آمریکا دیشب به یمن حمله کرده است؟ حملهای بیسابقه در طول این ایام که از هفتم اکتبر تا امروز، حمایتهای دولت و ملت یمن از فلسطین را دیدید. امروز آمریکا چرا به یمن حمله میکند؟ صرفاً استدلالش این است که چون اقتصاد اسرائیل، به عنوان بنگاه مبادلاتی اروپا و آمریکا تحت الشعاع حملات یمن قرار گرفته، ما مقابله میکنیم با ملت یمن و دولت یمن را نابود میکنیم. شاخص کجاست؟ شاخص یمن نیست. شاخص فلسطین است.
چرا یمن را میزنند؟ چون یمن مدافع فلسطین است. اگر یمن به فلسطین کار نداشته باشد و موشکهایش را سمت صعودی ببرد، قطعاً میدانید که مکبران عالم هیچ اقدامی انجام نخواهند داد.
آن جایی که این اتفاق میافتد، کریدور اصلی منطقه است؛ جایی که از لحاظ ایدئولوژی، مجمع مسیحیت، مسلمانان و یهودیان از نظر تاریخی و تمدنی بشری، محل معراج پیامبر اکرم است. آنجا محلی است برای خروج انسان؛ محلی است که اگر شما به آن توجه کنید، به عنوان قبله سیاسی، همانطور که پیامبر اکرم خروج کرد، شما هم به معراج خواهید رفت. اما اگر مسئله را روشن نکنیم و با فلسطین همراه نشویم، سقوط خواهید کرد. و این قبلهای است که امروز در پیش روی من و شما قرار دارد. بابت این قبله، خیلی خون ریخته شده است؛ برای این قبله ایستادگیها و مقاومتها بسیار بوده است. خون بزرگانی همچون مرحوم سید حسن نصرالله ریخته شده است. هنوز هم برای ما جانکاه است که باور کنیم این بزرگوار در این مسیر به شهادت رسیده است. خون مردانی چون شهید سنوار، خون بزرگ مردانی چون اسماعیل هنیه و دیگران ریخته شده است تا این نماد مبارزه و اجبار و نماد توحید، یعنی مبارزه با طاغوت، امروز پیش روی من و شما باشد.
در این بزنگاه تاریخی، در این ایام ماه مبارک رمضان، در روزهایی که همه این بچهها، فرزندان مادران و همسران در قدس اشغالی و دیگر مناطق فلسطین اشغالی با زبان روزه در حال مقابله با جبهه طاغوت هستند، بنده و شما باید بدانیم که نماز واقعی و روزه واقعی تنها در صورتی معنا پیدا خواهد کرد که ما واکنشی در برابر کشتار طاغوتیان عالم و مستضعفان نشان دهیم. قطعا اگر ما در ماه مبارک رمضان روزه گرفتیم و نماز خواندیم اما هیچ واکنشی در برابر ظلم و کشتار مستضعفان نشان ندادیم، قطعاً در سپاه بقیهالله اعظم نخواهیم بود. خداوند میفرماید: “و من الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین.” خداوند قرار داده است که ائمه را از میان کسانی برگزارد که تحت ظلم و استضعاف قرار گرفتهاند و علیه مستکبرین قیام کنند تا قسط را در زمین برقرار سازند. این کار پیغمبر است. این ملاک توحید اجتماعی است و این چیزی است که امروز به عنوان مناره و بلندای توحید در برابر من و شما قرار دارد.
مهمترین رکن اعتقادی، عملی، اخلاقی و اسلامی در گرو کلمه “لا اله الا الله” است
رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان در ادامه گفت:مهمترین رکن اعتقادی، عملی، اخلاقی و اسلامی امروز ما در گرو همین کلمه “لا اله الا الله” است. اما نفی امروز چیست؟ شما کجا را میخواهید نفی کنید؟ باید بتهایی را نفی کنید که با موشکهای خود خانهها، مساجد و مردم بیگناه را تخریب میکنند. باید علیه اینها ایستاد و اقامه عدل کرد. اینجاست که به ما گفته میشود که شما روزهدار هستید. در ماه مبارک رمضان هم هستید. اینجاست که گفته میشود شما نماز خواندید و اقامه کردید. اینجاست که عبادت شما معنا پیدا میکند. نه آن کسانی که در کنج خرابات و گوشههای مساجد گوشهگیری میکنند، عبادت میکنند و سجدههای طولانی دارند. اگر از این افراد کسی پیدا شد که به خدا رسید، باید به او سلام گفت. اما نکتهای که بنده میخواهم عرض کنم، این است که امروز ما به عنوان تشکلهای فرهنگی جامعهالمصطفی باید برنامهریزی داشته باشیم.
تشکل یعنی گروههایی که میدانند چگونه کار تشکیلاتی انجام دهند. کار تشکیلاتی یعنی کار به هم پیوسته، شبکهای؛ کاری که اگر ضربهای به اینجا وارد شود، صدایش در سراسر حرکت منتشر خواهد شد. باید دستها را به هم گره کرد و امروز برای قدس قیام کرد. این اتفاق را ما در مجموعه بینالمللی جامعه مصطفی از ۷ اکتبر و قبل از آن نیز مشاهده میکنیم. یکی از این ایام که میراث امام خمینی (ره) است، روز قدس است. روز قدس امسال با سالهای گذشته متفاوت است. امروز وضعیت فلسطینیان بسیار بحرانی است. ترامپ عقیده دارد که باید فلسطینیان از سرزمین خود خارج شوند تا بتواند غزه را تصرف کرده و به اسرائیلیها تحویل دهد.
معادله دو دولتی به عنوان اصلیترین صدای جهان در حال انتشار است و تقریبا کشورهای مقاومت تنها از ایده یک حکومت واحد فلسطینی و ارض مقدس فلسطین دفاع میکنند. ما باید نماینده این جریان باشیم و باید اقدام تشکیلاتی انجام دهیم. کار تشکیلاتی یعنی اینکه ما باید برنامهریزی کنیم و در کنار هم اقدام هماهنگ برای قدس انجام دهیم. فرصت مناسبی است که برای این برنامهریزی و اقدام، اقدام کنیم.
دوم اینکه این کار تشکیلاتی نیازمند لوازمی است؛ تولید محتوا برای روز قدس در فضای مجازی و حقیقی، باید بهطور هماهنگ و مؤثر انجام شود تا پیام ما به گوش مسلمانان برسد و ما بتوانیم با یکدیگر در راستای حمایت از فلسطین در این روزها، بهطور مؤثر و هماهنگ عمل کنیم.