به گزارش روابط عمومی جامعة المصطفی العالمیه، حجتالاسلام والمسلمین دکتر سعیدی فاضل، رئیس جامعة المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، در کنگره «بانوان با فضیلت همعصر استاد طاهائی» که در مکتب حضرت نرجس (سلاماللهعلیها) برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و دهه مبارکه فجر و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به تبیین مفهوم مقاومت بهعنوان یکی از اساسیترین اصول تفکر ولایی و مردممحور پرداخت.
انقلاب اسلامی؛ تلفیق مردم و دین
وی در سخنرانی خود تأکید کرد که حرف نو انقلاب اسلامی، که به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) معجزه انقلاب است، تلفیق مردم و دین است؛ الگویی که در هیچ دورهای به این صورت مطرح نشده است.
دکتر سعیدی فاضل با اشاره به دو رکن اساسی این معجزه، گفت: “رکن اول، مردم هستند که ارکان مشروعیت بهشمار میآیند. نظام دینی بر اساس رأی و خواست مردم شکل میگیرد و در طول تاریخ، فقهای اسلام نیز مردم را پایه مشروعیت هر حکومتی دانستهاند. انقلاب اسلامی، جایگاه حقیقی مردم را احیا کرد و آنها را صاحب این انقلاب ساخت.”
وی رکن دوم را برداشت صحیح و جامع از دین دانست و تصریح کرد: “امام خمینی (ره) در وصیتنامه خود بر این مسئله تأکید داشتند و انقلاب اسلامی را بر مبنای خوانشی صحیح، درست و کارآمد از دین پایهگذاری کردند. این همان خوانشی است که در زمان بعثت پیامبر اکرم (ص) نیز مطرح بود و در عصر حاضر، امام خمینی (ره) آن را بهصورت جدی مورد توجه قرار دادند.”
حجتالاسلام والمسلمین سعیدی فاضل افزود: “انقلاب اسلامی، مردم را وارد حوزه دین کرد و آنان را در عرصه اجتماعی و نظریات سیاسی تأثیرگذار ساخت. این همان مفهوم نظام ولایی است که به معنای اتصال کامل مردم با خدا و ولی خداوند است. اگر در جامعهای مردم از هم دور شوند، ولایت الهی در آن تحقق نخواهد یافت.”
مقاومت؛ برآمده از دین و مردم
رئیس جامعة المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، مقاومت را یکی از نتایج بنیادین تفکر ولایی دانست و اظهار داشت: “مقاومت، مفهومی برآمده از دو عنصر اساسی است: اخلاق و دین از یکسو و مردم از سوی دیگر.”
وی تأکید کرد که در مقاومت اسلامی، تکتک افراد مسئول هستند و نمیتوانند از این مسئولیت شانه خالی کنند. وی افزود: “مقاومت بر سه نوع مسئولیت استوار است:
۱. مسئولیت فردی؛ مانند وظایف هر فرد در قبال خانواده خود.
۲. مسئولیت اجتماعی؛ که به تعهد افراد نسبت به جامعه و اطرافیان بازمیگردد.
۳. مسئولیت جمعی؛ که همه مردم را ملزم به حرکت و اقدام میکند.”
دکتر سعیدی فاضل با اشاره به تفاوتهای مسئولیت جمعی گفت: “در نوعی از این مسئولیت، اگر عدهای آن را انجام دهند، دیگران معاف میشوند؛ مانند مقاومت لبنان که برخی در آن مبارزه میکنند و برخی دیگر نقش پشتیبانی دارند. اما نوع دیگری از مسئولیت جمعی وجود دارد که هیچکس از آن معاف نیست؛ مانند مقاومت مردم فلسطین و غزه که تمام مردم درگیر آن هستند.”
وی با اشاره به تاریخ اسلام گفت: “در دوران امیرالمؤمنین (ع)، تاریخ متوقف شد، چراکه تنها حضرت زهرا (س) مقاومت کرد و سایر مردم به این عرصه ورود نکردند.”
مقاومت؛ پایبندی به حق و آزادی از اسارتهای درونی
وی تأکید کرد که مقاومت، یعنی پای حرف حق ایستادن و از هیچ چیزی نترسیدن. بسیاری گمان میکنند که ما مسئول آزادی فلسطین هستیم، درحالیکه واقعیت این است که فلسطین و غزه ما را از اسارتهای درونی و بیرونی آزاد کردهاند.
وی افزود: “غزه، نمونهای عینی از مقاومت است که تکتک افراد در آن درگیر این جریان هستند. این نوع از مقاومت، درس بزرگی برای ما در جهت پذیرش مسئولیتهای اجتماعی و فردی است.”
جنگ غزه؛ نبردی وجودی بین کفر و ایمان
حجتالاسلام والمسلمین دکتر سعیدی فاضل با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: “رهبر انقلاب در سال گذشته دو مرتبه تأکید کردند که جنگ غزه، یک جنگ وجودی است؛ یعنی نبردی بین کفر و ایمان که هر طرف پیروز شود، نابودی کامل طرف مقابل را رقم خواهد زد. رهبران هر دو جریان، یعنی هم محور مقاومت و هم مقامات اسرائیل و آمریکا، بر این موضوع صحه گذاشتهاند.”
وی در ادامه با اشاره به عملیات ۷ اکتبر افزود: “اگر این عملیات رخ نمیداد، پروژه آی مک اسرائیل، که بهعنوان یک کریدور اقتصادی و قطب اقتصادی جهان در خاورمیانه برنامهریزی شده بود، اجرایی میشد و کشورهای مقاومت عملاً دچار فروپاشی اقتصادی میشدند. همچنین، اگر این عملیات انجام نمیشد و پیمان ابراهیم محقق میشد، ریشه جبهه مقاومت خشکانده میشد و ایده تمدنسازی نوین اسلامی بیاثر میماند.”
برنامههای دشمن برای مقابله با مقاومت
دکتر سعیدی فاضل تأکید کرد که دشمنان مقاومت، بیکار ننشستهاند و برنامههای متعددی برای تضعیف آن دارند. مهمترین هدف دشمن، منفعل و سلطهپذیر کردن ملتها است.
وی افزود: “در برخی نظامهای استکباری، حتی در جوامع مدعی دموکراسی، مردم سلطهپذیر میشوند؛ چراکه نمیخواهند رفاه و آسایش خود را از دست بدهند. اما تاریخ نشان داده است که هزینه مقاومت، کمتر از هزینه سازش است. مطالعه تجربیات ملتهایی که سازش کردهاند و آنهایی که مقاومت کردهاند، این حقیقت را آشکار میکند.”
حجتالاسلام والمسلمین دکتر سعیدی فاضل در ادامه تأکید کرد: “یکی از روشهای دشمن برای از بین بردن مقاومت، گسستن پیوندهای اجتماعی و انسانی است. آنها تلاش میکنند ارتباطات عاطفی میان مردم را نابود کرده و روحیه مقاومت را در آنها از بین ببرند.”
مقاومت؛ سبکی از زندگی
وی در پایان سخنان خود، بر لزوم درونیسازی مقاومت تأکید کرد و گفت: “ما در جمهوری اسلامی، مقاومت را بیشتر بهعنوان یک مفهوم دینی و سیاسی بررسی کردهایم. اما نگاه انقلاب اسلامی به مقاومت، فراتر از اینها است؛ مقاومت باید به سبک زندگی مردم تبدیل شود.”
دکتر سعیدی فاضل افزود: “در غزه، پس از ۷ اکتبر، نرخ تولد روزانه افزایش یافته است. این امر نشان میدهد که مردم غزه، مقاومت را در تمام شئون زندگی خود نهادینه کردهاند و نقش زنان در جریان مقاومت بسیار پررنگ است. آنها با این کار، نقشه نسلکشی رژیم صهیونیستی را نقش بر آب میکنند.”
حجتالاسلام والمسلمین دکتر سعیدی فاضل در پایان تأکید کرد: “توسعه مفهوم مقاومت، به معنای تبدیل آن به یک سبک زندگی است. در این میان، زنان نقش کلیدی دارند، چراکه بنیان تربیتی خانواده را شکل میدهند. مقاومت، مفهومی است که باید در تمامی ابعاد زندگی جاری باشد و جوامع را به سوی آزادی و عدالت سوق دهد.”