Al-Mustafa International University
دوشنبه | 26 | شهریور | 1403

پیام رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان با موضوع “بیان راه کارهای بزرگداشت و ابلاغ بین المللی پیام غدیر”

همزمان با دهه ولایت و امامت و در آستانه عید سعید غدیر حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان پیامی با موضوع "بیان راه کارهای بزرگداشت وابلاغ بین المللی پیام غدیر" صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی نمایندگی المصطفی در خراسان متن پیام به شرح ذیل است:

باسلام و تحیات
مدیران معزز مدارس و گروه های علمی تربیتی معاونین و کارشناسان محترم آموزشی، فرهنگی تربیتی و پژوهش در مدارس ، مسئولان خوابگاه ها، مدیریت امور ارتباطات و بین الملل، مدیریت امور خانواده ها، فضلا وطلاب مکرم از کشورهای مختلف؛ ضمن عرض تبریک عید سعید غدیر، روز اکمال دین ، چند نکته در خصوص این‌مناسبت بزرگ و مسئولیت ما در جامعه المصطفی عرض می کنم :

رسالت ما

۱) موضوع ولایت اهل بیت(علیهم السلام) به اندازه ای در تعیین نشان ها وشاخص های امامت و رهبری بشریت تا دامنه قیامت مهم است که در آیه شریفه، اکمال، همردیف رسالت قرار گرفته و پیامبر خدا مامور به ابلاغ آن شده است؛
۲) خداوند به پیامبرش، هشدار داده که اگر این ابلاغ انجام نشود ، رسالتش را انجام نداده است.وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ… ؛
3) در عصر حاضر به اراده الهی و زمینه سازی انقلاب عظیم اسلامی، رسالت بزرگ تربیت نسلی بزرگ از جوانان علاقه‌مند از نقاط مختلف جهان بر عهده ما قرار گرفته است و روز قیامت در برابر آن پاسخگو خواهیم بود؛
۴) بسیاری از طلاب از ادیان و مذاهب دیگر به تشیع گرویده‌اند و پیشینه فکری و فرهنگی قوی در زمینه غدیر و ولایت ندارند، لذا لازم است از فرصت اینگونه مناسبت ها در تقویت باورهای مذهبی و تربیت ولایی آنان نهایت استفاده را بنماییم؛
۵) همانگونه که پیامبر خدا در برابر موضوع ولایت اینگونه مورد خطاب قرار می گیرد هر یک از ما هم وظیفه داریم که باغیرت دینی و ولایی به سهم خود اقدامی در خور برای این واقعه بزرگ انجام دهیم؛
۶) وظیفه ابلاغ پیام غدیر ومعرفی رهبری و امامت جامعه بشری تا روز قیامت بر دوش ما است. پیامبر عظیم‌الشّأن در انتهای خطبه غدیر می‌فرمایند: «مَعَاشِرَ النَّاسِ‏ إِنِّی‏ أَدَعُهَا إِمَامَةً وَ وِرَاثَةً فِی عَقِبِی إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ» من امامت را در ذریّه خودم تا روز قیامت باقی گذاشتم؛
همچنین می فرمایند: «وَ قَدْ بَلَّغْتُ مَا أُمِرْتُ بِتَبْلِیغِهِ»، من آنچه گفتنی بود و مأموریت داشتم انجام بدهم (تبلیغ رسالت)، انجام دادم و «حُجَّةً عَلَى کُلِّ حَاضِرٍ وَ غَائِبٍ» چه کسی که این‌جا حاضر است و چه غائب؛
در جای دیگر فرموده اند: «وَ عَلَى کُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ یَشْهَدْ وُلِدَ أَوْ لَمْ یُولَدْ» چه آن‌هایی که متولد شدند و چه آن‌ها که در آینده می‌آیند که جای عذر برای کسی باقی نماند و «فَلْیُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ» حاضر باید این را به غائب و پدران هم به فرزندانشان.؛
۷) امروز که در دهه ولایت‌ قرارداریم هر یک از ما در حوزه مسئولیت‌مان از خود سوال کنیم که برای مسئله ولایت وغدیر چه کاری انجام داده ایم؟
8) نباید فکر کنیم که تنها با یک مراسم و مداحی و سخنرانی از ما رفع مسئولیت می‌شود. بلکه باید به صورت وسیع و با قوت به موضوع غدیر ورود کنیم .

 

راهکارها؛

هرچند همه عزیزان خود دارای انگیزه قوی و ایده و طرح می باشند لکن در این نوشته کوتاه چند پیشنهاد برای استفاده‌ بیشتر عزیزان از این مناسبت بسیار مهم ارائه می گردد:

مدیران مدارس؛

۱) تشکیل ستادهای برگزاری جشن های ولایت در تمامی مدارس، متشکل از همه کارشناسان و مدیران گروه ها و طلاب برگزیده از ملیت های مختلف برای برنامه ریزی دهه ولایت؛
۲) ایده پردازی، جهت دهی ونظارت بر برنامه ریزی و اجرای فعالیت‌های متنوع در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی.

 

 برنامه های پژوهشی؛

۱) تشکیل نمایشگاه‌های کوچک کتاب در سطح مدارس و نمایندگی‌ها به صورت فروش کتاب و یا صرفا نمایش کتاب‌های مرتبط موجود در کتابخانه مراکز، باهدف معرفی منابع مرتبط با ولایت وغدیر به طلاب؛
۲) اجرای برنامه‌های رونمایی از برخی کتاب‌های اصلی و معتبر و سایر دستاوردهای علمی ومقالات جدید به طلاب، بین نمازهای ظهر وعصر در طول دهه ولایت؛
۳) تقویت ابعاد مطالعاتی طلاب در زمینه غدیر و ولایت با ارسال مقالات، فایل پی دی اف کتب در شبکه های اجتماعی مربوط به طلاب ، تشکل ها انجمن ها ومبلغان … ؛
۴) اجرای مسابقه کتابخوانی در موضوعات مرتبط با غدیر؛
۵) برگزاری نشست‌های تخصصی توسط گروه‌های علمی و بخش‌های پژوهش مدارس؛
۶) اولویت‌بخشی به ترجمه کتاب‌های مرتبط با موضوع ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام به زبان‌های مختلف توسط طلاب.

 

برنامه ها وفعالیت های فرهنگی وتربیتی؛

۱) شناسایی و استفاده از طلاب هنرمند وخلاق در برنامه ها و میدان دادن به آن ها
۲) برنامه ریزی، زمینه سازی و جهت دهی لازم به طلاب برای برگزاری، برنامه های خودجوش ملیتی در ایام غدیر و دیگر مناسبت های مهم با حضور خانواده های آنان ؛
۳) ترویج خطبه غدیر، بصورت مسابقه محتوایی، مسابقه حفظ ، مسابقه ترجمه و ارسال متن و ترجمه آن در شبکه های مجازی به زبان های مختلف ، توسط طلاب و مبلغان ؛
۴) فضا سازی وتبلیغات شادی بخش در سطح مدارس و فضاهای عمومی از طریق نصب پرچم و پلاکارد و چراغانی …؛
۵) افزایش ابعاد شناختی طلاب با نصب احادیث ، جملات و تراکت هایی مرتبط با موضوع ولایت و غدیر به زبان های مختلف‌ با مشارکت طلاب… ؛
۶) توسعه روح تعبد وانجام مستحبات ومراقبت اعمال از طریق ارسال اعمال وآداب غدیر در شبکه های مجازی برای طلاب وخانواده ها؛

۷) مسابقه بهترین مقاله برای غدیر در دوره های بالاتر و جایزه به ممتازین … ؛
۸) برنامه ریزی برای دیدار طلاب در ایام غدیر با مراجع تقلید، علما وشخصیت های برجسته بویژه سادات … ؛
۹) برگزاری کارگاه غدیر شناسی وشبهه شناسی غدیر برای طلاب با حضور اساتید ممتاز … ؛
۱۰ ) انتشار آیات مرتبط با غدیر، در صبحگاه، شبکه مجازی مدرسه ، نصب در راهروها؛
۱۱) ارسال پیام های تفسیری آیات مربوط به غدیر به سبک تفسیر نور در هر روز برای طلاب از طریق شبکه های مجازی؛
۱۲ ) برگزاری محافل شب شعر ولایت و غدیر با حضور شعرای طلبه از ملیت های مختلف ؛
۱۳ ) برگزاری مسابقات هنری مانند خوشنویسی گزیره هایی از خطبه غدیر مانند “مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ……” ؛
۱۴ )توسعه فرهنگ احترام وتکریم سادات و برنامه ریزی برای حضور سادات معمم در مراسم جشن و بازدید از منازل تعدادی از طلاب سادات؛
۱۵) اجرای جشن ویژه غدیر با برنامه‌های آموزنده و نشاط بخش،سرود ، نمایش ، مسابقه حضوری ترجیحاً با استفاده از ظرفیت طلاب ، فرزندان ، تشکل ها فرهنگی و انجمن های علمی وهمکاران.

باتوجه به روایت امام صادق (علیه‌السلام): ﴿ إِجْتَمِعُوا وَ تَذاکَرُوا تَحُفَّ بِکُمُ الْمَلائِکَةُ ؛ رَحِمَ الّلهُ مَنْ أحْيا أمْرَنا ﴾ با یکدیگر جمع شوید و(از امرما اهل‌البیت) یادآوری کنید که ملائکه شما را در بر گیرند.خدا رحمت کند کسی را که امر ما را (در دلها) زنده می‌کند .

 

برنامه های آموزشی؛

۱) مذاکره ماجرای غدیر بین اساتید وطلاب در تمامی کلاس های درس؛
۲) معرفی کتب معتبر به طلاب وقرائت بخش هایی از آن در کلاس؛
۳) تشویق طلاب وارجاع آنان به مطالعه کتب و منابع مرتبط با ولایت وغدیر .

 

توصیه عمومی؛

افزایش رفتار همراه با تکریم و برخورد صمیمانه و مهربانانه تمامی مسئولان و همکاران در طول جشن های غدیر با طلاب وتبریک تهنیت به آنان و گذاشتن شکلات وشیرینی در اتاق‌ها.

 

ویژه‌برنامه های مدارس آموزش زبان فارسی و تمهیدیه؛

۱) با توجه به سطح زبانی متفاوت طلاب زبان فارسی لازم است در مدارس تمهیدیه و زبان فارسی ویژه برنامه‌هایی متناسب با سطح طلاب برای هر روز از دهه ولایت طراحی واجرا شود؛
۲) تهیه روزنامه دیواری غدیر به صورت کلاسی با اشراف اساتید هر کلاس با مطالب جالب درمورد غدیر اعم از آیات، احادیث، اندیشه‌های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، سخنان بزرگان مذاهب، اشعار و مسابقه ‌… ؛
۳) مسابقه زیباترین جمله، زیباترین متن کوتاه یا انشاء در باره غدیر و ولایت؛
۴) اجرای مسابقات کوتاه پنج سوالی به صورت تستی در مراسم جشن و یا در گروه‌های مجازی مدرسه با اهدای جوایز؛
۵) اجرای مسابقه زیباترین نقاشی از صحنه معرفی امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام توسط پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله که فرمودند : “مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ……” (بخشی از خطبه حضرت رسول (ص) در غدیرخم)

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ
بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

محمدرضا صالح

 

خبر های قبلی و بعدی

آخرین خبرها