به گزارش روابطعمومی جامعةالمصطفی (ص) خراسان، حجتالاسلاموالمسلمین استاد محمدجواد نظافت، در دومین روز از مراسم عزاداری دهه فاطمیه (س) که با حضور طلاب و اساتید در محل المصطفی خراسان برگزار شد، اظهار داشت: حضرت زهرا (س) بهعنوان الگویی نه فقط برای بانوان بلکه برای همه مؤمنین مطرح هستند، همچنان که پیامبر اعظم (ص) نیز فقط برای مردان الگو نیستند؛ بلکه الگوی همه مؤمنین هستند. ازاینرو بهواسطه اینکه حضرت زهرا (س) الگو هستند باید به ایشان تأسی کرد و ایشان را اسوه قرارداد.
وی بیان کرد: تأسیکردن و اسوه قراردادن، پیشنیازهایی دارد. خدای متعال در قرآن فرمود: «پیامبر الگوست نه برای همه آدمیان بلکه برای کسانی که بهروز قیامت و خداوند امید دارند»؛ بنابراین اگر کسی اصلاً به قیامت و به مبدأ فکر نمیکند پیامبر (ص) الگوی او نیست، در واقع باید اول با شخصیتهای برجسته همفکر، همهدف، همامید و همآرزو شد تا در این صورت بتوانیم آنها را الگوی خود قرار دهیم.
این مدرس حوزه علمیه عنوان کرد: بنابراین اگر امیدها، افکار، اهداف و آرزوهای ما از زندگی متفاوت با این شخصیتهای برجسته است، نمیشود این بزرگواران را بهعنوان اسوه انتخاب کرد. در واقع زمانی میتوانیم با فردی در یک مسیر همراه او باشیم و حرکت کنیم که با او همهدف باشیم.
حجتالاسلام استاد نظافت خاطرنشان کرد: همین تعبیر در خطبه 160 نهجالبلاغه از امام علی (ع) نقل شده که پیامبر (ص) پاک و پاکیزه را تأسی کن و اسوه قرار بده و هرکسی تأسی کند پیامبر اسوه خوب و برجستهای است، هرکسی دلداری میخواهد پیامبر مایه دلداری است و اگر کسی دوست دارد که از تبار خوبان باشد پیامبر (ص) وسیله انتصاب خوبی است.
وی اظهار داشت: بنا به فرموده خداوند، سنخیت آدمیان با اولیای خدا بر سر ایمان و افکار است، با ایمان است که انسان سنخیت پیدا میکند. در حکمتهای نهجالبلاغه آمده است که امیر مؤمنان فرمودهاند «اگر کسی مطیع خدا باشد رابطه پیامبر با او رابطه ولایتی است ولو از نظر خونی نزدیک یکدیگر نباشند».
این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: لذا ما با یکدیگر برادر هستیم و این برادری که مؤمنین با یکدیگر دارند از هر نژاد، رنگ و جغرافیایی که باشند. در حقیقت برادری ایمانی مهمتر از برادری است که از یک مادر و پدر باشیم.
حجتالاسلام استاد نظافت خاطرنشان کرد: در واقع هویت اصلی انسان ایمان و روح اوست. روایتی در همین خصوص آمده مبنی بر اینکه بسیار هستند برادرانی که از یک مادر زاده نشدهاند، اما برادر یکدیگر هستند و این برادری گاهی از برادر تنی بهتر است. گاهی انسان برای ایمان روی صورت برادر تنی خود شمشیر میکشد و در زمان پیامبر نیز افرادی از یک خانواده بودند؛ اما در جبهه حق در مقابل یکدیگر قرار میگرفتند.
نمونههایی از سادهزیستی پیامبر (ص)
وی اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) سادهزیستترین بودند، مصرف و خوراکش از همه کمتر بود و شکم او نیز از همه خالیتر بود و همیشه منشأ خیروبرکت بودند و نه اینکه نداشتند؛ بلکه ایشان فکر خود را باخدا هماهنگ کرده بودند و دنیا در برابر ایشان بسیار کوچک بود.
وی با بیان اینکه هماهنگی افکار، اهداف، آمال و آرزوها را بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: در واقع پیامبر اکرم (ص) دانست که خدای سبحان برخی چیزها را صغیر و برخی را نیز حقیر و مبغوض دانسته و گفته است که هر چیزی که بخواهد شما را از آخرت باز بدارد مبغوض من است. خداوند فرموده است که این دنیا حقیر و صغیر است و پیامبر نیز دنیا را در دل خود تحقیر کرد و حضرت زهرا (س) نیز فکر خود را با پیامبر اکرم (ص) هماهنگ کردند و لذا اولین متأسی و مقتدی به پیامبر (ص) شدند.
مدرس حوزه علمیه بیان کرد: امام علی (ع) فرمودند که اگر این عیب را داشته باشیم که آنچه را که خدا و رسولش دوست ندارد را دوست بداریم، برای آنچه که خدا و رسولش او را صغیر میدانند؛ اما ما برای آن ارزش قائل شویم، روزی فرامیرسد که در برابر امامزمان (عج) میایستیم و شاید امروز با امر خدا ستیزه نکنیم؛ اما روزی در شرایطی قرار میگیریم که این کار را میکنیم، پس خوب است که این مشکل را ریشهای حل کنیم.
حجتالاسلام استاد نظافت عنوان کرد: اگر مشکلات را ریشهای حل نکنیم روزی میجنگیم و بنا به فرموده امام علی (ع) در این صورت دیگر نمیتوانیم در کنار آنها حرکت کنیم. ریشهای حلکردن مشکلات این است که دنیا را بزرگ ندانیم، چرا که دنیا وسیلهای برای رسیدن به آخرت و بستری برای رشد است و اگر دنیا را اینگونه بدانیم خطرناک نیست و محبتش نیز نهتنها ایرادی ندارد؛ بلکه خوب هم هست.
وی خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان نمونههایی را از سادهزیستی پیامبر (ص) نقل کرده و فرمودهاند که پیامبر اکرم (ص) بر روی زمین غذا میخورد و مانند مستکبران برای خود شأن ویژهای درست نمیکرد، مانند بردهها مینشست و تواضعشان هم شدیدترین تواضع بوده است، اگر کفششان پاره میشد آن را میدوخت و کارهای شخصی خود را انجام میداد تا عبودیت و تواضع و بندگی خود را نشان دهد. از طرفی حضرت زهرا (س) هم خود را کنیز و بنده خدا میدانستند. حال کسی که بنده است باید شئون زندگی او نیز بندگی را نشان دهد.
مدرس حوزه علمیه اظهار داشت: پس این تواضع پیامبر (ص) یکی از جلوههای مهم بندگی است و یکی از جلوههای تواضع نیز تواضع در مصرف و در مواجه با یکدیگر است و لذا حضرت زهرا (س) از همه برای پیامبر اکرم (س) دوستداشتنیتر بود، اما زندگی او از همه سادهتر بود و زندگی فقیرانهای داشت.
حجتالاسلام استاد نظافت تصریح کرد: درباره زندگی اهلبیت (ع) میتوان اینگونه گفت که اهلبیت (ع) در زمان خدمت به خلق نفر اول و در زمان مصرف نیز نفر آخر بودند. البته که ما نمیتوانیم چنین زندگی داشته باشیم و اینگونه عمل کنیم، اما باید فاصلههای خود را با چنین زندگی کمتر کنیم.