به گزارش روابطعمومی جامعةالمصطفی (ص) خراسان در این مراسم خانم دکتر هژبری رئیس مدرسه عالی فقه و قرآن جامعةالمصطفی (ص) خراسان با اشاره به مواردی از سیره تربیتی حضرت زهرا (س) و تأکید بر ضرورت اجرای سیره ایشان در زندگی اظهار داشت: محورهای تربیتی سیره حضرت زهرا (س) در سه بخش ارتباط با والدین، ارتباط با فرزندان و ارتباط به جامعه تقسیمبندی میشود.
وی با اشاره به چگونگی احترام به والدین افزود: احترام به والدین و اطاعت از آنها به جز وقتی که خلاف حق رفتار میکنند واجب و در حکم برائت از آتش است و بزرگترین هدف و آرزو در امان بودن از عذاب اخروی است.
رئیس مدرسه عالی فقه و قرآن جامعةالمصطفی (ص) خراسان ادامه داد: وقتی آیه نازل شد که پیامبر (ص) را مثل افراد عادی صدا نزنید و با عنوان رسولالله ایشان را خطاب کنید حضرت زهرا نیز چنین کردند و پیامبر (ص) فرمودند این دستور شامل شما نیست و شما مرا پدر صدا کن.
وی دررابطهبا سیره تربیتی حضرت زهرا (س) در ارتباط با فرزندان عنوان کرد: در سیره تربیتی فاطمی برخورد با فرزندان باید توأم با قهر و مهر باشد چرا که مهر بهتنهایی باعث بیمسئولیتی و تنبیه و قهر زیادی هم باعث سرخوردگی و سرکشی فرزند میشود؛ لذا در شیوه تربیتی حضرت زهرا (س) فرزندانی موقعیت شناس تربیت شده بودند و حضرت نیز به همه ابعاد تربیت اعم از اعتقادی، مذهبی، اجتماعی و… توجه داشتند. مثلاً در فضای خانه فرزندان را تشویق به سیره پدر میکردند و اشعاری باهدف و مضامین تربیتی برای فرزندانشان میخواندند.
دکتر هژبری پیرامون سیره تربیتی حضرت زهرا (س) در اجتماع تصریح کرد: ما بهعنوان مبلغان و الگوهای جامعه باید بدانیم که یک مبلغ ابتدا باید اول بر خودسازی خود اهتمام داشته باشد و آماده پذیرش سختیها و مسائل تبلیغ باشد. همچنین متوجه باشد که بهشت را به بها میدهند نه به بهانه. ازاینرو باید حیا و عفت را در جامعه بهعنوان یک مبلغ و طلبه امامزمان (عج) بهعنوان یک الگو رعایت کند.
وی با تأکید بر تأثیر تبلیغ عملی متذکر شد: سیره حضرت زهرا (س) یکپارچه، توحید بود و چنان سخن میگفت و رفتار میکرد که گویی تجسم خداوند بر روی زمین بود.