سهم قرآن را در منبرها افزایش دهید
به گزارش روابط عمومی نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی ظهر امروز در مراسم عزای سرور و سالار شهیدان در جمع طلاب غیرایرانی نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان با تأکید بر حفظ و رعایت سهم قرآن کریم در سخنرانیها اظهار داشت: روی منابر بیشترین از قرآن بگویید و سهم قرآن را در منبرها افزایش دهید، حتی سر بریده امام حسین علیه السلام هم بر روی نیزه قرآن میخواند و پیامش این است که سر را از بدن میتوان جدا کرد اما از قرآن نه. چرا که رستگاری قطعی انسان در گرو عرضه خویشتن به قرآن کریم و عمل به دستورات این کتاب وحی است.
عزاداریها و روضه خوانیهای سیدالشهداء ریشه در قرآن کریم دارد
وی با اشاره به اینکه عزاداریها و روضه خوانیهای سیدالشهداء ریشه در قرآن کریم دارد افزود: طبق نص صریح آیات قرآن کریم، اول روضه خوان عالم خداست که با یک ضرب آهنگ خاص، آن هم برای مظلومیت یک دختر مشرک در سوره مبارکه تکویر (اذالشمس کورت …. بای ذنب قتلت؟) به این مهم می پردازد.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: خداوند متعال در آیات ابتدایی سوره مبارکه بروج برای مؤمنین نیز روضه خوانده است زمانی که اصحاب اخدود، مومنان را به جرم ایمانشان در آتش سوزاندند. (قتل اصحاب الاخدود) و می بینیم که “مظلومیت” وجه اشتراک روضه خوانی خدا برای هر دو گروه است.
هنر بیان روضه قرآن محور در قالب تبیین آیات قرآن کریم
وی با معرفی کتاب نهضت حسینی در پرتو قرآن ادامه داد: در این کتاب ۳۵ روضهی قرآنی بیان شده است که میتواند دستمایه خوبی برای تبیین قرآن محور طلاب باشد. به عنوان مثال خداوند با چهار وعده اطمینان بخش “و اوحینا الی امموسی ان ارضعیه، انا رادوه الیک، و جاعلوه من المرسلین، و ربطنا علی قلبها لتکون من المومنین” یعنی وعده هایی نظیر؛ وحی الهی، قول بازگشت طفل به آغوش مادر، وعده نبوت و تسکین و ربط قلبی مادر، طفل شیرخوار (حضرت موسی علیه السلام) را از مادرش جدا نمود در حالی که می بینیم اشقیاء چگونه روز عاشورا حضرت علی اصغر شش ماهه علیه السلام را از حضرت رباب سلام الله علیها گرفتند و بیان هنرمندانه این مطلب همان هنر بیان روضه قرآن محور در قالب تبیین آیات قرآن کریم است.
روضه خوانی؛ سیره رسول خدا(ص) و امام علی علیه السلام
استاد قرائتی اضافه کرد: تمام “واذکرها” در قرآن کریم آیه عزاداری است، مثلا واذکر فی الکتاب ابراهیم، واذکر فی الکتاب مریم. همچنین امام علی علیه السلام نیز در فراق یاران باوفایش با ندای این ابن التیهان، این ذوالریاستین، این عمار و … روضه خوانی میکند.
وی یادآور شد: بعد از جنگ احد پیامبر(ص) با مشاهده عزاداریهای خانوادههای شهدای احد، فرمودند؛ چرا برای حمزه عزاداری نمیکنید؟ و این مطالبهگری پیامبر(ص) تأکیدی بر اقامه عزا برای بزرگان دین است.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی متذکر شد: گاهی اوقات در هدایت نباید به دعوت و هدایت عمومی اکتفا کرد و باید اسم افراد را برد، امام حسین علیه السلام در روز عاشورا در کربلا برخی را تک به تک مورد خطاب قرار دادند؛ که مگر تو برای دعوت من نامه ننوشتی؟
در مهندسی دینی، حساب امام حسین(ع) از بقیه جدا است
وی با اشاره به مقوله ممتاز مهندسی دینی تصریح کرد: طبق آیه 114 سوره مبارکه مائده (عیدا لاولنا و آخرنا) برخی از شعائر باید هر سال تکرار شوند. همچنین خداوند متعال در این مهندسی حساب امام حسین علیه السلام را از بقیه جدا نموده است. در استحباب سجده در نماز بر تربت کربلا، در نوشیدن آب، در مناسبت ها مثل شب جمعه، نیمه شعبان، شب قدر و …، در موالید مثل برداشتن کام نوزاد در بدو تولد با تربت کربلا و همچنین تدفین میت همراه با تربت سیدالشهداء.
مرقد مطهر امام حسین(ع) خانه عاشقان او به ویژه شیعیان است
استاد قرائتی افزود: هر چیزی خانه ای دارد. کعبه، خانه الوهیت، مسجد النبی خانه نبوت، کوفه خانه حکومت و حرم و مرقد مطهر امام حسین(ع) خانه عاشقان او به ویژه شیعیان است.
وی خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) فرمود ما هرچه داریم از محرم و صفر است لذا عزاداری ها باید جهت دار باشد چرا که ولایت و محبت شاه کلید جذب است و عاشورا یک انرژی هسته ای است. با یک ندای “یا حسین” همه عالم، آماده اقامه عزا می شوند و هیچچیز همچون حسین بن علی علیه السلام نمیتواند همه را جذب کند.