استاد درس اخلاق حوزه در مراسم میلاد امام رضا علیه السلام تصریح کرد: شما که برای تحصیل به ایران آمده اید مراقب نیت خود باشید چرا که شرط لازم و کافی برای موفقیت رضایت خداست. درست که تحصیل علوم دینی و فراگیری درس دین به عنوان یک فریضه جزء اعمال صالح است ولی هر عمل صالحی پذیرفته نیست و آن قسمی از اعمال صالح صحیح قبول استکه مزین به تقوا و اخلاص باشد. فلذا اگر مسیر درست نباشد هرچه وسیله قویتر باشد سرعت گمراهی بیشتر است. از این رو هر چه برای خدا باشد ماندگار و دارای اجر و ثواب است.
به گزارش روابط عمومی نمایندگی المصطفی در خراسان حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی استاد درس اخلاق حوزه در مراسم سالروز ولادت امام رضا علیه السلام در جمع المصطفائیان خراسان اظهار داشت: حرکت در اسلام شامل دو نوع قطعیه و توسطیه است. حرکت قطعیه قابل تصور و دیدن است مثل اینکه شما از نقاط مختلف دنیا در اینجا گرد هم جمع شده اید و برای یک هدف خاص خود را به اینجا رسانده اید. ولی حرکت توسطیه که در درون حرکت قطعیه است قابل تصور است ولی قابل دیدن نیست و این نوع حرکت اساس حرکت در اسلام محسوب می شود.
وی افزود: حرکات عبادی نیز از این دو حرکت بری نیستند مثلا نماز متشکل از حرکت قطعیه که شکل ادای نماز است و حرکت توسطیه که همان روح و هدف نماز است تشکیل شده است و نگاه خداوند ناظر به حرکت توسطیه ما است. لذا ملاک ثبت و ارزش اعمال نزد خداوند حرکت توسطیه است و آیه ما عندکم ینفد و ما عندالله باق به همین موضوع اشاره دارد. لذا اگر مراقب حرکت توسطیه خود نباشیم خسران محض است.
این استاد درس اخلاق ادامه داد: شما که برای تحصیل به ایران آمده اید مراقب نیت خود باشید چرا که شرط لازم و کافی برای موفقیت رضایت خداست. درست است که تحصیل علوم دینی و فراگیری درس دین به عنوان یک فریضه جزء اعمال صالح است ولی هر عمل صالحی پذیرفته نیست و آن قسمی از اعمال صالح صحیح قبول است که مزین به تقوا و اخلاص باشد. فلذا اگر مسیر درست نباشد هرچه وسیله قویتر باشد سرعت گمراهی بیشتر است. از این رو هر چه برای خدا باشد ماندگار و دارای اجر و ثواب است.
وی تصریح کرد: مدتی را در اینجا زحمت می کشید و درس میخوانید اما اگر میخواهید بهره ببرید از همین جا درست کشت کنید تا درست برداشت کنید چرا که هر جا خدا در میان باشد بقا است.
حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی گفت: خیلی ها مثل حرکت قطعیه امامحسین(ع) را در طول تاریخ داشتهاند اما هیچکدام حرکت توسطیه امام را نداشتند. لذا ریشه اعمال ما باید همراه با میل خدا باشد چرا که این میل، پایه است و اگر این اساس درک شود همه مشکلات آسان می شود. از این رو به استناد روایت “خلص العمل فان الناقد بصیر” اگر میخواهید مشکلات زندگی هموار شود حرکت توسطیه را درست کنید.
وی در پایان با بیان “عسی الله ان ینفع بکم المسلمین” خاطر نشان کرد: همه چیز باید مهر استاندارد داشته باشد. درس هم همین است و اگر مهر استاندارد الهی بر آن ضرب شد الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه می شود.