Al-Mustafa International University
جمعه | 2 | آذر | 1403

مقاومت، پدیده‌ای است که از دل انقلاب اسلامی برون آمده

آیت‌الله طباطبایی اشکذری، نماینده سابق مقام معظم رهبری در سوریه، در همایش روحانیت و آینده محور مقاومت گفت: در طی چند دهه اخیر هر آنچه را که در عالم مشاهده می‌کنیم از مقاومت‌های گوناگون پدیده زایشی انقلاب اسلامی است.

آیت‌الله طباطبایی اشکذری، نماینده سابق مقام معظم رهبری در سوریه، در همایش روحانیت و آینده محور مقاومت گفت: در طی چند دهه اخیر هر آنچه را که در عالم مشاهده می‌کنیم از مقاومت‌های گوناگون پدیده زایشی انقلاب اسلامی است.

به گزارش روابط عمومی نمایندگی المصطفی در خراسان، آیت‌الله سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری، نماینده سابق مقام معظم رهبری در سوریه در اولین همایش«روحانیت و آینده محور مقاومت» اظهار داشت: امیدواریم آینده محور مقاومت و روحانیت و زحماتی که برداران عزیز ما در این مجموعه و فضای بسیار مناسب جامعه‌المصطفی العالمیه که بسیار هم ارزشمند است در راستای تکریم این حرکت انجام می‌دهند، در آینده رونق بیشتری پیدا کند و مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی بیان کرد: اگر این سوال را مطرح کنیم و بگوییم که آینده محور مقاومت چه خواهد شد و به کجا خواهد انجامید؟ باید در ابتدا بدانیم که مقاومت چیست و چه جایگاهی در زندگی، جامعه و باورهای ما قرار دارد تا بتوانیم نسبت به آینده آن نیز توجه کنیم و سپس نقش روحانیت را در این مجموعه مورد توجه قرار دهیم.

نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه عنوان کرد: نکته اول در جهت شناخت مقاومت این است که مقاومت یکی از ارکان اسلام است، چرا که قرآن کریم ما را به مقاومت در عرصه‌های گوناگونی چون مقاومت در دین، بر اعتقادات دینی، در مقابل دین‌ستیزی و مقاومت در برابر ظلم و ستم به جامعه انسانی دعوت کرده است.

مقاومت، موضوعی که در مسیر انقلاب اسلامی پایه گذاری شد

آیت‌الله طباطبایی اشکذری خاطرنشان کرد: نکته دوم نیز این است که مقاومت یکی از رسالت‌های انبیای الهی است. به گونه‌ای که همه انبیا در رسالت خود مامور به مقاومت بوده‌اند که گاهی با تعبیر استقامت از آن‌ها یاد می‌شود و نکته سوم هم این است که اگر بیاییم در دوره معاصر خود جایگاه مقاومت را بررسی کنیم باید بگوییم مقاومت پدیده زایمانی انقلاب اسلامی است و به رغم اینکه از ارکان اسلام است و از رسالت انبیاست، اما در انقلاب اسلامی این اصطلاح به عنوان یک اصطلاح جدید وارد میدان اصطلاحات سیاسی و دفاعی شده است.

وی اظهار داشت: در طی چند دهه اخیر هر آنچه را که در عالم مشاهده می‌کنیم از مقاومت‌های گوناگون پدیده زایشی انقلاب اسلامی است. در حقیقت انقلاب اسلامی این حرکت را به وجود آورد. البته مسئله مقاومت نه اینکه بعد از پیروزی انقلاب بلکه در دوران نهضت در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی پایه گذاری شد و لذا چهارمین نکته این است که مقاومت یکی از اجزا و بخش‌های پازل اندیشه امامین انقلاب است.

نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه بیان کرد: از 50 سال گذشته همانطور ه پیش می‌رویم جایگاه مقاومت برای ما روشن‌تر می‌شود. این انقلاب اسلامی که دو بزرگ‌مرد از جمله امام راحل و مقام معظم رهبری را در خود تجربه کرده است، اگر به اندیشه‌های این دو بزرگوار نگاهی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که مقاومت بخش مهم رمزگشای پازل اندیشه امامین انقلاب است.

مقاومت یکی از زمینه‌های تحقق جامعه مدینه فاضله است

آیت‌الله طباطبایی اشکذری گفت: همانطور که به سال‌های کنونی نزدیک می‌شویم، در ابتدا محور مقاومت از دل انقلاب اسلامی پدید آمد و همانطور که پیش می‌رویم متوجه می‌شویم که این مهم یکی از زمینه‌های تحقق حجیت مهدویت و انتظار است. در واقع مهدویت و انتظار مربوط به آینده، تلاش برای ساختن آینده‌ای بهتر و راضی نشدن به وضعیت موجود است، پس مقاومت را می‌توان یکی از زمینه‌های تحقق صحیح معنویت و جامعه مدینه فاضله دانست.

وی بیان کرد: به هر حال مقاومت از ارکان اسلام تا زمینه تحقق مهدویت است و با این پنج نکته‌ای که به آن‌ها اشاره کردم حال اگر بخواهیم مقاومت را با این فهرست بگوییم، فردای مقاومت کجاست؟ در واقع آینده مقاومت آینده اسلام، رسالت انبیا، انقلاب اسلامی، اندیشه امامین انقلاب و آینده مقاومت تحقق ظهور و فرج امام عصر(عج) است.

تمدن نوین اسلامی، آینده مقاومت است

نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه اظهار داشت: در واقع اگر بخواهیم آینده اسلام، رسالت انبیا و آینده تحقق مهدویت را با یک هدف، نقطه گذاری کنیم باید گفت که همه این ابعادی که در اسلام، رسالت انبیا و انقلاب برشمردیم یک نقطه جامعی برای این هدف گذاری است که باید همه این ابعاد به صورت جامع و مانع تعریف شوند. اما منظور از این تعریف جامع چیست؟ به واقع که اگر بخواهیم با نگاه فرهنگی به مسئله مقاومت نگاه کنیم و مقاومت را یک امر جامع هدف گذاری کنیم، آن نقطه نهایی که هرچه به سوی او برویم به آینده مقاومت هم نزدیک می‌شویم؛ تمدن نوین اسلامی است.

آیت‌الله طباطبایی اشکذری گفت: تمدن نوین اسلامی آینده مقاومت است و بدون شک چنین تمدنی یکی از عناصر محق و عناصری که این تمدن را بخواهد پیاده کند، روحانیت، عالمان دین، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌هاست. پس هرچه بخواهیم آینده مقاومت را بهتر و نزدیک‌تر پیاده کنیم باید به دنبال آشنایی و تحقق بیشتر تمدن نکین اسلامی باشیم و هر اندازه که در دین مسیر تلاش کنیم آینده مقاومت را به خود نزدیک و قابل لمس می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته باید بررسی کرد که منظور از تمدن نوین اسلامی چیست که متخصصین این حوزه به فرامکانی به بحث و برسی این موضوع پرداخته‌اند، اما یکی از مهم‌ترین نظریه پردازان حول محور تمدن اسلامی و اصل تمدن نوین اسلامی در دوره معاصر، مقام معظم رهبری هستند که ایشان این نوع تمدن را با هفت تعریف ارائه کرده‌اند که اما این تعاریف، تعاریف متناقضه نیست بلکه تعاریف متکامله است و هر یک از آن‌ها نیز دارای ابعادی است که یکی از این تعاریف ایشان، پیشرفت تمدن و الگو شدن جامعه برای ملت‌هاست.

نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه اظهار داشت: در واقع رهبرمعظم انقلاب اسلامی با این تعاریف خود حقیقت را بیان می‌کنند و می‌فرمایند که اگر کسی به ایران اسلامی و انقلاب اسلامی تعرضی داشته باشد، منطقه در مقابلش می‌ایستد که همان نفوذ حداکثری است. از این‌رو ما باید به سمت تمدن اسلامی گام برداریم که رفتن به این سمت الزاماتی دارد و باید آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

الزامات تحقق تمدن نوین اسلامی

آیت‌الله طباطبایی اشکذری بیان کرد: اولین الزام برای تحقق تمدن نوین اسلامی برای حرکت به سمت جلو تربیت نیروی برای محور مقاومت است که البته ما امروز در فصل جامعه‌سازی و جامعه پردازی قرار داریم همانگونه که مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب به این موضوع اشاره داشتند. مقاومتی بناست صورت گیرد که این مقاومت به سمت و سوی تمدن اسلامی حرکت کند و جامعه ملت‌ها را نیز حرکت دهد و برای این مهم نیازمند نیروهایی است و تربیت نیرو برای محور مقاومت نیز همان کاری است که امام راحل، مقام معظم رهبری و حاج قاسم سلیمانی انجام دادند.

وی اضافه کرد: اولا که حاج قاسم، خود یک نیروی تربیت یافته در انقلاب اسلامی است که این نیرو خود یک نیروی مولد مربی شده و در جامعه نیز نیروهایی را تربیت کرده است. این فرزندان مقاومت در عرصه‌های گوناگون از ایران اسلامی گرفت تا عراق، سوریه، لبنان، بحرین، یمن، افغانستان، نیجریه و… همگی نیروهایی هستند که به دست حاج قاسم سلمیانی تربیت شده‌اند و همواره این موضوع باید در ذهن ما به عنوان روحانی نقش ببندد. لذا اولین الزامی که باید در جامعه محقق شود تربیت نیروی متخصص، متعهد، کارآمد و پای رکاب بودن است و تربیت نیروی محور مقاومت و مجاهد مدافع حرم نیز یعنی شیعه تنوری امیر مومنان(ع) و امام صادق(ع) است.

نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه دومین الزام را ایجاد توسعه گستره در محور مقاومت دانست و گفت: هرکسی در هر جایی از عالم و در هر قشر و هر طبقه‌ای که هست باید تلاش کند این فکر گسترش پیدا کند. محور مقاومت در طول از ایران به عراق، سوریه، لبنان و فلسطین متصل است، اما موضوع مهم این است که مسیر عرضی این کشور باید گسترش پیدا کند که این کار نیز کار شما طلاب عزیز است.

آیت‌الله طباطبایی اشکذری اظهار داشت: سومین الزام در این راستا به کارگیری نیروهای متنوع از ملیت‌های متنوع برای تحقق تمدن نوین اسلامی است و این همان کاری است که حاج قاسم آن را شروع کرد و شما باید ادامه دهنده این راه باشید. تشکیل حرکت‌هایی تیپ فاطمیون، زینبیون و… هر کدام یک نوعی از به کارگیری نیروهای مختلف با ملیت‌های گوناگون است.

وی الزام چهارم برای تحقق تمدن نوین اسلامی را به کارگیری قدرت‌های گوناگون در تحقق تمدن نوین اسلامی بیان کرد و افزود: در واقع برای تحقق تمدن اسلامی نمی‌توان تنها به مجاهدین شیعه اکتفا کرد بلکه باید قدرت‌های گوناگونی هم پای کار آیند.

نماینده سابق ولی‌فقیه در سوریه اظهار داشت: همانطور که گفته شد موسس محور مقاومت، انقلاب اسلامی است اما انقلاب اسلامی باید عضوگیری کند و این اعضا دست به دست یکدیگر دهند و گروه‌های به هم پیوسته‌ای را تشکیل دهند که البته ممکن است این گروه‌ها شیعه هم نباشند، اما به هر حال این گروه‌ها باید بیایند و زیر پرچم محور مقاومت انقلاب اسلامی قرار گیرند.

آیت‌الله طباطبایی اشکذری در پایان خاطرنشان کرد: پنجمین الزام نیز برای تحقق تمدن نوین اسلامی؛ توسعه در نگاه مقاومت از نگاه مذهبی به نگاه اسلامی، از نگاه اسلامی به نگاه توحیدی و از نگاه توحیدی به نگاه انسانی است. حقیقتا تحقق تمدن نوین اسلامی تنها با نگاه شیعی امکان پذیر نیست بلکه با نگاه اسلامی، توحیدی و انسانی محقق می‌شود و پرچم این محور نیز در دست مسلمانان است.

خبر های قبلی و بعدی