برگزاری کارگاه آموزشی بررسی عوامل فرقهگرایی در جامعه المصطفی (ص) نمایندگی خراسان
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، کارگاه علمی-آموزشی با موضوع «عوامل فردی و اجتماعی فرقهگرایی» به همت پژوهشکده بینالمللی امام رضا(ع) و با همکاری اداره مبلغان و دانشآموختگان جامعه المصطفی نمایندگی خراسان برگزار شد. این رویداد با حضور پژوهشگران و طلاب جامعه المصطفی و با هدف ارتقای آگاهی درباره چالشهای فرقهگرایی در جامعه برگزار گردید.
حجتالاسلام والمسلمین شفیعیان، رئیس پژوهشکده بینالمللی امام رضا(ع)، در بخش نخست سخنان خود به تشریح ساختار تشکیلاتی فرقهها پرداختند و سه اصل اساسی آنها را معرفی کردند: رهبر فرقه، شخص فرقهای و هدف شخص فرقهای.
عوامل و ویژگیهای فرقهگرایی
حجتالاسلام والمسلمین شفیعیان در ادامه به تبیین شیوههای عملکرد فرقهها پرداختند و بیان کردند:
- بازسازی فکری: اصلیترین ویژگی فرقهها است که هر عقیدهای را بیاعتبار میکند. این بازسازی از طریق روشهایی همچون شستوشوی مغزی و اقناع اجباری صورت میگیرد.
- مسدود کردن راه بازگشت به عقاید اصیل: فرقهها با قطع ارتباط فرد با خانواده و ایجاد محدودیتهای فکری، بازگشت به مسیر صحیح را دشوار میکنند.
عوامل فردی و اجتماعی تأثیرگذار
در بخش دیگری از این کارگاه، استاد حسن شفیعیان به بررسی عوامل مؤثر بر گسترش فرقهگرایی پرداختند. ایشان عوامل فردی و اجتماعی این پدیده را چنین برشمردند:
- عوامل فردی:
- قطع ارتباط فرد با خانواده که یکی از مهمترین راههای بازگشت به عقاید اصیل است.
- رشد فضای مجازی که به جولانگاه فرقهها تبدیل شده است.
- تضعیف عقلانیت در جامعه که بستری برای انحرافات فراهم میکند.
- عوامل اجتماعی:
- کاهش حس همبستگی اجتماعی، بهویژه در جوامع شهری و آپارتمانی.
- ترویج تفکر سیاهنمایی که باعث افزایش نارضایتی عمومی و نفوذ فرقهها میشود.
- افراط در احساساتگرایی که تعقل را تحتالشعاع قرار میدهد و جامعه را به سمت خرافات سوق میدهد.
- کمرنگ شدن معنویت اصیل و جایگزینی آن با معنویتهای کاذب.
تأکید بر نقش عقلانیت و معنویت
رئیس پژوهشکده بینالمللی امام رضا(ع)، در پایان سخنان خود، بر اهمیت تقویت عقلانیت و معنویت اصیل تأکید کردند و بیان داشتند که رشد عقلانیت در جامعه، زمینههای انحراف و فرقهگرایی را از بین میبرد. ایشان همچنین نقش متدینین و علما را در پیشگیری از انحرافات فکری و عقیدتی برجسته دانستند.