حجتالاسلام شاندیزی با اشاره به ظرفیتهای ناشناخته طلاب در عرصه رسانه، تأکید کرد: طلاب جوان، با تولید محتوای میدانی و روایتهای مردمی، امروز به بازیگران مؤثر در بازتاب واقعیتهای زندگی مردم غزه تبدیل شدهاند و توانستهاند مخاطبان گستردهای را در جبهه مقاومت با خود همراه کنند.
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، حجتالاسلام مهدی شاندیزی، عضو شورای سیاست گذاری جشنواره عمار روز چهارشنبه ۱۲ آذرماه در نشست تخصصی «جنگ روایتها؛ رسانه، سلاح بیبدیل مقاومت»که با حضور طلاب و فعالان رسانهای در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان برگزار شد. به تبیین نقش رسانه در جبهه مقاومت و اهمیت تولیدات مردمی پرداخت.
حجتالاسلام شاندیزی با اشاره به فیلمی کوتاه پیرامون موضوع فلسطین، اظهار داشت: این اثر کوتاه، چرایی مسئله فلسطین را با بیانی روشن و قابلفهم برای مخاطبان مختلف ارائه میکند. فیلم بدون استفاده از کلام، پیام دقیق و جذابی را منتقل میکند و به همین دلیل در غزه، عراق و لبنان نیز نمایش داده شده و مورد استقبال قرار گرفته است.
وی افزود: این نوع تولیدات بهراحتی در کشورهای مختلف قابل انتشار است و بهعنوان نخستین پیشنهاد ما برای معرفی مستندهای کوتاه به فعالان بینالمللی نیز محسوب میشود.
توانمندسازی طلاب در روایتگری رسانهای
مسئول گروه فرهنگی شهیدالقدس با بیان اینکه ظرفیتهای بالقوهای در میان طلاب وجود دارد، اظهار کرد: گاهی برخی طلاب بهظاهر کمحرف یا درونگرا هستند اما در عرصه رسانه استعداد ویژهای دارند. یکی از طلاب که در جمع حتی یک کلمه حرف نمیزد، با هدایت درست به تولیدکننده فعال محتوا تبدیل شد؛ او با رصد روزانه رسانههای مقاومت، کلیپهای متعددی از وضعیت غزه تولید میکرد و امروز حدود هجده هزار مخاطب آثارش را دنبال میکنند.
وی تأکید کرد: ممکن است طلبهای منبری یا سخنران برجسته نباشد، اما در فضای مجازی میتواند مؤثرترین روایتها را ارائه کند. رسانه فرصتی است که هر طلبه میتواند از آن برای انتقال پیام انقلاب بهره ببرد.
حجتالاسلام شاندیزی در ادامه به تشریح جایگاه جشنواره مردمی فیلم عمار پرداخت و گفت: جشنواره عمار در سال ۸۹ با ندای مقام معظم رهبری و با هدف حمایت از تولیدکنندگان محتوای انقلابی راهاندازی شد؛ این جشنواره برخلاف بسیاری از جشنوارههای رسمی که آثار غیرمتعارف را نمیپذیرند، میدان دیدهشدن مستندها و فیلمهایی است که ممکن است در سایر جشنوارهها امکان حضور نداشته باشند.
وی با اشاره به تجربه سالهای اخیر افزود: در جشنواره عمار محتوا و سوژه نسبت به قالب و استانداردهای فنی اولویت دارد. سال گذشته یک نوجوان روستایی با گوشی تلفن همراه والدینش مستندی ضبط کرده بود و با وجود کیفیت ساده، بهواسطه محتوای قوی اثر برگزیده شد؛ این جشنواره قرار نیست مشابه جشنواره فیلم فجر یا جشنواره مقاومت عمل کند؛ بلکه معیار اصلی آن مردمیبودن، دغدغهمندی و اصالت روایت است.
رویکرد جدید بخش بینالملل
مسئول بخش بینالملل دوره گذشته جشنواره با اشاره به روند دریافت آثار گفت: سال اول حدود ۳۰۰ اثر از ۱۱ کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. با وجود کیفیت بالای برخی آثار خارجی، ارتباطگیری پس از جشنواره دشوار بود؛ بر همین اساس امسال رویکرد جشنواره تمرکز بر فعالان غیرایرانی مقیم ایران است تا بتوان ارتباطات مستمر و همکاریهای مشترک را پیگیری کرد.