سیره حضرت زهرا(س) الگویی عملی برای دفاع از حق و ولایت است و میتواند الهامبخش جنبشهای آزادیبخش در انقلاب اسلامی و جهان باشد.
به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، سیده فاطمه علوی علیآبادی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه شعبه خراسان در نشست تخصصی بررسی تاریخی و سیاسی الگوپذیری «نظریه مقاومت» از مقاومت فاطمی در حوادث سقیفه، که با حضور طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه در مجتمع آموزشی ریحانه المصطفی برگزار شد، هدف تحقیق خود را بررسی سیر تاریخی مقاومت حضرت زهرا در دوره سقیفه و الگوگیری نظریه مقاومت از آن در گفتمان امروز بیان کرد.
علوی اظهار داشت: ایده پژوهش از جشنوارهای با محوریت حضرت زهرا شکل گرفت، لذا در این پژوهش تلاش شده با مطالعه منابع تاریخی مربوط به حوادث سقیفه، این رخدادها را با نظریه مقاومت مقام معظم رهبری تطبیق دهد.
وی افزود: مطالعه تاریخی مقاومت حضرت زهرا شامل سه جبهه اصلی سیاسی، اقتصادی و جبهه ولایتمداری تشکیل می شود.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در توضیح مقاومت سیاسی حضرت زهرا(س) گفت: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین علی(ع) از بیعت خودداری کردند.
وی به مرحله دوم مقاومت سیاسی حضرت فاطمه(س) پرداخت وادامه داد: با تهدید و احتمال هجوم به منزل، حضرت زهرا همچنان مقاومت کردند و تلاش کردند وفاداری یاران خود را حفظ کنند؛ در مرحله سوم ورود طرفداران سقیفه به منزل و ضرب و جرح حضرت زهرا(س) که منجر به بیماری و بستری شدن ایشان تا زمان شهادت شد.
علوی تصریح کرد: این مقاومت، هزینههای سنگینی برای حضرت(س) داشت؛ اما حضرت زهرا حتی در بستر بیماری نیز از دفاع از مقام ولایت و امامت کوتاهی نکردند.
استادجامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان به جزئیات مقاومت اقتصادی حضرت زهرا(س) اشاره کرد وادامه داد: موضوع فدک و مصادره آن، یکی از مهمترین عرصههای مقاومت حضرت بود. حضرت ابتدا از طریق نماینده و سپس شخصاً با ارائه سه دلیل از جمله؛ مالکیت قانونی، بخشش پیامبر و استحقاق ارث، حقانیت مالکیت خود را اعلام کردند.
وی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) در مسجدالنبی، با حضور گروهی از انصار و مهاجران، شاهدان خود را معرفی کردند و با ایراد خطبه فدکیه ضمن دفاع از حق خود و افشای اهداف جریان سقیفه، به تبیین حقانیت ولایت امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) پرداختند.
ولایتمداری و مراحل مقاومت
علوی به تحلیل مقاومت حضرت زهرا(س) در حوزه ولایتمداری پرداخت و گفت: این مقاومت در سه مرحله سیاسی و اجتماعی قابل تفکیک است؛ بیعت نکردن اولیه حضرت و اعتراض یاران، تهدید و فشار طرفداران سقیفه برای اخذ بیعت و ورود زورمندانه طرفداران سقیفه به منزل حضرت و آسیب جسمی به ایشان که تا زمان شهادت ادامه یافت.
وی تأکید کرد: مقاومت حضرت زهرا(س)، هم در سطح فردی و هم اجتماعی انجام شد. در سطح فردی، حضرت با استدلالهای قرآنی و روایی به مقابله با غاصبان پرداختند و در سطح اجتماعی، با دعوت از شاهدان و بازگشایی جبهههای جدید مقاومت، سیر انحراف جریان سقیفه را به مردم تبیین کردند.
الگوپذیری مقاومت فاطمی در انقلاب اسلامی و جبهه جهانی مقاومت
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه به تأثیر مقاومت فاطمی بر گفتمان مقاومت در انقلاب اسلامی و جبهه جهانی مقاومت اشاره کرد و گفت: زنان انقلابی ایران، با الهام از حضرت زهرا(س) با حمایت همهجانبه و حضور فعال در انقلاب و دفاع مقدس، تربیت نسل مقاوم با ارزشهای استکبارستیزی، عدالتخواهی و تدین، با الهام از مقام مادری حضرت زهرا و همچنین حضور اثرگذار در حوزههای علمی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، با حفظ عصمت و طهارت فاطمی، و کمک به استحکام اقتدار ملی و اقتصاد مقاومتی، فعالیت کردهاند.
وی تصریح کرد: الگوپذیری از مقاومت فاطمی در سطح جهانی نیز مشاهده میشود، نمونه آن مقاومت مردم غزه در برابر رژیم صهیونیستی است که با ایستادگی و خودباوری توانستهاند موازنه قدرت را تغییر دهند و گفتمان جهانی مقاومت را شکل دهند. این نشاندهنده اهمیت پایمردی مبتنی بر ایمان و مقاومت در برابر ظلم است.
علوی تأکید کرد: تحلیل تاریخی مقاومت حضرت زهرا(س) نشان میدهد که پایمردی و مقاومت فردی و جمعی میتواند الهامبخش جنبشهای آزادیبخش در جهان باشد و سیره فاطمی الگوی عملی برای دفاع از حق و ولایت است.
بازتاب در رسانه ها: