Al-Mustafa International University
پنج‌شنبه | 3 | مهر | 1404

هویت طلبگی؛ تلفیق علم، اخلاق، خدمت و مسئولیت‌پذیری

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سعیدی‌فاضل، رئیس این نمایندگی، در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مدرسه امام هادی(علیه السلام) سخنرانی کرد.

ایشان در این مراسم با تبریک ایام ربیع‌الأول و میلاد پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و امام صادق(علیه السلام)، به تبیین ویژگی‌های پیامبر اعظم(ص) به عنوان “آشکارگر حق از باطل” پرداختند.

رئیس نمایندگی خراسان با اشاره به چهار پایه اصلی هویت طلبگی تأکید کردند: “علم و معرفت، معنویت و پاکسازی نفس، خدمت به مردم و مسئولیت اجتماعی و سیاسی، ارکان اصلی هویت طلبگی را تشکیل می‌دهند.”

وی در ادامه افزودند: “حوزه‌های علمیه پیوندگاه وحی و مردم هستند و طلاب باید با حفظ اصالت‌های حوزوی، به نیازهای روز جامعه پاسخ دهند

در ادامه مشروح این سخنرانی تقدیم میگردد:

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سعیدی‌فاضل در این نشست به بررسی یکی از مهمترین صفات پیامبر یعنی «آشکارگر» اشاره کردند و افزودند: یکی از صفات پیامبر (ص) که در قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته ولی کمتر به آن پرداخته شده، صفت «آشکارگر» است. خداوند متعال در سوره مبارکه «بیّنه» می‌فرماید: «کافران از اهل کتاب و مشرکان، [از کفر خود] دست بردار نبودند تا اینکه برای آنان دلیل آشکار آمد؛ فرستاده‌ای از سوی خدا که نوشته‌های پاک را برمی‌خواند».

«آشکارگر» به معنای دلیل آشکار و جداکننده حق از باطل است. وجود نازنین پیامبر اکرم (ص) خود بزرگترین جداکننده و فصل‌الخطاب میان حق و باطل بود. در روایات نیز آمده که امیرالمؤمنین (ع) جداکننده ایمان و نفاق است. این صفت نشان‌دهنده کارکرد مهم پیامبر (ص) و قرآن است: روشن‌گری و هدایت.

از این نکته می‌خواهم سه موضوع را برگرفته و بیان کنم:
۱. هویت طلبگی
۲. جایگاه حوزه علمیه
۳. رسالت طلاب

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعیدی گفت: ما در آغاز سال تحصیلی باید بار دیگر به این پرسش پاسخ دهیم که فلسفه حضور ما در حوزه‌های علمیه چیست؟ هویت طلبگی از چند پایه شکل می‌گیرد:

نخست: علم و معرفت
علمی که در حوزه کسب می‌شود، با علوم دیگر تفاوت بنیادین دارد. این علم، ریشه در قرآن و عترت دارد و برنامه زندگی بشر است. هدف، تنها گردآوری اطلاعات نیست، بلکه رسیدن به معرفتی است که موجب عمل و هدایت شود.

دوم: معنویت و پاکسازی نفس
علم بدون پاکسازی نفس، نه تنها سودمند نیست، بلکه ممکن است به بزرگترین مانع تبدیل شود. پیامبران نیز نخست به تزکیه و سپس به تعلیم می‌پرداختند. ما نیز باید در کنار علم‌آموزی، به پاکسازی نفس به صورت جدی توجه کنیم.

سوم: خدمت به مردم
دوستی با مردم و خدمت به آنان، بخش جدایی‌ناپذیر هویت طلبگی است. پیامبر (ص) رحمتی برای جهانیان بود و ما نیز باید دغدغه مردم و حل مشکلاتشان را داشته باشیم.

چهارم: مسئولیت اجتماعی و سیاسی
جدایی دین از سیاست، توطئه استعمار است. عالم دین باید در عرصه‌های اجتماعی حضور یابد و به برپاداری دین بپردازد. این رسالت بزرگی است که بر عهده ماست.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان حفظ این چهار پایه متضمن جایگاه حوزه و طلبه دانست و افزود: حوزه‌های علمیه، هم به وحی پیوند خورده‌اند و هم به مردم. اگر ما عالم، پارسا، کارآمد و دغدغه‌مند باشیم، جایگاه اجتماعی‌مان نیز حفظ خواهد شد.

رسالت طلبه در جهان امروز، این است که «فرزند زمان خود» باشد. یعنی با حفظ اصالت‌ها و سنت‌های حوزوی، به دنبال پاسخگویی به نیازهای روز جامعه باشد.ما باید ریشه در سنت داشته باشیم و در عین حال، مسائل جدید را بشناسیم و برای آنها راه‌حل ارائه دهیم.

ایشان در بخش پایانی سخنان خود ابراز داشت: امیدوارم در آغاز این سال تحصیلی، با امام عصر (عج) پیمان ببندیم که از هیچ فرصتی برای علم‌آموزی غفلت نورزیم، معنویت و تهذيب را همراه علم پیش ببریم و  دغدغه مردم و هدایت جامعه را داشته باشیم. رحمت خدا بر همه شهدا، به ویژه شهدای روحانیت، شهدای فاطمیون، شهدای افغانستان و تمامی شهدای مقاومت. امیدوارم شرمنده خون آنها نباشیم و شایستگی سربازی امام عصر (عج) را داشته باشیم.

خبر های قبلی و بعدی

آخرین خبرها