به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان؛ در این مراسم که به همت اداره فرهنگی تربیتی و قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی خواهران برگزار شد، خانم سیفی استاد مجتمع آموزش عالی خواهران، در جمع طلاب این مجتمع پیرامون آیه مباهله با تاکید بر خطبه 89 نهج البلاغه به ایراد سخنرانی پرداخت .
خانم سیفی با اشاره به آیه 61 سوره مباهله اظهار داشت: .فَمَن حاجَّکَ فیهِ مِن بَعدِ ما جائَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدْعُ اَبنائَنا وَ اَبنائَکُمْ وَ نِسائَنا وَ ئِسائَکُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعنَةَ اللهِ عَلی الکاذِبینَ
هر گاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده، (باز) کسانی درباره مسیح با تو به ستیز برخیزند، بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما نیز فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما نیز زنان خود را، ما از نفوس خود (و کسی که همچون جان ما است) دعوت کنیم، شما نیز از نفوس خود، آنگاه مباهله کنیم، و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
استاد مجتمع آموزش عالی خواهران در ادامه با بيان این که در آیه 61 سوره آل عمران همه متکلمان شیعه و سنی با این آیه به مساوی بودن اثبات خطبه حضرت و اخلاص حضرت و نفس امیر المومنین (ع) با نفس پیامبر (ص) حکم کرده اند . روایاتی گوناگون با مضامین گوناگون این حقیقت ر اثبات می کند که امیر المومنین حضرت علی (ع) آنچه که فرموده ،یا به وسیله پیامبر اکرم (ص) مستند به وحی بوده است و یا به جهت صفای کامل درونی که حضرت را به مقام یقین رسانیده است.
وی درادامه افزود : واقعهی مباهله یکی از وقایع مشهور ومهمترین رویدادهای تاریخ اسلام است که نه تنها حقانیت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم)و دین اسلام را ثابت کرد، بلکه نقش ویژهای در تقویت ایمان مسلمانان ایفا نمود. این واقعه نشاندهندهی عظمت و بزرگی خانواده پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم)و جایگاه والای آنها در نزد خداوند است. مباهله همچنین به مسلمانان یادآوری میکند که در مواجهه با دشمنان و مخالفان، باید از صداقت و ایمان خود دفاع کرده و به حقیقت پایبند باشند. ایشان در ادامه فرمود:واقعه مباهله نشان داد رمز پیروزی تمسک به اهل بیت پیامبر ص می باشد.
خانم سیفی در پایان خطاب به طلاب و با اشاره به این که رسول خدا در مقام امتثال این فرمان از «انفسنا» به غیر از علی و از «نسائنا» بجز فاطمه سلام الله علیها و از «ابنائنا» بجز حسنین علیهمالسلام را نیاورد، تصریح کرد معلوم میشود برای کلمه اول به جز علی و برای کلمه دوم به جز فاطمه سلام الله علیها و از سوم بجز حسنین علیهمالسلام مصداق نیافت و منظور از «ابناء» و «نساء» و «انفس» همان اهل بیت رسول خدا بوده، همچنان که در بعضی روایات به این معنا تصریح شده، بعد از آن که رسول خدا نامبردگان را با خود آورد عرضه داشت: «بارالها ایناناند اهل بیت من»، چون این عبارت میفهماند پروردگارا من بهجز اینان کسی را نیافتم تا برای مباهله دعوت کنم.