Al-Mustafa International University
یکشنبه | 25 | خرداد | 1404

غدیر

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، به مناسبت روز عید غدیر، سرکار خانم ابول اولا، استاد و پژوهشگر مجتمع آموزش عالی خواهران جامعه المصطفی نمایندگی خراسان یادداشتی را منتشر کرده‌اند که در ادامه تقدیم می‌گردد.

ولایت تشریعی، مقام و منصب قانونی است که از طرف خداوند به فردی از افراد به عنوان مقام رسمی داده می شود تا به امور اجتماعی رسیدگی نماید و بدین سبب به آن ولایت تشریعی گفته می شود که از طرف شارع به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) و یا دیگر پیشوایان دین عطا شده است. یعنی مقامی است موهبتی و خدادادی که البته بستگی به ملاک ها و شایستگی های ذاتی و اکتسابی نیز دارد.[1]

بنابراین ولایت تشریعی ائمه(علیهم السلام) به معنای حاکمیت آنان بر مردم از جانب خداوند متعال و لزوم اطاعت مردم از ایشان می باشد این ولایت مطلق است و هیچ شرطی ندارد.[2]

واقعه غدیر رویداد مهم تاریخ اسلام است که در قرآن از آن به عنوان روز اکمال دین یاد شده و پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلّم) در پی دستور الهی، امام علی(علیه السلام) را به سمت جانشینی خود منصوب کردند.

غدیر را می توان از زوایای مختلف مورد کنکاش قرار داد اما تحریف امر خداوند در واقعه غدیر موجب تنزل جایگاه امامت به خلافت، موروثی شدن خلافت از سوی خاندان قدرت طلب اموی و عباسی و در حقیقت انحراف بشریت از مسیر کمال شده است.

به فرموده رهبر حکیم انقلاب: «ماجرای تعیین غدیر، ماجرای تعیین ضابطه است، تعیین قاعده است. یک قاعده‌ای در اسلام درست شد؛ پیغمبر اکرم در ماه‌های آخر عمر، این قاعده را وضع کرد؛ آن قاعده چیست؟ قاعده امامت؛ قاعده ولایت. (30/6/1395)

تاریخ گواهی می دهد تغییر در نگرش‌ها و ارزش‌های جامعه، نسخه‌ای است که جریان تحریف از طریق آن عاشورا را رقم زد و مصادیق آن در جامعه امروز به روشنی نمود دارد. دشمنان اسلام در فضای غبارآلود بعد از پیامبر، قرائت جدیدی از دین ارائه کردند و حقایق غدیر را در چشم مردم تحریف کردند.

امروزه نتیجه ایجاد انحراف در واقعه عظیم غدیر، سیطره حکام خائن و به ظاهر مسلمان در کشورهای اسلامی است که با تشکیل گروهک‌های تکفیری مانند داعش، القاعده و منافقین، اسلام را به عنوان دینی خشن و عقب‌مانده معرفی نموده و عافیت طلبانه در قبال جنایات وحشیانه رژیم‌ صهیونیستی در غزه سکوت اختیار می کنند.

آنچه امروز به آن نیاز داریم اول شناخت عرصه و میدان است. جمهوری اسلامی به عنوان نماد تحقق عینی «غدیر» در قرن پانزدهم هجری می کوشد تا در جنگ شناختی ایجاد شده از سوی رسانه‌های آمریکایی – صهیونیستی، پیوست‌های علمی و تجربی این واقعه تاریخی را تبیین کند.

برپایی جشن های غدیر در جهان اسلام به عنوان هویت دینی و شیعی بسیار ارزشمند است اما بزرگداشت سالروز غدیر باید پیش درآمد و مقدمه احیای فرهنگ غدیر باشد. پیام غدیر تعیین شیوه حکومت و حکمرانی پس از پیامبر حتی در دوران غیبت است. امام خمینی (ره) از احیاکنندگان فرهنگ غدیر با رهبری هوشمندانه و تشکیل حکومت اسلامی، فرهنگ غدیر را زنده کرد.

غدیر قطعا یک روز نیست، از نبوت و امامت شروع شده و به ظهور ختم خواهد شد. ملت‌های دنیا بدانند که حکومت بعد از نبی باید در اختیار امام معصوم و یا نایب او باشد و همه جنایات و مشکلاتی که دامنگیر آنها شده نتیجه انحراف از غدیر است.

دشمنان جنگ شناختی به دنبال تغییر و تخریب باورها و مخفی سازی واقعیت ها هستند اما مسأله غدیر از ارزش‌های مهم اسلامی و امتداد نبوت است و تفاوت شیعه با همه خداپرستان و مذاهب اسلامی و غیراسلامی در مسئله ولایت است. ما معتقدیم که همیشه حجت مستقیم الهی بالای سر بشر است و طلوع غدیر در سایه درخشش جمهوری اسلامی به فجرِ ظهور منتج خواهد شد.

 

 .[1]مرزبان کریمی، ولایت فقیه، شهر کرد، سدرة المنتهی، 1385، ص61

[2].محمد تقی مصباح یزدی، در پرتو ولایت، قم، مرکز انتشارات موسسه ی آموزشی پژوهشی امام خمینی، چاپ سوم، 1386، ص270

خبر های قبلی و بعدی

آخرین خبرها