Al-Mustafa International University
چهارشنبه | 22 | اسفند | 1403

مردم سالاری دینی و عدالت اجتماعی

خانم دکتر رقیه فاضل

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان؛ همزمان با اعیاد شعبانیه و ایام الله دهه فجر، ویژه برنامه بصیرتی با موضوع “مردم سالاری دینی و عدالت اجتماعی ” به همت اداره فرهنگی تربیتی و قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی خواهران برگزار شد؛ در اين ویژه برنامه خانم دكتر فاضل با اشاره به ايام شعبانیه و قرائت صلاوات شعبانیه در این ایام اظهار داشت: صلوات شعبانیه دعایی نقل شده از امام سجاد(ع) که مستحب است در ماه شعبان، هر روز هنگام ظهر شرعی و نیز شب نیمه شعبان خوانده شود.

خانم دكتر فاضل تاکید کرد: در صلوات شعبانیه، انسان خود را در سايه رحمت بی‌انتهایی كه خدا نصیب پیامبر می‌كند مشمول ادعیه سِعه رحمت ذات اقدس الهی می‌نماید… حضرت سجاد (ع) به خدا عرض مي‌كند: خدایا اين ماه ماه پیامبر و صدر و ذيل این ماه، رحمت است و رحمت بودنِ صدر و ذيل این ماه برای اين است كه نبیّ رحمت شب‌ها را به نماز و روزها را به روزه مي‌گذراند.و افزود:
در صلوات شعبانیه، ویژگی‌هایی برای پیامبر(ص) و امامان شیعه شمرده شده است که عبارتند از: درخت نبوت، جایگاه رسالت الهی و محل نزول وحی، محل آمد و شد فرشتگان، معدن علم، خاندان وحی، پناهگاه محکم، فریادرس بیچارگان درمانده، پناه گریختگان، و براساس این دعا، اهل‌بیت(ع)، همچون کشتی‌های روان در اقیانوس‌های عمیق‌اند که هر کس بر آن کشتی‌ها سوار شود، ایمن می باشد و هر که آن را رها کند، غرق خواهد شد. در این صلوات، خداوند رعایت حقوق اهل بیت و اطاعت از ایشان و پذیرش ولایت آنان را بر دیگران واجب کرده است.

استاد مجتمع آموزش عالی خواهران با اشاره به جایگاه مردم در مردم سالاری دینی تصریح کرد: تاکید امام خمینی رحمه الله علیه بر نقش مردم ایران در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و ارج نهادن به خواست ها وآرایی آنان در چهار چوب دین و شریعت در ساختن نظام، نشان می دهد که جایگاه و پایگاه مردم در اندیشه مردم سالاری دینی نه تنها کم رنگ نیست بلکه در این نوع نظام سیاسی آنچه مهم است، خیر و صلاح مردم بر مبنایی جهان بینی دینی و رستگاری ابدی انسان هاست. در این دیدگاه حکومت ابزاری برای رشد و تکامل انسان است امام خمینی رحمه الله علیه همواره به نقش مردم و محوریت این نقش داشته است.

خانم دکتر فاضل در ادامه افزود: رابطه مردم سالاری دینی و عدالت اجتماعی در سه حوزه قابل تعریف است: رشد، مشارکت، زمینه. از منظر نوع زندگی، رشد عنصر اصلی مردم سالاری دینی است که غایت این نوع حکومت داری را تعیین می کند. عدالت اجتماعی زمینه ساز تحقق رشد در حیات اجتماعی است. از منظر سیاسی، این رشد لزوما از طریق مشارکت همراه با اختیار آحاد جامعه رخ می دهد و با توجه به مفهوم انتظار سازنده، اساسا تمدن اسلامی موعود باید توسط جامعه و مردم رقم بخورد و این رشد است که زمینه ظهور را فراهم می سازد. از منظر مدیریتی، رسیدن به عدالت جهت رشد اجتماعی با شناخت از وضعیت اجتماع و برنامه ریزی مبتنی بر اقتضائات جامعه دینی صورت می پذیرد. بنابراین هم در هدف مردم سالاری دینی، هم در فرآیند مردم سالاری دینی (مشارکت و اجرا)، توجه به عدالت ضروری است.

استاد مجتمع آموزش عالی خواهران در پایان افزود مردم تربیت شده ، عدالت را برقرار می‌کنند در غیر این صورت یا هرج و مرج تشکیل می‌شود یا دیکتاتوری رخ می‌دهد نه هرج و مرج و نه دیکتاتوری بلکه فقط مردم سالاری تشکیل دهنده عدالت در جامعه است هر حکومتی که مردم را کنار بزند به میزانی که از مردم کم می‌کند قدرت نیز کم می‌شود.

خبر های قبلی و بعدی

آخرین خبرها