به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفي العالميه نمايندگي خراسان، سرکار خانم دکتر شیخ علیشاهی مدرس حوزه و دانشگاه و مدیر مرکز تخصصی طوبی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در محفل انس با قرآن کریم ویژه سی امین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی جامعه المصطفی؛ با اشاره به روايتی از حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها که فرمودند: من از دنیای شما سه چیز را دوست دارم؛ اولی قرآن است. دوم نگاه به صورت پیامبر (ص) و سوم انفاق؛ اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: “حامل القرآن حامل راية الإسلام”. حاملان قرآن پرچمدار اسلام هستند.
دکتر شیخ علیشاهی تصریح کرد: حمل دارای مراتب مختلفی است که هر مرتبه ویژگیهای مختص به خودش را دارد. حمل به اعتبار محمول در مرتبه اول به ظاهر و الفاظ و عبارات قرآن اشاره میکند و در مرتبه بعد به حمل و درک باطن قرآن و معانی واقعی آیات آن. چنانکه از پیامبر (ص) روایت شده است که ظاهر قرآن بطنی دارد و هر بطنی، بطن دیگری. قطعا معنای واقعی و حقیقی بطون قرآن ائمه معصومین علیهم السلام هستند که تجسم قرآنند. طبق روایت حامل القرآن، کسی که به باطن قرآن دست پیدا کند به حقیقت امام معصوم دست یافته است.
مدیر مرکز تخصصی طوبی در ادامه افزود: حمل به اعتبار حامل، به درک و فهم ما از قرآن نظر دارد؛ این بخش نیز مانند بخش قبل دارای درجات و مراتب متفاوت است؛ یعنی همانطور که ادراک ما از قرآن متفاوت است، مراتب حمل متفاوت میشود.
وی ضمن بیان این نکته تصریح کرد: اولین مرتبه، درک حسی است که به فهم ظواهر قرآن با بعضی از حواس پنجگانه انسانی اشاره میکند؛ مانند فهم قرآن بواسطه شنیدن صوت آن یا دیدن آیات قرآن. مرتبه دوم، ادراک عقلی قرآن است؛ در این مرحله علاوه بر قرائت و فهم با حواس، تدبر و تفکر درباره آیات نیز موجود است. مرتبه سوم، ادراک شهودی است که زمانی رخ میدهد که واقعاً حلاوت و شیرینی آیات قرآن را بچشیم. این مرحله که درکی شهودی از آیات قرآن و یک تجربه روحانی منحصر بفرد است، با دو مرحله قبل متفاوت میباشد.
دکتر شیخ علیشاهی در ادامه افزود: باید ببینیم قرآن چه شاخصههایی دارد و حقیقت قرآن چیست که حامل آن در مراتب مختلف پرچمدار اسلام است. در کتاب خدا اسامی مختلفی مثل نور، مبین و فرقان درباره قرآن آمده که هر کدام معنای ویژه خودش را دارد. یکی از تعاریف قرآنی قرآن این است که این کتاب، کتابی هدایتگر است. “ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم”: قرآن به چیزی هدایت میکند که اقوم است. در این کلمه دو ویژگی نهفته است؛ یکی آرامش درونی و دیگر، نفوذناپذیری و مترادف قرآنی آن عزیز میباشد: “ان العزه لله و لرسوله و للمومنین”.
ایشان افزود: اگر کسی با قرآن هدایت شود در بعد فردی آرامش درونی دارد و در بعد اجتماعی نفوذ ناپذیر و سرافراز است. به این دلیل ما پیامبر و معصومین علیهم السلام تا حضرت امام، رهبری، شهدای مقاومت و مردم غزه را میبینیم که به دلیل انس با قرآن، عزتمندانه زندگی کردند و بیشترین تاثیرگذاری را دارند.
مدیر مرکز تخصصی طوبی در ادامه با اشاره به بخش دوم روایت یعنی ویژگی های پرچمدار اسلام؛ تصریح کرد: حاملان قرآن پرچمداران اسلام اند. اولین نکته در فهم حدیث توجه به کارکردهای پرچم است. معمولا پرچمها بر اساس ارزشهای یک کشور ساخته میشود و پرچمدار ارزشها را روی دست میگیرد و به دیگران عرضه میکند و تا پای جان از آن دفاع میکند. پس با توجه به این نکته، پرچمدار اولا باید ارزشها را بشناسد. پرچمدار اسلام، نخست لازم است که مفاهیم قرآنی را درک کند. ثانیا، تعلق قلبی به ارزشها داشته باشد. پرچمدار اسلام باید به قرآن معتقد باشد.
وی افزود: از دیگر لوازم پرچمداری، پیشتاز بودن در اعتلای ارزشها است. معمولا پرچمداران اشخاصی بسیار معتقد هستند که بیشترین توان را برای محافظت از ارزشها دارند. این روایت پیامبر(ص) خبر میدهد، کسی که حامل قرآن در هر کدام از مراتب باشد، پرچمدار اسلام است. گرچه توقف در مراتب اول و دوم حمل مناسب نیست و حتما باید به درک شهودی قرآن برسیم زیرا توقف در فهم قرآن به معنای سقوط است.
این استاد حوزه و دانشگاه در بخش بعدی سخنان خود، اظهار داشت: مبحث اخیر، توجه به رسالت حاملان قرآن در عصر حاضر است. مهمترین شاخصه عصر حاضر، مهجوریت قرآن بین کشورهای اسلامی است. این شاخصه را با توجه به اوضاع سیاسی و فرهنگی کشورهای اسلامی میفهمیم. اینکه کشوری در مقابل جنایات اسرائیل به معنای واقعی از فلسطین دفاع نکرده، نشانه مهجوریت قرآن است. کسی که با قرآن مأنوس است و بواسطه آن هدایت شده، عزتمند است و از کسی نمیترسد. انفعال بسیاری از کشورها در مقابل جنایات اسرائیل از ترس است.
دکتر شیخ علیشاهی ادامه داد: بر پرچمدار آشنا با مفاهیم قرآنی لازم است در اوضاع کنونی که دشمن با همه چیزش به میدان آمده با تکیه بر درک مفاهیم قرآنی و استحکام ایمانی، جریان تند آخرالزمانی را بشناسد و مردم را با امام زمان(عج) آشنا کند. چون با افتادن نقاب غرب و پاره شدن پرده نفاق مدعیان حامی حقوق بشر، آزادگان دنیا تشنه حقیقت و عدالت هستند. منتظر عدالتند تا بشنوند و بپذیرند.
مدیر مرکز تخصصی طوبی در پایان با اشاره به رسالت حامیان قرآن تصریح کرد: حامیان قرآن اولا باید پرچم ارزشهای اسلام را بردارند و با علم و تعلق و عملیاتی کردن ارزشها با بیشترین توان از آن دفاع کنند. در ثانی، خودسازی شرط مهم رسیدن به قله فهم و حمل قرآن است. پرچمداران اسلام قبل از جامعه سازی و معرفی قرآن به مردم، باید خودسازی کنند. و در مرحله سوم، شبکه سازی کردن، رسالت دیگری است که طرفداران حقیقت و عدالت جهانی را باهم وصل میکند و ارتباطی بر اساس قرآن شکل میدهد. ما باید با نشان دادن پایداری مردم غزه و لبنان در شرایط پیشآمده، نمونه عملی و عینی عمل به قرآن و نفوذ آن به جانها را به جهان معرفی کنیم.