به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، به همت اداره فرهنگی تربيتی و قرآنی مجتمع آموزش عالی خواهران، آیین معرفی و خوانش کتاب فلسطین ره نامه ۳۸ و اندیشه مقاومت همراه با مراسم تجلیل از مروجین و عوامل اجرایی رویداد کتابخوانی منظومه برگزار شد.
در این مراسم که در جمع طلاب، اساتید و کارکنان مجتمع آموزش عالی خواهران برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعیدی فاضل رئیس جامعه المصطفی نمایندگی خراسان و حجت الاسلام والمسلمین حسینی مزینانی معاون فرهنگی تربیتی نمایندگی به سخنرانی در موضوع اهمیت پرداختن به موضوع خوانش آثار و اندیشههای رهبر معظم انقلاب پرداختند.
رئیس جامعه المصطفی نمایندگی خراسان در این مراسم اظهار داشت: مهم ترین کاری که ما در جامعه المصطفی، بعد از حوزه تحصیل و تربیت طلبه ها که وظیفه اصلی ما است، می توانیم انجام دهیم این است که آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی را بازخوانی کنیم. اگر این آثار را نخواندیم بخوانیم و اگر خوانده ایم با هدف دریافت منظومه فکری ایشان بازخوانی کنیم. خواندن این کتاب ها از جهات مختلف بر همه طلاب لازم است. ضرورت امروز ما این است که این نرم افزار فکری در اندیشه ما جایگزین شود. این دو کتابی که امروز معرفی فرمودند کتاب “فلسطین و اندیشه مقاومت” مبتنی بر مقدمه ای که بیان شد از جهات مختلفی در حوزه اندیشه دینی و بیان معارف اسلامی اهمیت دارد. اگر می خواهید بدانید که کسی در راه قیام لله و فرهنگ مقاومت، حضور دارد، رهبر معظم انقلاب یک شاخص برای آن قرار دادند و آن فلسطین است. اگر کسی نگاه و نظرش نسبت به فلسطین نگاه و نظر فعالانه است او در مسیر قیام لله قرار دارد در غیر این صورت در این مسیر قرار ندارد و جز قاعدین است. فلذا می فرمایند: قبله عبادی ما کعبه است، قبله سیاسی ما فلسطین است. اگر می خواهید مسلمان را از کافر تشخیص دهید ببینید آیا به رو قبله و کعبه نماز می خواند یا نه. اگر می خواهید مسلمان و منافق رو تشخیص دهید ببینید نظرش نسبت به فلسطین چیست. ارزش این دو کتاب در آن است که ما نحوه قیام لله را در فرهنگ مقاومت می دانیم و ان شاءالله عمل می کنیم. وظیفه ی همه ما در سراسر عالم خصوصا ما طلبه ها که شان و رسالت ما رسالت پیغمبران است، هدایت مردم، ابلاغ دین و احقاق کلمه الله و احقاق دین است.▫️ایشان در ادامه تاکید کرد: قیام از همان لفظ اقامه آمده است. اقامه دین در سطح جامعه، آرمان پیغمبران بوده است. قیام برای خدا گرایش موحدانه ای است که همه ما موظف به آن هستیم و اگر این گرایش موحدانه در ما ایجاد نشود، جزء قاعدین و نشستگان در برابر این معرفت توحیدی هستیم که قطعا توسط خدای متعال، پیغمبران و اولیای الهی مورد بازخواست قرار خواهیم گرفت.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعیدی فاضل با اشاره به آیه انَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا… اظهار داشت: طبق آیات قرآن کریم، بالاترین نوع قیام برای خدا چیزی است که ما امروز تحت عنوان مقاومت از آن یاد می کنیم. کسانی که گفتند پروردگار ما الله است سپس استقامت کردند. “وَأَن لَوِ استَقاموا عَلَى الطَّريقَةِ لَأَسقَيناهُم ماءً غَدَقًا” اگر در این مسیر یعنی در مسیر قیام برای خدا، مقاومت و استقامت صورت بگیرد، قطعا شما را از این آب گوارا سیراب خواهیم کرد. اینها معارفی است که خدای متعال در قرآن مطرح کرده است.
وی ادامه داد: قیام برای خدا نیاز به مقاومت و ایستادگی دارد. نیاز به حرکت مداوم و مستمر در مسیر تحقق این آرمان ها دارد. فلذا مقاومت عالی ترین سطح گرایش توحید اجتماعی است. مقاومت بازتولید فرهنگ جهاد نبوی، علوی و قیام عاشورایی سیدالشهدا علیه السلام است.
رئیس جامعه المصطفی نمایندگی خراسان تصریح کرد: ما باور داریم به اینکه أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى. مقاومت قیام آگاهانه برای تحقق کلمه الله است که هی العلیا. اگر این مقاومت نباشد آن قیام لله محقق نخواهد شد. مقاومت یعنی مستمر بودن این قیام. پایداری در مسیر این قیام و دستیابی به تحقق مبتنی بر هر آن چیزی که ممکن است در این مسیر برای ما اتفاق بیفتد. مقاومت واگذار کردن بی تفاوتی به دیگران و مسئولیت پذیری در برابر مستضعفین عالم است. مقاومت، حکومت مستضعفین در عالم را زمینه سازی می کند. آن چیزی که خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: “وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ” مقاومت فرهنگ در برابر سازش در برابر دشمن است.
وی ادامه داد: بینش موحدانه ممکن است به گرایش موحدانه منتج شود اما همیشه این طور نیست. بینش موحدانه گاهی اوقات سازش را رقم می زند. یعنی شما آیه قرآن کریم را که آیه جهاد است طوری تفسیر کنید که از آن قعود بر می آید نه قیام. بی تفاوتی نسبت به مسائل روز، بی تفاوتی نسبت به ظلم ظالمان، بی تفاوتی نسبت به کودک کشی که در عالم اتفاق می افتد و در فلسطین مظلوم. بی تفاوت بودن نسبت به این ها سبب می شود جزو قاعدین باشیم. مقاومت، فرهنگی است که از توحید برآمده و سازش فرهنگی است که از همین توحید خروجی آن گرفته شده منتها یک فرهنگ انحرافی. این فرهنگ مقاومتی است که انقلاب اسلامی بر آن تاکید کرده و آن قیام لله است. این فرهنگ، قطعا جزو ناب ترین فرهنگ های برآمده از نظام توحیدی است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعیدی فاضل در بخش دوم سخنان خود ضمن تاکید بر اینکه فضای خوبی در جامعه المصطفی برای خوانش آثار رهبر معظم انقلاب ایجاد شده است، اظهار داشت: آثار رهبر معظم انقلاب و اندیشمندانی مانند ایشان، نرم افزار اندیشیدن و تحلیل را در اختیار شما قرار می دهد. اگر اندیشه ایشان را مانند یک سیستم عامل تصور کنیم، این سیستم عامل ممکن است به بعضی از نرم افزارها اجازه ندهد درون سیستم عامل، عملکردی داشته باشند. این سیستم عامل در ما باید ایجاد شود. سیستم عامل اندیشیدن صحیح و برداشت های درست از معارف اسلامی. این یکی از شاخص های منظومه فکری رهبر معظم انقلاب است.
وی افزود: دومین شاخص، کلان اندیشی و نگاه تمدنی ایشان به مقولات است که سبب می شود همه ما در جهت خواندن این آثار گام برداریم. گاهی اوقات ما در حوزه های علمیه حضور داریم اما چهارده قرن قبل زندگی می کنیم. یعنی از لحاظ فکری در چهارده قرن گذشته هستیم. این آثار ما را به سمت انسان زمان خویش بودن سوق می دهد. تمدن اندیشی در برابر تمدن های وارداتی که امروز از غرب و جوامع دیگر وارد می شود. بسیار اهمیت دارد که ما بتوانیم یک نظام اندیشه کلان را در سطوح فردی و در سطوح کلان اجتماعی ترسیم کنیم. اینکه اسلام کارآمد است و این کارآمدی اسلام در تفکر رهبر انقلاب اسلامی تبیین شده است. و این شاخص دومی است که تفکر ایشان دارد.
دکتر سعیدی فاضل تصریح کرد: شاخص سومی که در تفکر ایشان وجود دارد این است که تفکر رهبری انتزاعی نیست و ایشان در خلاء فکر نمی کنند. ایشان ناظر به میدان و ناظر به نیازهای روز می اندیشند و راهکار ارائه می دهند. فلذا خروج از تفکر انتزاعی برای ما خیلی مهم است. باز کردن دریچه های جدید مبتنی بر نیازهای روز و خروج از تفکر انتزاعی که آرمان ما در حوزه های علمیه است در تفکرات مقام معظم رهبری نمود بسیار خوب و زیادی دارد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعیدی فاضل در بخش نخست سخنان خود اظهار داشت: بلندترین معرفت در معارف دینی ما که همه انبیاء الهی در مسیر تحقق آن گام برداشتند و بسیاری از آنها به شهادت رسیدند تحقق کلمه الله و توحید در بین بشریت است. اگر شما سوره های محوری قرآن در این زمینه را تلاوت کنید مثل سوره مبارکه هود، سوره مبارکه شعرا و سوره هایی که به فطرت انبیاء الهی پرداخته است، در هدف همه آن ها أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ جزء اصلی ترین محورهای فعالیت انبیاء الهی بوده است. فلذا توحید و بینش توحیدی به عنوان اصلی ترین معرفت در نگاه اسلامی مطرح است.
وی ادامه داد: توحید یعنی وحدانیت خدای متعال در بینش، در انگیزه ها و در عمل. توحید یعنی اعتقاد به این که هیچ معبودی غیر از خدا شایسته پرستش نیست و هیچ معبودی غیر از خدا شایسته اطاعت نیست. توحید به این معناست که ما نظام ها و قوانین و برنامه های غیرالهی را نفی کنیم و مقابل هر آنچه غیر خدای متعال و غیر از بینش توحیدی ارائه معرفت بکند بایستیم و در برابر او اقدام انجام دهیم. این بینش موحدان است در سراسر قرآن کریم. توحید توسط خدای متعال ارائه شده و توسط پیغمبران در میان جوامع بشری فریاد زده شده است. توحید در قرآن کریم هیچ مرز مشترکی با کفر و شرک ندارد. زمانی مشرکان خدمت پیغمبر اکرم (ص) رسیدند و به آن حضرت عرضه داشتند که ما می خواهیم ایمان بیاوریم منتها شرط ایمان آوردن ما این است که یک ماه ما خدای تورا پرستش می کنیم و یک ماه هم تو بت های ما رو پرستش کن. خطاب آمد بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُون ، لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ… . اطلاق کلمه کافر توسط خدای متعال به کسانی که مخالف اندیشه توحیدی پیغمبر اکرم(ص) بودند، نشانگر این است که هیچ مرز مشترکی بین کلمه توحید و کفر وجود ندارد. فلذا خدای متعال در سوره مبارکه کافرون به پیامبر(ص) می فرماید به کافران بگو که من نه بت های شما را خواهم پرستید و نه نوع پرستیدن شما را و نه ابزارهای پرستش شما رو قبول دارم. که در سه حوزه نفی کامل عبودیت غیرخدای متعال را مطرح می کند. این بینش موحدانه است. بینش موحدانه آنچه از جانب کفر و طاغوت که غیر از الله مطرح می شود را نمی پذیرد و مقابل او می ایستد.
دکتر سعیدی فاضل در ادامه تصریح کرد: این بینش موحدانه کفایت نمی کند. یعنی ما اگر در بین معارف اسلامی دنبال معرفت عمیقی هستیم تا به آن متصل شویم و به سعادت برسیم قطعا آن بینش، توحید است. منتها این بینش، یعنی اینکه ما باور به توحید داشته باشیم صرفا کفایت نخواهد کرد. تا زمانی که این بینش موحدانه تبدیل به گرایش موحدانه نشود هیچ کاربردی ندارد.
وی افزود: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: من یک موعظه برای شما بیشتر ندارم. “قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَه” خدای متعال قرار است بشر را موعظه کند. پس ما باید ببینیم خداوند و رب این عالم، پروردگار و خالق همه موجودات چه موعظه ای برای انسان دارد: “أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى: قیام برای خدا”. قیام برای خدا، نتیجه بینش موحدانه است. اما همیشه بینش موحدانه منتج به این نتیجه و گرایش موحدانه نخواهد شد. خیلی ها باور به توحید دارند اما گرایشی در آن ها ایجاد نمی کند. بالاترین سطح خروجی معرفت به توحید، قیام برای خدا است؛ قیام خالصانه. و بالاترین سطح شرک و کفر در معرفت غیرتوحیدی، قعود در برابر دشمنان و قعود نسبت به فرامین الهی است.
رئیس جامعه المصطفی نمایندگی خراسان ادامه داد: اگر قرار است ما بینش توحیدی خود را تبدیل به یک عمل خالصانه کنیم باید این گرایش را در خود تقویت کنیم و آن قیام است. قیام برای خدا به این معناست که زمانی که پذیرفتیم هیچ معبودی غیر از خدای متعال شایستگی عبادت و اطاعت را ندارد نسبت به تحقق این مطلب در جامعه قیام کنیم. هیچ قانونی بالاتر از فرمایش خدای متعال و قوانین الهی نیست. هیچ سازوکاری و هیچ ساختاری بالاتر از ساختارهای نبوی وعلوی نیست. هیچ نهادی بالاتر از نهادهای دینی و نهادهای برآمده از معرفت توحیدی نیست. طبیعتا اگر قرار باشد غیر از این ها را نفی کنیم، باید هر آن چیزی که از معرفت غیرتوحیدی برآمده را نفی کنیم. قیام به این معناست.