Al-Mustafa International University
چهارشنبه | 14 | آذر | 1403

رئیس جامعة المصطفی خراسان در جمع تازه مزدوجین طلاب غیرایرانی:خانواده طلبه المصطفی(ص) باید برای دیگران الگو باشد

خانواده طلبه المصطفی(ص) باید برای دیگران الگو باشد چرا که شما به عنوان شاگرد مکتب امام صادق(علیهالسّلام) وقتی به کشور خود باز می‌گردید تمام نگاه‌ها به سوی رفتارها و نوع سلوک شماست.

به گزارش روابط عمومی نمایندگی جامعه الصطفی در خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح رئیس جامعةالمصطفی(ص) خراسان در مراسم جشن “همسفر تا بهشت” ویژه تازه مزدوجین طلاب جامعةالمصطفی (ص) خراسان به بررسی شاخصه‌ها و اهداف تشکیل خانواده از نگاه قرآن و تفاوت ازدواج‌های رایج در دنیای غرب با آنچه که در اسلام آمده است، پرداخت.

وی اظهار داشت : نگاه جامع اسلام به خانواده با نگاه مادی غرب تفاوت های بسیاری دارد به گونه‌ای که امروزه در غرب شاهد فروپاشی تدریجی نهاد خانواده و ترویج ازدواج سفید که نوعی زندگي بایکدیگر بدون تعهد وقواعد وچارچوب خاص هستیم .

 

لازمه تکامل مسیر انسان، زوجیت است

رئیس المصطفی خراسان تصریح کرد: تعبیر اسلام از همسر به زوج، حکایت از یک ساختار تکوینی در خلقت انسان دارد که سیر تکاملی انسان وابسته به تحقق زوجیت است.

زیرا در حقیقت زوج، بمعنی یک واحد است که از دو بخش تشکیل شده است . لذا خداوند می‌فرماید ؛ “وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا ” یعنی نشانه‏ هاى او اينكه از [نوع] خودتان  زوج هایی براى شما آفريد . لذا انسان برای حرکت در مسیر تکامل به یک جفت وزوج نیاز دارد وبه همین سبب از تعبیر زوج بدایدهمسر استفاده می‌کند.

 

فطری بودن زوجیت در اسلام

رئیس المصطفی خراسان با اشاره به فطری بودن ازدواج اظهار داشت:  خداوند در این آیه شریفه می فرماید”خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا ” یعنی این زوجیت در همان اصل خلقت و فطرت انسانی قرار داده شده است .لذا فطری بودن خانواده در اسلام نکته برجسته ای است یعنی ازدواج و تشکیل خانواده صرفا برای تامین نیازهای غریزی و جنسی نیست و بر همین اساس آورده است که در خلقت شما، همسر همراه شماست بر خلاف آن چیزی است که امروز در دنیای غرب رخ می‌دهد که نگاه به ازدواج به یک سطح نازلی تنزل پیدا کرده است .

 

خانواده در اسلام دارای‌ نظام و ساختار

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح گفت: هسته خانواده در اسلام براساس یک نظام و ساختار و قرارداد و چارچوب مشخص، تعریف و تشکیل می‌شود . لذا در همان ابتدای ازدواج باید این پیوند بر اساس یک قرار داد و شروطی به نام عقد در ابعاد مختلف، شروع شود و این قرارداد به معنای میثاق و تعهد است و طرفین قرارداد وظایف و جایگاه خاص خود را دارند. از سوی ديگر این نهاد هم در درون خود و هم با سایر نظامات اجتماعی در ارتباط و تعامل است . خانواده اسلامی با نهادهای اجتماعی همچون نهاد آموزش، مسجد، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و… در ارتباط است.

 

خانواده و استمرار نسل

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان تاکید کرد: در فرهنگ اسلامی از اهداف مهم که فلسفه اساسی ازدواج، استمرار نسل وفرزند آوری است. یعنی ازدواج مسیری است که می‌خواهد از طریق آن انسان به وجود آید لذا بسیار مقدس و مهم است. پیامبراسلام هم در حدیث معروف، بلافاصله بعد از ” تناکحوا ” یعنی امر به نکاح وازدواج فرمود: تناسلوا” یعنی فرزند بیاورید ‌

پیامبر مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم  فرمودند:تَنَاكَحُوا تَنَاسَلُوا تَكْثُرُوا فَإِنِّي أُبَاهِي بِكُمُ الْأُمَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَوْ بِالسِّقْطِ.” پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: ازدواج كنيد، زاد و ولد کنید تا جمعيت شما افزون شود؛ زيرا من در روز قيامت، به وجود شما، حتّى به فرزندان سقط شده‌تان، بر ساير امّتها می‌بالم.در واقع این هدف نباید درخاخواده های متعهد فراموش شود در حالی‌که امروزه برخی از خانواده‌ها تا حدودی از این موضوع فاصله گرفته‌اند.

 

توجه به تامین نیازهای غریزی انسان

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح عنوان کرد: نظام‌تربیتی اسلام یک نظام جامع است که هم به ابعاد مادی و هم به ابعاد معنوی و اجتماعی انسان توجه کرده است.  لذا غرایز و نیازهای اولیه انسان می‌تواند در کانون خانواده به صورت مشروع برطرف ‌شود و اسلام با این نیازها و غرایز انسانی هیچ مخالفتی ندارد و هیچ یک از آن‌ها را هم رد نکرده است بلکه از نگاه اسلام تأمین مشروع غرایز و نیازهای اولیه انسان می‌تواند در کانون خانواده باهدف تولید نسل و در بستر صمیمیت، محبت و آرامش و تکمیل ابعاد معنوی و ایمانی، مبتنی بر احترام، محبت و رابطه عاشقانه میان زوجین شکل بگیرد .

 

مولفه های تربیتی برای رشد خانواده

این عضو هیات علمی المصطفی اظهار داشت:  شناخت زوجین از یکدیگر در تشکیل خانواده منطقی و پایدار بسیار موثر است . زوجین باید از روحیات، تمایلات، حساسیت ها و نیازهای یکدیگر بخوبی آگاه باشند و رفتار خود را براساس آن تنظیم کنند .

وی باتاکید بر اهمیت محبت در خاخواده افزود: در ساختار خلقت زوجین دو عنصر مهم مودت و رحمت قرارداده شده که در آیه شریف آمده است”وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ” حکمت این عنصر اساسی این است که عشق و محبت زیر بنای و پایه سایر فضایل به شمار می رود زیرا در قلبی که محبت باشد به دنبال آن سایر ارزش‌های اخلاقی مانند احترام، عفو، وفاداری، تعاون و ایثار، محقق می شود چرا که این همه بر روی محبت استوار است، لذا می بینیم در سیره پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین علیهم السّلام، محبت و علاقه زوجین به یکدیگر بچشم می خورد .

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح ادامه داد: حضرت زهرا سلام الله علیها در اعلام وفاداری به همسرش در سختی ها و راحتی های زندگی بیانی بسیار زیبا دارند که خطاب به همسر خود  عرضه می دارند: ” رُوحی لروحِکَ الْفِداءُ و نَفْسی لِنَفْسِکَ الْوِقا یا اَبَالحَسَنْ اِن کُنْتَ فی خیرٍ کُنْتُ مَعَکَ و اِنْ کُنْتَ فی شَرٍّ کُنْتُ مَعَک.” علی جان، جانم فدای جان تو و جان و روح من سپر بلای جان تو. یا اباالحسن! همواره با تو خواهم بود؛ اگر تو در خیر و نیکی به سر می بری، با تو خواهم زیست و اگر در سختی و بلاها گرفتار شدی، باز هم با تو خواهم بود.

وی در خصوص مسئولیت طلاب در برابر خانواده اظهار داشت: خداوند متعال دستورات وتکالیفی را به پیامبر می دهد مانند ” وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ ” یعنی خانواده‌ات را به نماز فرمان ده ” ولی به همسران پیامبر  تاکید می کند که ” يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ ” یعنی اى همسران پيامبر! شما مثل يكى از زنان (عادّى) نيستيد.  این خطاب‌ به همسران پیامبر به دلیل این است که خانواده پیامبر نقش الگویی دارد و رسالت و مسئولیت مضاعف دارد . بر همین اساس ما هم به عنوان یک روحانی دینی وظیفه داریم  خانواده الگو داشته باشیم زیرا خانواده سالم و متعالی نشانه ای از تحقق تعالیم اسلامی و الهی است ودیگران را به سوی دین جذب می کند .

خبر های قبلی و بعدی