عضو شورایعالی حوزه علمیه خراسان به رویکردهای تفسیری رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره نمود و ابراز داشت: کسی میتواند تفسیر قران بگوید که بر فرهنگ قرآن آگاهی داشته باشد؛ فرهنگ قران همان نگاه قرآن به خالق هستی، انسان و جهان است.
وی در ادامه به ویژگیهای دوران آغاز درس تفسیر رهبر معظم انقلاب اشاره نمود و با بیان این در زمان آغاز درس تفسیر مقام معظم رهبری در مشهد مقدس خفقان ستمشاهی در اوج قرار داشت، اذعان داشت: رژِم ستمشاهی در این دوران کسی را که با اطلاعیه و اعلامیه امام خمینی (ره) میگرفتند او را به چند سال زندان محکوم میکردند.
حجتالاسلاموالمسلمین فرزانه با بیان این که جامعه دینی آن زمان در یک اقلیت و اکثریت؛ دو تفسیر، تعبیر و مفهوم از دین داشت، اظهار داشت: هدف و رسالت دین، قلمرو دین، و دیندار کیست؟ مهمترین ابعاد اختلافی این دو تفسیر متضاد در میان جامعه دینی بود؛ چرا که پاسخ به این سؤالات رویکرد و رسالت دینمداران را در حوزههای مختلف زیستی نمایان میساخت.
وی ایجاد یک محیط متناسب با جسم و روح انسان برای رشد و تعالی را از نخستین اهداف رسالت انبیای الهی دانست و ابراز داشت: تعریف درست از دین برای قبضه نظام زیست انسان از برجستهترین اهداف اهلبیت علیهمالسلام است تا انسان بتواند از بستر این نظامات اسلامی و قرآنی، گامهای بزرگ و استواری در مسیر کمال بردارد.
عضو شورایعالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که قلمرو دین به گستره زیست آدمی و تمام محیطهای پیرامونی زندگی انسان است، اظهار داشت: سراسر زندگی صحنه دین و دینمداری است.
وی به تفاوتهای تعریف از دیندار در دو نگرش متضاد میان جامعه دینی اشاره نمود و اذعان داشت: دیندار کسی است که اعمال فردی و اجتماعی و رسالتهای زیستی خود را مبتنی بر ظرفیت وجودی و در حد توان دنبال نماید.
حجتالاسلاموالمسلمین فرزانه در ادامه به ابعاد توحیدی و واژگانی تفسیر رهبر معظم انقلاب اشاره نمود و ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در عین وضعیتشناسی درست جامعه و بازشناسی ظرفیتها، به وظیفه و رسالت خود ناظر به شرایط واقف بوده، تفسیر قرآنی را مبتنی بر فهم و نیازهای جامعه تبیین و ارائه مینمود.