به گزارش روابطعمومی جامعةالمصطفی (ص) خراسان، حجتالاسلاموالمسلمین محمدرضا صالح، رئیس جامعةالمصطفی (ص) خراسان، در سومین روز از مراسم عزاداری دهه فاطمیه (س) اظهار داشت: حضرت صدیقه طاهره (س) که دارای شخصیتی ممتاز، عابده، طاهره، فاضله، نقیه، تقیه و شخصیتی بینظیر بودند و این مجلس ما ریشه قرآنی دارد، زیرا امروز که دست از کار کشیدهایم و کلاسهای درس را تعطیل کرده و در این مجلس برای عرض ارادت حاضر شدهایم، خود یک دستور قرآنی است به پیغمبر (ص) و هم مودت است.
وی بیان کرد: برگزاری این جلسات دو هدف عمده را به همراه دارد؛ اول اینکه باعث میشود شناخت، آشنایی، معرفت و رشد فکری بیشتری نسبت به این بانوی بزرگواری که بهعنوان الگوی بشریت معرفی شده است؛ پیدا کنیم و هدف دوم نیز الگوگیری است. در واقع وقتی الگویی معرفی میشود انسان در یکلحظه خود را با او مقایسه میکند. انسان وقتی جایگاه، عبادتهای طولانی و ذکر کثیر حضرت زهرا (س) را میبیند و متوجه میشود که از شدت ایستادن و نمازخواندن پاهایش متورم شده است، خواندن دو رکعت نماز بیشتر دیگر در نظرش زیادی نمیآید.
رئیس جامعةالمصطفی (ص) خراسان عنوان کرد: در واقع الگوها انسان را رشد میدهند و سقف نگاه، تحمل و پرواز انسان را بالا میبرند. انسان در قالب فکر و عمل خود منحصر نمیشود و ازاینرو است که این الگو از اهمیت ویژهای برخوردار است. البته که این نکته را هم باید در نظر داشت که این موضوع ربطی هم به دانش ندارد.
عرفان عملی حضرت زهرا (س)
حجتالاسلاموالمسلمین صالح اظهار داشت: حقیقتاً عمده نکتهای که در زندگی اهلبیت (ع) مشاهده میکنیم، ابعاد عملی سیره آن بزرگواران است. ما عرفان نظری را در عرفای خود بسیار میبینیم، اما عرفان عملی که در میدان عمل این علوم را به مرحله عمل رساندهاند، کمتر پیدا میشود. اینکه ما عمدتاً در اعمال خود دچار مشکل هستیم و لغزش داریم در ارتباطات اجتماعی، اخلاقی و ارتباط بین خود و خدای خودمان است وگرنه که این واحدها پاس و کتابها هم نوشته میشود. اما باتوجهبه اینکه زندگی حضرت زهرای مرضیه (س) بیشتر بر عرفان عملی تأکید شده است، ایشان نمونه مجسم این نکته هستند که همین امر نیز یکی از ابعاد مهم شخصیتی ایشان بشمار میرود.
وی عنوان کرد: از نقاط مهمی که در زندگی حضرت زهرا (س) وجود دارد این است که عظمت شخصیت ایشان در هر یک از ابعاد حیات انسانی بهگونهای است که گویی در تمام عمر فقط در یک حوزه متمرکز و در اوج بوده است. بهعنوانمثال وقتی عبادت آن حضرت را میبینیم؛ مانند عابد و زاهدی است که در عمر خود جز عبادت کار دیگری نداشته است و دراینخصوص همیشه در اوج است.
رئیس جامعةالمصطفی (ص) خراسان خاطرنشان کرد: از طرفی نیز وقتی این بانو را در محیط خانه مشاهده میکنیم آنقدر در خانهداری در اوج است که گویی ایشان بانویی است که کارش خانهداری است و بهنوعی اوج احساس مسئولیت در وظیفهای که بر عهده ایشان است بهخوبی احساس میشود.
حجتالاسلاموالمسلمین صالح اظهار داشت: همچنین وقتی در میدان مبارزه با چنان هوشمندی بهموقع در میدان جنگ حاضر میشود که گویی یک مبارز سیاسی، هوشمند و هوشیاری است که مبارزه مثبت و منفی دارد. حتی مرگ و شهادت خود را بهگونهای انتخاب کرده که بر دشمن ضربه وارد میکند و از دنیا رفتن خود را نیز بهگونهای طراحی میکند که شب و از دیدگان برخی از افراد مخفی باشد.
وی بیان کرد: در واقع هوشمندی ایشان در مبارزه تا آخرین لحظهای که در حیات است بهگونهای است که پس از شهادتشان، از ایشان یک مبارز سیاسی بسیار با بصیرت در میدان برای حمایت از رهبر جامعه، شناخت رهبر، ولایتمداری، مبارزه با آفتها و انحرافات فکری زمان و یک بانوی برجسته میسازد.
رئیس جامعةالمصطفی (ص) خراسان ادامه داد: همچنین ایشان در حوزه اخلاق و مسائل رفتاری بهاندازهای در اوج است که ویژگیهایی چون صدیقه به معنای بسیار راستگو و باصفا و بدون هیچگونه نفاق به ایشان نسبت داده میشود. در حوزه تربیت فرزند، شوهرداری نیز بهگونهای عمل کردهاند که آدمی واقعاً مبهوت میشود از بانویی که در سن 18 سالگی اینگونه عمل و رفتار میکردند.
تعبیر رهبر معظم انقلاب از زهرای مرضیه (س) بهعنوان «حقیقت عظیم»
حجتالاسلام صالح خاطرنشان کرد: حقیقتاً حضرت فاطمه زهرا (س) برای همگان بهویژه برای جوانان الگو است، زیرا چنین انسانی میتواند در سن 18 سالگی به چنین درجهای برسد. بر همین اساس به شما طلاب و اساتید پیشنهاد میکنم که کتاب «حقیقت عظیم» که مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب از دهه 50 تا دهه 90 است و یک کتاب فوقالعاده پر مضمون در خصوص فاطمه زهرا (س) است را مطالعه کنید و نام این کتاب نیز برگرفته از همین بیانات رهبری است که فرمودهاند «حضرت زهرا (س) یک حقیقت عظیم است».
وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در این کتاب آورده است که از عبادت فاطمه زهرا (س) سخنها گفته شده است و همواره از وفاداری ایشان به شوهر، خانهداریاش، فرزند داریاش، احساس مسئولیتش در مقابل فرزندان، آگاهی، دانش، محبت رسول خدا به او، ازدواج ساده و بیآلایش، جهیزیه کم، پشتپازدن به تجملطلبی و زیور خواهی ایشان بارها شنیدهاید، اما بعد دیگری در زندگی فاطمه زهرا (س) وجود دارد و بهنوعی نمایشگر شخصیت بسیار باشکوه و باعظمت ایشان است؛ بعد جهادگری حضرت فاطمه زهرا (س) است. شما از جهاد ایشان چه میدانید؟ در واقع از جهاد فاطمه زهرا (س) کمتر کسی در عالم تشیع است که از مبارزات ایشان نداند، اما با نام دیگری چون اثر آگاهیبخش و سازنده که جهاد بسیار بزرگی است، میشناسد.
وظیفهمحوری و مسئولیتپذیری دخت پیامبر (ص)
رئیس جامعةالمصطفی (ص) خراسان خاطرنشان کرد: این نقطه بسیار مهمی در بعد مبارزاتی زندگی حضرت زهرا (س) است. در واقع آن زن، جان خود را فدا میکند برای اینکه حکومت به نااهلان نرسد. او از شوهر خود حمایت نمیکند؛ بلکه از رهبر زمان خود، زمامدار به حق و حاکم حق دفاع میکند و اگر زن علی (ع) هم نبود باز هم دست به چنین کارهایی میزد و این نشان میدهد که مسئله زنوشوهری و دوستی و رفاقت نیست؛ بلکه مسئله وظیفه است. در واقع مسئله وظیفه محوری که زهرای مرضیه (س) برای دفاع از زمامدار حق قیام میکند و جان خود را فدا میکند، مسئله هدف است.
حجتالاسلام صالح بیان کرد: حضرت زهرا (س) در اوج مسئولیتپذیری بود و همین بررسی ویژگی ایشان میتواند بهعنوان پژوهش در رشته روانشناسی باشد، بهگونهای که میتوانیم مسئولیتپذیری ایشان در برابر خدا، همسر، فرزندان، خادم، جامعه و پدر را مطالعه و بررسی کنیم. توجه و مهر و محبت حضرت فاطمه نسبت به رسول خدا همانند مهر و محبت مادر به فرزندش است.
وی خاطرنشان کرد: زهرای مرضیه (س) از ما، مردان روزهای سخت میسازد، بهگونهای که شهید سلیمانی عاشق حضرت فاطمه (س) بود. هرجایی از دنیا بود خود را به روضههای این بانوی بزرگوار میرساند و چند روزی را در روضههای ایشان شرکت میکرد.
رئیس جامعةالمصطفی (ص) خراسان اظهار داشت: نکته این است که در شدیدترین موقعیتها بزرگترین وظیفهها انجام میگیرد و شدیدترین لطمات بر جسم و جان وارد میشود، این موضوع دست مصداق حضرت زهرا (س) است، زهرایی که باوجوداینکه محسن را ششماهه باردار بود، اما در برابر ورود دشمن به خانه خود مقاومت کرد و این مقاومت عظیم ایشان منجر به این شد که آنان دختر پیامبر (ص) را خار راه خود بدانند و چون نمیتوانستند این خار را از سر راه خود بردارند، بهقصد کشت ایشان را زدند.
حجتالاسلاموالمسلمین صالح اظهار داشت: هیچ زمانی همانند امروز هجوم شبهات به جامعه اسلامی و مکتب اهلبیت (ع) نبوده است، بر همین اساس امروز جهاد تبیین نیاز به غیرت فرهنگی و دینی دارد. پس امروز طلبهای که بیخوابی بکشد و بیدار باشد و جواب شبهات را استخراج کند و تنبلی نکند جهاد تبیین کرده است، چرا که مادر ما حضرت زهرا (س) به ما یاد میدهد که تنبلی نکنید و نگویید وضع اقتصادی سخت است؛ بلکه در این راه باید تلاش کرد.
وی خاطرنشان کرد: در واقع زهرای مرضیه (س) کاری کرد که تا ابد از صحنه تاریخ حذف نخواهد شد، زیرا اعمال مبارزاتی، رفتاری و… ایشان یک رمزی است و عمل و رفتاری است که هر نسلی میتواند بر روی آنها فکر کند و به عبارتی نیز تحلیل مبارزاتی ایشان، مبارزساز، بینشآفرین و بصیرتزا است.
نظم زندگی زهرای مرضیه (س)
رئیس جامعةالمصطفی (ص) خراسان اظهار داشت: اما موضوع دیگری که در حیات فاطمه زهرا (س) وجود دارد، بحث مربوط به حیات عبادی ایشان است. حضرت فاطمه (س) زندگی خود را بهگونهای تنظیم کرده بود که به همه کارهای خود میرسید و همیشه هم در همه ابعاد زندگی خود در اوج بود. ازاینرو لازم است که ما نیز حیات خود را بهگونهای تنظیم کنیم که تمام کارهای زندگی خود اعم از مطالعه، تدریس، فعالیتهای اجتماعی و… را انجام دهیم.