به گزارش روابط عمومی نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان در آستانه فرارسیدن عید قربان و روز عرفه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسنعلی اخلاقی امیری رئیس مدرسه عالی فقه و اصول برادران نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان اظهار داشت: معنای واژه عرفه بیانگر شناخت دقیق است و روز عرفه روز شناخت خداوند متعال است.
وی افزود: وقتی حضرت آدم و حوا از بهشت برزخی به زمین منتقل شدند، پس از مدتی سرگردانی و جدایی، در صحرای عرفات یکدیگر را یافتند و شناختند. در مناسک حج نیز حاجى، پس از احرام در مکّه، باید روانه وقوف در عرفات شود. یعنی حاجى باید آن روز را در صحراى عرفات بماند و از آنجا خارج نشود. همچنین لازم است از ظهر روز نهم ذیحجه تا مغرب همان روز در عرفات بماند و عمر آدمی نیز مانند عرفات در یک نگاه کلی نیز چنین است و گذر چند صباحی در این دنیا برای کسب شناخت و معرفت و سپس عزیمت به سرای باقی و لقاء پروردگار است.
رئیس مدرسه عالی فقه و اصول برادران نمایندگی المصطفی در خراسان ادامه داد: فرازهای اولیه هر کدام از ادعیه چکیده آن دعا است و در واژه های اول هر دعا مضامین اصلی آن نهفته است و که شاه بیت آن دعا محسوب میشوند لذا هر دعایی را باید دید معصوم با چه ادبیاتی ورود می کند.
وی اضافه کرد: دعای عرفه نیز اینگونه است و در یک تشبیه علمی دعای عرفه به مثابه یک پایان نامه است. شروع و بخش اعظم محتوای عرفه به معرفت خدای متعال در قالب های مختلف من جمله شناخت خدا از طریق نعمت هایی که خدا به ما ارزانی داشته است پرداخته است که این نعمات با ظرافت تمام توسط امام در این دعا مطرح شده است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر اخلاقی اظهار داشت: از طرفی در زدن در خانه کسی دو رکن اساسی دارد. درب چه کسی را و با چه معرفت و شناختی کوبیدن ملاک است.
وی تصریح کرد: در بخش معرفی نعمت ها نیز مشکل اول ما این است که نعمت ها را نمی بینیم. امام علی در نهج البلاغه خطبة 185 فرموده اند: لو فَكَّرُوا في عَظيمِ القُدرةِ و جَسيمِ النِّعمَةِ لَرَجَعُوا إلَى الطَّريقِ و خافُوا عَذابَ الحَريقِ، و لكنِ القلوبُ عَليلةٌ و البَصائرُ مَدخولَةٌ . اگر در قدرت عظيم و نعمت بزرگ [خدا ] بينديشند، بي گمان به راه [راست ]باز آيند و از عذاب سوزان بترسند. اما دلها بيمار است و ديدگان [بصيرت] عيبناك.
این عضو هیأت علمی المصطفی ادامه داد: همچنین در قرآن کریم پیرامون نعمت ها در آیه 18 سوره نحل آمده است و ان تعدوا نعمت الله لاتحصوها و اگر [بخواهید] نعمت [هاى] خدا را برشمارید، [هرگز] نمىتوانید آنها را به شمار آورید.
وی خاطر نشان کرد: مشکل دیگر اینکه نعمت را از خدا نمی بینیم و واسطه ها خیلی برای ما مهم شدهاند فلذا فراز اول دعای عرفه شاه بیت این دعا است؛ اَلْحَمْدُ لله الَّذى لَیْسَ لِقَضآئِهِ دافِعٌ وَلا لِعَطائِهِ مانِعٌ وَلا کَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ وَهُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ . این دعا را امام حسین علیه السلام ابتدا با سپاس و اشاره به مسئله مهم قضا و قدر شروع نموده است چرا که توحید مداری در این بخش کمی سخت است.