به گزارش روابط عمومی جامعهالمصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، خانواده شهید آیتالله دکتر بهشتی(ره) با اعضای دبیرخانه همایش بینالمللی «اندیشههای قرآنی-تفسیری شهید بهشتی(ره)» دیدار و گفتوگو کردند.
در ابتدای این دیدار، رئیس نمایندگی خراسان ضمن خیرمقدم به خانواده معظم شهید، گزارشی مختصر از وضعیت همایش شامل تعداد سازمانها و ارگانهای مشارکتکننده، تعداد پیشنشستها و مقالات جذبشده توسط دبیرخانه علمی و اجرایی ارائه کرد.
در ادامه، خانم دکتر بهشتی به بیان نکات ارزشمندی درباره روش تفسیری شهید بهشتی پرداخت و اظهار داشت: شهید بهشتی قصد داشتند قرآن را به متن زندگی بیاورند و در اندیشه ایشان، عملگرایی به وضوح مشهود است؛ به همین دلیل اصطلاحات تخصصی در فرمایشات ایشان دیده نمیشود.
وی افزود: روش شهید در تفسیر، روشی کارگاهی بود؛ به این صورت که مخاطبان از قبل مطالعه میکردند و سپس در درس تفسیر، حول محور آن موضوع مباحثه صورت میگرفت. همچنین ایشان در مباحث علمی و حتی سیاسی، روحیه معلمانه داشتند.
دکتر بهشتی با اشاره به تقسیم مباحث تفسیری شهید بهشتی به چهار بخش، تصریح کرد: مباحث ویژه مخاطبان عمومی در هامبورگ، جلسات با جامعه مهندسان و پزشکان، جلسات ویژه بازاریان، و جلسات عمومی که بر اساس قرآن بود، چهار بخش اصلی جلسات تفسیری ایشان را تشکیل میداد.
وی در ادامه با اشاره به تفسیر ۶ جلدی «در مکتب قرآن» افزود: این کتاب، اثری میان تدبر و تفسیر است که حرکت آرامی از ترجمه و تدبر به سوی تفسیر را دنبال میکند.
دکتر بهشتی در پایان خاطرنشان کرد: شهید بهشتی تلاش در پاسخگویی به نیاز واقعی داشت و سعی میکرد قرآن را در متن جامعه بیاورد.
در ادامه این دیدار، حجتالاسلام والمسلمین دکتر سید حسن فاطمینیا، ضمن بیان خاطراتی از شهید بهشتی در برخورد با موافقان و مخالفان خود، به اندیشه تفسیری، فقهی و حتی اقتصادی ایشان اشاره کرد.