Al-Mustafa International University
پنج‌شنبه | 3 | خرداد | 1403

معاون پژوهشی نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان: وحدت یک امر اصیل و یک حقیقت ذاتی برای اعتلای امت اسلام است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رقوی در نشست علمی بررسی«مبانی وحدت اسلامی از منظر قرآن کریم» تأکید کرد: وحدت یک امر اصیل و یک حقیقت ذاتی برای اعتلای امت اسلام است و این مسئله باید در افعال امت اسلامی بروز و ظهور کند.

به گزارش روابط عمومی نمایندگی المصطفی در خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جواد رقوی، معاون پژوهشی نمایندگی خراسان در نشست علمی بررسی«مبانی وحدت اسلامی از منظر قرآن کریم» با بیان این پرسش که آیا در قرآن کریم و روایات وحدت یک امر ذاتی برای امت اسلام است یا یک امر عرضی و ثانوی است؟ و آیا وحدت هدف غایی است و یا یک استراتژی موقت برای فرار از تنگناها است؟ اظهار داشت: وحدت یک امر اصیل و یک حقیقت ذاتی برای اعتلای امت اسلام است و این مسئله باید در افعال امت اسلامی بروز و ظهور کند.

وی با اشاره به شریفه ۵۲ و ۵۳ سوره مومنون “وَإِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ 52 فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ زُبُرًا ۖ كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ 53 ”  افزود: وحدت اساس و هویت امت اسلام است و امت اسلامی شرعا ملزم به رعیات آن هستند. در برخی تفاسیر ذیل این آیه آمده است امت به معنای دین است و علامه طباطبایی این تفسیر را عدول از ظاهر آیه بدون قرینه است. لذا امت یعنی گروهی که یک حقیقت واحدی این ها را گرد هم جمع کرده است. فلذا مراد از امت اشاره به همه مردم و انسان هایی هستند که مخاطب پیام الهی هستند و بر اساس کل حزب بما لدیهم فرحون، یکی از اسباب تفرقه خود بینی و خود پسندی و نادیده گرفتن حقایق است.

 

معاون پژوهشی نمایندگی المصطفی در خراسان با اشاره به آیه 92 سوره مبارکه انبیاء إ”ِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ” ادامه داد: در این آیه نیز خطاب همه انبیاء هستند و هویت دینی که می تواند مخاطب این آیه باشد عبادت خداوند است.

وی تأکیدکرد: امروز در دنیا بر سر محور وحدت اختلاف است و همچنین طبق تحقیقات و آزمایش های موثق، مشخص شده است که ما چیزی به نام نشان و قومیت محض به عنوان یک امر و ملاک حقیقی برای وحدت نداریم و آنچه که می تواند عامل اصلی وحدت باشد هویت دینی است که باید مولفه های آن بررسی شوند.

وی تصریح کرد: در این بین مؤلفه های اصلی هویت دینی توحید و تقوا هستند  که مولفه توحید ناظر به بعد نظری هویت دینی و مولفه تقوا ناظر به بعد عملی هویت دینی است در مسئله وحدت هستند.

خبر های قبلی و بعدی

آخرین خبرها