جامعة المصطفی العالمیة
جامعة المصطفی العالمیة
جامعة المصطفی العالمیة
پنج شنبه ٠٧ مرداد ١٤٠٠


 تاریخ: دوشنبه ١٦ فروردين ١٤٠٠      ساعت: ١٣:١١        شماره خبر: ١١٦٢٤٤         نسخه چاپی 

 

سرکار خانم جمیله سیفی رئیس مدرسه عالی علوم انسانی، حکمت و تاریخ خواهران - نمایندگی خراسان:

هدف اصلی حوزه های خواهران رسیدن به مرجعیت علمی دینی بانوان است

 

 

با توجه به فرارسیدن سال جدید شمسی و آغاز بهاری نو، روابط عمومی نمایندگی خراسان، طی مصاحبه ای با سرکار خانم جمیله سیفی رئیس مدرسه عالی علوم انسانی، حکمت و تاریخ خواهران - نمایندگی خراسان، ضمن پرداختن به فعالیت های مهم سال گذشته در حوزه های آموزشی فرهنگی و پژوهشی، اهداف و برنامه­ های سال جدید را مورد گفت و گو قرار داده است که به صورت مشروح ارائه می نماید.

سرکار خانم سیفی؛ ضمن تشکر از شما بخاطر شرکت در این مصاحبه، در ابتدا لطفا مدرسه عالی علوم انسانی، حکمت و تاریخ خواهران نمایندگی را به صورت اجمالی معرفی بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم؛ ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید و تشکر بابت فراهم آوردن این برنامه، قبل از شروع معرفی مدرسه لازم هست که تقدیر و تشکری داشته باشم از زحمات بی شائبه سرکار خانم هژبری که مدیریت سابق مدرسه را داشتند و همکاران محترم­‌شان.

جامعه المصطفی ص العالمیه یک نهاد علمی و بین المللی با هویت حوزوی است و از اهداف اصلی آن تربیت مجتهدان عالمان، محققان، متخصصان، مبلغان، مدرسان، مترجمان، مربیان پارسایی که دارای ویژگی های تعهد، زمان شناسی، تبیین، تولید اندیشه ی دینی، نشر و ترویج اسلام ناب محمدی ص می باشند، شمرده می شود. در همین راستا هدف اصلی حوزه های خواهران رسیدن به مرجعیت علمی دینی بانوان در جامعه و تربیت نسلی که صاحب نظر و تاثیر گذار است.

مدرسه عالی علوم انسانی، حکمت و تاریخ خواهران بعد از ابلاغ ساختار جدید مدارس در نمایندگی خراسان در دی ماه سال 98 فعالیت خود را آغاز کرد.

مدرسه عالی علوم انسانی خواهران قدمت یک ساله، اما با توجه به ظرفیت های علمی که در نمایندگی خراسان و در مجموعه خواهران و این مدرسه در رشته های کلام و فلسفه، علوم تربیتی، روانشناسی و حقوق است، ان شاالله چشم انداز و آینده بسیار روشن علمی خواهد داشت.

مدرسه علوم انسانی متشکل از سه گروه علمی تربیتی از جمله، علوم تربیتی، حقوق و کلام اسلامی است که در دوره عمومی طلاب به طور مشترک از این دروس بهره می گیرند.

این مدرسه یازده رشته در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری دارد که در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند. در مجموع طلاب مدرسه علوم انسانی، حکمت و تاریخ خواهران حدود 280 نفر است. در این مدرسه طلاب از 14 ملیت ایران، افغانستان، آذربایجان، آفریقای جنوبی، پاکستان، تایلند، ترکیه، ساحل عاج، سوریه، عراق، کره جنوبی، ماداگاسکار، نیجریه و هندوستان حضور دارند. و به جرأت می توان گفت که استعداد های برتر ما از کشور های آفریقا و کره جنوبی هستند که بسیار با انگیزه مشغول به تحصیل هستند.

بفرمایید که چه برنامه هایی را درخصوص رشد علمی طلاب متناسب با طرح تحول آموزشی دارید و چه میزان طرح تحول را در مدرسه اجرا نمودید؟

برنامه هایی که در خصوص رشد علمی طلاب در نظر داریم، این هست که با توجه به هدف مدرسه علوم انسانی مبنی بر تغییر اساسی در بحث آموزش و طرح تحول، هدف ما در بحث طرح تحول، افزایش مهارت هست که در واقع خود افزایش مهارت یک عنصر تحول آفرین است. بر اساس روایتی که می فرماید " اَلْعِلْمُ یُرْشِدُكَ وَ اَلْعَمَلُ یَبْلُغُ بِكَ اَلْغَايَةَ. " هدف های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی ما در واقع نگرشی سرف نیست بلکه همه فعالیت هایی که گروه های علمی تربیتی انجام می دهند در هر سه عرصه، از بحث نظری و نگرشی ارتقا پیدا کرده است و به محور مهارتی سوق داده شده اند.

از مهمترین اتفاقاتی که در طرح تحول خصوصا در بحث نظام آموزشی، پژوهشی و فرهنگی افتاده است، اشراف کامل و شناخت بهتر مخصوصا در بحث آموزش نسبت به طلاب و پیگیری تمام امور آموزشی آنها است. البته این مسئله قطعا با تغییراتی که در طی اجرای برنامه طرح تحول صورت می پذیرد افزایش زیادی دارد و قطعا در آینده نتایج بهتری را خواهد داشت.

بحث ساختار و تشکیلاتی که در طرح تحول وجود دارد، مبحث قوانین و مقررات، و مطالعات راهبردی است که ساختار و تشکیلات کاملا اداری است و در قوانین و مقررات تابع بخش ستادی مجموعه هست. و در بحث مطالعات راهبردی نیز به گروه های علمی تربیتی مربوط می شود.

یکی از راهبرد هایی که مدرسه در طرح تحول در نظر دارد، بحث تفکیک بین برنامه ریزی های آموزشی تربیتی و پژوهشی طلاب خاص به لحاظ نخبه بودن است، که ما دنبال می کنیم. منظور از نخبه و متخصص در اینجا، کسی است که قدرت تبیین و تحلیل روشمند و استدلال نقادی را داشته باشد که در واقع این محور در مباحث کلامی کاملاقابل عملیاتی شدن هست و همه هم و غم ما در برنامه ریزی های کلام، منطق و فلسفه بر همین محور هست. بنابراین سعی ما بر این است که بر اساس نیاز های منطقه ای این امر (نخبه پروری) را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم. که قبل از طرح تحول شاید این امکان به دلیل حجم زیاد طلاب در یک مدرسه، کمتر وجود داشت و استعداد سنجی طلاب کار بسیار سخت و شاید ناممکنی بود. بنابراین یکی از محور های اصلی ما در طرح تحول، نخبه پروری است که به اعتقاد ما این نخبه پروری باید از درون گروه های علمی تربیتی آغاز بشود.

از اتفاقات خوب و مهمی که در طرح تحول ظرف این یک ساله افتاد، متمرکز شدن و بازخوانی آیین نامه ها طی جلسات مختلف با گروه های علمی تربیتی بود که در آن اقتضائات خواهران به صورت خاص مد نظر قرار داده شد. اتفاق خوب دیگر اخذ مجوز رشته های فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، حقوق جزا و جرم شناسی در مقطع دکتری بود. در مقطع کارشناسی ارشد، رشته های حقوق خصوصی، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی و راه اندازی دوره های جدید دیگر. ارائه طرح مصوب شش واحد الزامی قرآن، در خواست راه اندازی رشته تاریخ تشیع، در راستای عملیاتی کردن دانش نظری به عملی و کاربردی بود. در بحث تقویت بنیه معنوی و تربیتی طلاب باید بگیم، هم و غم گروه های علمی بیشترین تلاششان برقراری یک بستر برای یک رابطه عاطفی و معنوی است. که این مسئله برای هر دو گروه مقیم و مهاجر با توجه به اقتضائات خاص خود، یکسان است. اولین اقدام، ایجاد این فضا و بستر در خود مدرسه است. فضاهایی که طلبه با آن سروکار دارد، اعم از پرسنل و کارکنان مدرسه که در جایگاه های اداری و علمی تربیتی قرار دارد. یعنی نهادینه کردن فرهنگ معنویت در خود مدرسه است. در مناسبت های مختلف چه زمانی که حضور فیزیکی طلاب را داشتیم و چه الان که در فضای مجازی فعالیت مستمر و ارتباط گیری با طلاب را در موقعیت ها و مناسبت های مختلف داریم.

سرکار خانم سیفی؛ بفرماييد چه ميزان از سرفصل هاي آموزشي رشته هاي علوم انساني با رويكرد اسلامي است و چه برنامه هايي در اين زمينه پيش بيني شده است؟

مدرسه علوم انسانی ، حکمت و تاریخ در راستای عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری در رابطه با تذکرات مکرر و ماکد حضرت آقا در خصوص علوم انسانی است. که ایشان بر این عقیده هستند که علوم انسانی ما به اشتباه بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده و در واقع بر یک جهان بینی دیگری بنا شده است. حضرت آقا اعتقادشان بر این هست که ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را باید در قرآن پیدا کرد. یعنی یکی از بخش های مهم پژوهش های قرآنی همین است. باید در زمینه های مختلف به نکات و پیام های قرآن توجه کرد و مبانی علوم انسانی را در قرآن کریم جستجو و پیدا کرد. و به اعتقاد مقام معظم رهبری این یک کار اساسی و مهم است و در طرح تحول نيز یکی از اهداف "عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری" بود.

در خصوص تقویت بنیه معنوی و تربیتی طلاب در مدرسه چه کارهایی صورت گرفته و چه برنامه های شاخصی در حوزه های مختلف فرهنگی و قرآنی برای آینده در نظر دارید؟

در بحث تقویت بنیه معنوی و تربیتی طلاب در شرایط خاصی که الان داریم با وجود حداقلی طلاب در مدارس، به نظر می رسد که این مسئولیت بر دوش اساتید قرار دارد. حالا درسته که در بحث گزینش ما اساتیدی را گزینش میکنیم که دغدغه مند و دلسوز هستند و دقت و توجه کافی دارند، ولی امروزه در شرایط فعلی، اعتقاد ما بر این است که مطرح کردن یک آیه یا روایت در کلاس به تنهایی کفایت نمی کند و در واقع اساتید ما باید ولایت مداری و زی طلبگی سلوک روحانیت و سبک زندگی اسلامی را در اجرای کلاس ها حتی در فضای مجازی هم باید به طلبه منتقل کنند که خب فضای مجازی ممکن است موانع و آسیب هایی هم داشته باشد ولی قابلیت های متنوع زیادی دارد که استاد می تواند با استفاده از این قابلیت ها در واقع طلبه را به سمت و سوی هدف هدایت کند و این از فواید و آموزش مجازی است. با این وجود ما به یک حرکت خودجوش جهادی از سوی طلاب و اساتید نیاز داریم برای زنده کردن و احیای زی طلبگی و کرامت های انسانی.

چه فعالیت های پژوهشی در جهت رشد و ارتقای علمی و پژوهشی طلاب در حال اجرا دارید؟

در رابطه با بحث های پژوهشی و فعالیت های پژوهشی مدرسه عالی علوم انسانی، حکمت و تاریخ خواهران، دارای دو فصلنامه ی تخصصی مطالعات پژوهشی زنان با رویکرد اسلامی و نشریه تخصصی علوم تربیتی با عنوان نظریه و عمل در علوم تربیتی اسلامی است که هر دو مجوز ارشاد دارند و آماده چاپ هستند ولی به جهت عدم بودجه کافی فقط در سایت بارگذاری شده اند. در مجموع ما 160 پژوهشگر از ملیت های افغانستان، پاکستان، هندوستان، بنگلادش، نیجریه، عراق، ایران، کره جنوبی و سوریه داریم که از این تعداد 16 نفر رتبه ب و 8 نفر رتبه ج و 131 نفر د و 5 نفر فاقد رتبه هستند.

این مدرسه در مجموع دارای چهار انجمن علمی است شامل، انجمن های کلام اسلامی؛ علوم تربیتی؛ حقوق و معارف اسلامی؛ مطالعات زنان و خانواده.

پیشنهادات و طرح هایی که این مدرسه برای بحث پژوهشی در طرح تحول نمایندگی ارائه نموده شامل، طرح اندیشکده زبان، جشنواره ایده پردازی و نیز مجمع فعالان نمایندگی خواهران می باشد که در واقع این موارد چشم اندازهای بحث پژوهشی مدرسه است. این طرح تشکیل مجمع فعالان نمایندگی خواهران المصطفی ص که به منظور تحکیم و توسعه همکاری های مشترک، همفکری و مشاوره، با هدف و برای ارتقای کارآمدی و اعتلای سطح علمی تربیتی نمایندگی های خواهران با اهداف و وظایف منطبق بر اساس آن اساسنامه پیشنهادی است که به ریاست نمایندگی ارائه شده است.

طرح دومی که از نقاط قوت ظرفیت های علمی مدرسه علمیه خواهران هست، هم طرح تشکیل مجمع فعالان نمایندگی خواهران المصطفی ص و هم طرح جشنواره ایده پردازی، بحث ضرورت جشنواره ایده پردازی در تبلیغ جهانی دین که در واقع با رویکرد پژوهشی است با اهداف مواجهه ی مسئله مند و آسیب شناسانه به تبلیغ دین، آینده اندیشی تبلیغ بر پایه وضعیت موجود، تحولات اجتماعی و تغییرات در سبک زندگی افراد و جوامع، و در واقع تاثیر روان های دینداری در تبلیغ دارند که فعلا در حد طرح هستند اما از نقاط بسیار روشنی است که مدرسه علوم انسانی حکمت و تاریخ با ظرفیت های علمی جوان و کارآمد و خلاقی که دارد، ان شاالله دنبال خواهد کرد. همچنین پیشنهاد طرح کانون ترجمه برای امور پژوهشی طلاب که طرح آن ارائه شده و به نظر می رسد که می شود از ظرفیت های این مجموعه برای این کانون استفاده کرد.

به عنوان سوال آخر بفرمایید چشم انداز مدرسه را در آینده چگونه می بینید و برای تحقق آن چه برنامه ریزی انجام داده اید؟

در رابطه با چشم انداز مدرسه در آینده، ببینید! گفتگویی که خدمتتون دارم در واقع یک نگاه آرمانی نیست و یک واقعیت تحقق پذیر است. چرا؟! به دلیل اینکه نمایندگی خراسان و به طور خاص در مجموعه خواهران و این مدرسه، ظرفیت های علمی زیادی دارد و در واقع چشم انداز طلاب در پایان تحصیلشان را از نگاه یک ناظر بیرونی بررسی کنیم. آنچه که ما می بینیم در پایان تحصیل مقطع، چشم انداز ما این است که طلبه ما در واقع یک اسلام شناسی است که این مهارتها را داشته باشد، اینکه طلبه ما وقتی با مسئله ای روبرو می شود تمام هم و غم و برنامه ریزی های مدرسه حکمت و تاریخ در این راستا و با این سمت و سو و هدف است که طلبه ای که از این مدرسه فارغ التحصیل می شود طلبه ای باشد که وقتی با سوال و یا مسئله ای در جامعه خودش روبرو می شود، دنبال کتاب و منابع نباشد بلکه بلافاصله آن مسئله را روی کاغذ بیاورد و شروع به حل مسئله بکند. یعنی در واقع مدرسه علوم انسانی می خواهد طلبه ای را پرورش بدهد که تولید محتوا داشته باشد. مدرسه علوم انسانی می خواهد در آینده طلبه ای را پرورش بدهد که برنامه های دراز مدت با افق های چند ده ساله داشته باشد و دارای نشاط و انگیزه باشد.

هدف پرورش و تربیت طلبه ان شاالله در افق های دور این است که اگر از طلبه در هر موضوعی درخواست تحقیق می شود، یک طرح نامه منسجم کاربردی و دقیق تنظیم بکند یا اینکه این طلبه وقتی نظر اسلام را در خصوص موضوعی از او پرسیدند، بدون تامل آیه ای از قرآن را تلاوت کند و بعد مقصود و هدف آیه را تبیین بکند. در واقع طلبه در افق های دور نگاه ما برای برنامه ریزی ها در گروه های علمی تربیتی فرهنگی تربیتی و پژوهشی این است که طلبه بتواند نظر اسلام را راجع به آن موضوع ارائه بدهد.

در واقع بخواهم مختصر شرح بدهم، طلبه مدرسه علوم انسانی، حکمت و تاریخ خواهران در افق های دور از زمان جلوتر است و توانایی آن را دارد که معارف دین را زندگی خود کاربردی کند. به عنوان مثال در بحث علوم تربیتی توان آن را داشته باشد که برای حل مسئله قدم جلو بگذارد و مشاوره بدهد و در بحث حقوق بتواند حداقل یک قرارداد اجاره ای را تنظیم کند و در بحث های تربیتی بتواند بحران های رفتار های موجود در خانواده را حل و فصل بکند. در بحث های فرهنگی تربیتی اگر سازمانی یا نهادی برنامه تربیتی و فرهنگی مطالبه کرد، توان ارائه آن را داشته باشد. و در یک نگاه کلی طلبه اسلام شناسی که از مدرسه علوم انسانی، حکمت و تاریخ خواهران فارغ التحصیل می شود باید یک فرد منطقی و موجه باشد و دارای قوت و استواری علمی، روحی و رفتاری داشته باشد.

در پایان اگر نکته ای هست بفرمایید.

باید عرض کنم که جامعه معاصر ما و جامعه آینده نیاز به کسانی دارند که در واقع، نگرش، قانون و فرهنگ اسلام را بداند و بتواند به آن عمل کند و آن را انتقال دهد. و انتقال آن به گونه ای باشد که عموم مردم امروز ما که اطلاعات گسترده ای دارند و روحیه پرسشگری دارند بتوانند به آن مطالبی که این طلبه ارائه کرده عمل بکنند. به عنوان مثال، طلبه فارغ التحصیل جامعه المصطفی ص العالمیه در مباحث تاریخی باید بتواند زمانی که یک واقعه تاریخی نقل می شود که در واقع غیر معتبر است، نادرستی نقل رو حدس بزند و پرسش هایی که در بردارنده نشانه های لازم بر واقعی نبودن این مطلب هست را برای گوینده عرضه بکند. و یا به عنوان مثال در بحث فلسفه و کلام بتواند علاوه بر ارائه دلایل و برهان های عقلی استدلال های نقلی بیاورد و مثلا بگوید به استناد این آیه از قرآن نگرش دین نسبت به چگونگی خلقت این است.

سرکار خانم سیفی، ازشما بابت همکاری و شرکت در این مصاحبه سپاسگزارم.

-  من هم از زحمات شما تشکر میکنم .

پایان / فروردین 1400

 

 


خروج






پیام غدیر، حکمرانی حکومت شایستگان است

پنج شنبه 7 مرداد 1400
مشاهده
همایش " بانوان ولایی" به همت مجتمع آموزش عالی خواهران برگزار شد

چهارشنبه 6 مرداد 1400
مشاهده
کارگاه آموزشی دو روزه «آینده‌پژوهی تبلیغ جهانی دین»

دوشنبه 4 مرداد 1400
مشاهده
همکاری جامعه المصطفی خراسان با هشتمین کنگره بین المللی اربعین

يکشنبه 3 مرداد 1400
مشاهده
آن روحانی در دعوت مردم موفق است که به دین عمل کند

شنبه 19 تير 1400
مشاهده
پیش نشست اولین کنفرانس بین المللی "تبلیغ جهانی دین، فرصت ها، چالش ها"

شنبه 19 تير 1400
مشاهده
شناخت و بهره‌مندی به موقع از فرصت‌ها کلید سعادت است

چهارشنبه 16 تير 1400
مشاهده
اولین کنفرانس بین المللی«تبلیغ جهانی دین، فرصت‌ها، چالش‌ها و تجارب»

چهارشنبه 16 تير 1400
مشاهده
مدیر رادیو سراسری زیارت با رئیس المصطفی ص خراسان دیدار کرد

شنبه 12 تير 1400
مشاهده
ببینید| آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد، دکتری، سطوح 3و4 در حال برگزاری است

پنج شنبه 10 تير 1400
مشاهده
نخستین جلسه از سلسله جلسات «وعـظ و تـذکار»

چهارشنبه 9 تير 1400
مشاهده
مدارس پیوسته المصطفی ص از مهمترین دستاوردهای راهبرد بومی سازی است

سه شنبه 8 تير 1400
مشاهده
مشکل غرب با ایران جلوگیری از ایجاد تمدن اسلامی است نه انرژی هسته ای!

سه شنبه 8 تير 1400
مشاهده
رئیس جامعه المصطفی ص خراسان با آیت الله علوی گرگانی دیدار کرد

سه شنبه 8 تير 1400
مشاهده
بیست و سومین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی با موضوع "دین، دین داری و فضای مجازی" برگزار می گردد

دوشنبه 7 تير 1400
مشاهده
جامعة المصطفی
جامعة المصطفی

مشهد،خیابان امام خمینی
امام خمینی35
جامعه المصطفی العالمیه

شبکه سروش شبکه ایتا نرم افزار ارتباطی خراسان
2020 © کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به جامعة المصطفی العالمیه می باشد