جامعة المصطفی العالمیة
جامعة المصطفی العالمیة
جامعة المصطفی العالمیة


 تاریخ: پنج شنبه ١٣ خرداد ١٤٠٠      ساعت: ٢١:٣٨        شماره خبر: ١١٧٢٢٢         نسخه چاپی 

 

انقلاب اسلامی ایران آغازی برای تحقق حکومت جهانی به رهبری حضرت مهدی عج است

 

به گزارش واحد فرهنگی مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص) نمایندگی خراسان، در آستانه فرا رسیدن سی و دومین سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) وبینار سیاسی اجتماعی مبانی قرآنی اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) ظهر چهارشنبه با حضور استاد حجت الاسلام دکتر احمدرضا تحیّری در مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص) العالمیه نمایندگی خراسان برگزار شد.
در این نشست دکتر تحیری با اشاره به جامعیت بحث اندیشه سیاسی اظهار داشت: مباحث سیاسی از عناصر مختلف تشکیل شده‌اند که اصلی‌ترین مباحث در آن‌ها علوم و فنون سیاسی هستند.
وی افزود: علوم سیاسی علومی هستند که شیوه حاکمیت سیاسی بر یک جامعه را تعریف می کنند و فنون سیاسی نیز رفتارها و راهکارهایی هستند که در اجرای علم سیاست به کار گرفته می‌شوند.
حجت الاسلام تحیری ادامه داد: اندیشه سیاسی هم شامل علوم و فنون سیاسی است و هم شامل تمام ابعاد و مسائلی که در عرصه سیاست لازم و ضروری است.
وی اضافه کرد: در این بین در تبیین اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ره) اصول متعدد عمیقی نهفته است که در میان آن ها سه اصل مهم و اساسی وجود دارد که برگرفته از مضامین عمیق نهفته در اسلام ناب محمدی(ص) و بیشتر از سایر اصول محل بحث است.
این استاد حوزه تصریح کرد: رکن اصلی و مهم این اندیشه مسئله تفکیک ناپذیری دین از سیاست است.
وی با اشاره به بُعد انسان شناسی فلسفی این اصل گفت: با توجه به اینکه بعد حیات اجتماعی بشری از بعد فردی انسان به مراتب قوی‌تر است و بعد فردی متاثر از بعد اجتماعی اوست لذا هیچ مکتبی از ابتدا تا کنون نتوانسته است به مسئله سعادت بشری فارغ از بعد حیات اجتماعی او بپردازد.
دکتر تحیری با اشاره به اساس قرآنی اصل تفکیک ناپذیری دین از سیاست نیز اظهار داشت: در قرآن کریم نیز بعد حیات جمعی انسان بر بعد حیات فردی بشری ارجحیت داشته و گواه این ادعا صیغه‌های جمعی است که در سرتاسر قرآن کریم، بشر را خطاب قرار داده است. به عنوان مثال قد افلح المومنون، خاشعون، فاعلون، یقیموالصلوة، یوتوالزکوة و کلی مثال دیگر که همه آن‌ها اشاره بر ترجیح حیات بشری و زندگی جمعی انسان بر وجه فردی زندگی وی دارد.
وی افزود: عده ای ادعا می‌کنند که به استناد آیه‌ای از انجیل، حضرت مسیح(ع) بنیانگذار سکولاریزم است و ایشان خود و اصحاب خود را از ورود به عرصه سیاست و امور مملکتی منع می کرده است.
 این استاد حوزه تصریح کرد: فارغ از مسائل و مباحث مربوط به تحریف کتب برخی از ادیان الهی به غیر از قرآن کریم، خود همین بیان اینگونه مطالب در انجیل بیانگر پارادوکس و نوعی ورود به عرصه سیاست در قالب متون دینی است که جای بحث دارد.
 وی با اشاره به اصل دوم اندیشه سیاسی الهی حضرت امام(ره) عنوان کرد: طبق این اندیشه هیچ کس در سیاست بر دیگری ولایت ندارد و در این راستا ولایت تنها از آنِ خداوند و افراد منصوب از طرف او و فقهای دین و راویان احادیث به عنوان وارثان مکتبی و عقیدتی از طرف اولیای الهی هستند.
حجت الاسلام تحیری افزود: اصل سوم اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی رحمةالله علیه بیانگر حکومت واحد جهانی است که همه عالَم را در قالب یک امت واحد توحیدی به تصویر می کشد.
وی ادامه داد: این تفکر ریشه در قرآن کریم و حکومت سیاسی پیامبر گرامی اسلام (ص) دارد.
این استاد حوزه در پایان خاطر نشان کرد: موارد متعددی از بیانات حضرت امام(ره) در بخش‌های مختلف کتاب صحیفه نور ایشان، بیانگر این است که ان‌شاءالله انقلاب اسلامی ایران نقطه آغازی برای شروع یک حکومت جهانی تحت لوا و رهبری قطب عالم امکان حضرت مهدی موعود(عج) است و ان‌شاءالله به فضل الهی دیری نخواهد پایید که این آرمان محقق خواهد شد.

 


خروج




جامعة المصطفی
جامعة المصطفی

بلوار مصلی _ نبش مصلی 11

051-33694110 جامعة المصطفی
Mashhad.miu.ac.ir جامعة المصطفی
Mttmiumhd@gmail.com جامعة المصطفی
شبکه سروش شبکه ایتا نرم افزار ارتباطی خراسان
2020 © کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به جامعة المصطفی العالمیه می باشد.