جامعة المصطفی العالمیة
جامعة المصطفی العالمیة
جامعة المصطفی العالمیة


 تاریخ: سه شنبه ١٨ آذر ١٣٩٩      ساعت: ٠٨:٣١        شماره خبر: ١١٤٧٥٩         نسخه چاپی 

 

مدرسه عالی علوم انسانی، حکمت و تاریخ برادران نمایندگی المصطفی در خراسان رضوی(ع) برگزار نمود

نشست علمی «بيان رمز موفقيت طلبه از نگاه امام صادق(ع)» / نمونه آزمایشی

 

گروه خبر: نشست علمی «بيان رمز موفقيت طلبه از نگاه امام صادق(ع)»  با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی دلبری، در مدرسه عالی علوم انسانی، حکمت و تاریخ برادران نمایندگی جامعةالمصطفی در استان خراسان رضوی(ع)، به صورت برخط (وبینار) برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی دلبری به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد که در خصوص چگونگی کسب علم و چیستی آن به اصحاب خود آموزش می‌دهند و اظهار داشت: امام صادق(ع) در این حدیث برای عنوان بصری، سه منبع معرفت را برمی شمارند:  اول، در وجود خود به دنبال حقیقت بندگی باش؛ دوم، با به کاربستن علم، آن را بجوی و سوم، از خدا طلب فهم کن تا تو را بفهماند.

وی، در ادامه، به شرح این سه منبع پرداخت و گفت: منبع اول، جست وجوی حقیقت بندگی در وجود انسان با شناخت خداوند، شناخت خود و شناخت رابطه بین خود و خدا، می تواند حقیقت بندگی خدا را درک کند، زیرا نفس انسان، آفریده خدا و خدا، آفریننده اوست، او مملوک خدا و خدا مالک اوست و خداوند نگهبان و مراقب اوست و یقین به همه این نکات همان بندگی است.

حجت الاسلام والمسلمین دلبری، در ادامه، بیان داشت: خداوند متعال می فرماید: خداوند مثلی می‌زند به بنده مملوکی که توان انجام هیچ کاری ندارد. هنگامی که انسان حقیقت بندگی را با درک رابطه خود و خدا را دریابد، حقایقی را که بر این بندگی مترتب می شود نیز به همان وضوح و شفافیت درک خواهد کرد.

وی گفت: این حقایق دو جنبه دارند: یکی اینکه آدمی همه آنها را برای خدا به انجام برساند و دیگر اینکه بدون اجازه خدا هیچ کدام از این حقایق را برای غیر خدا به کار نبندد، مانند کسانی که از او پروا دارند و از هیچ کس جز خداوند پروا ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین دلبری حقیقت بندگی را از بیان امام صادق(ع) اینگونه بیان داشت: از امام(ع) پرسیدند: حقیقت بندگی خدا چیست؟ امام(ع) در پاسخ به سه نکته اشاره فرمودند: اول اینکه بنده خدا در آنچه خداوند به او ارزانی فرموده است، احساس مالکیت ندارد. بندگان حقیقی، مال را از خدا می دانند و آن را در جایی که او فرموده است، به مصرف می رسانند.

وی ادامه داد: دوم اینکه بنده خدا  برای خود تدبیر نمی کند و سوم، همه کارهای چنین بنده ای در محدوده امر و نهی خداوند است.

سخنران این نشست در خصوص مالک بودن خداوند بیان کرد: از روشنگری های قرآن این است که مالکیت در آسمان ها و زمین، تنها از آن خداوند است. خداوند می فرماید: آیا نمی دانی که فرمان روایی آسمان ها و زمین از آن خداوند است؟

وی ادامه داد: این روشنگری قرآن بر شیوه زندگی انسان تأثیرمستقیم دارد، چون وقتی آدمی به این باور دست یابد که خداوند مالک مطلق آسمان ها و زمین است و هیچ مالک دیگری به جز او نیست، از تمایلات دنیوی خود می کاهد و از قید وابستگی به دنیا می رهد. این همان چیزی است که علمای اخلاق آن را زهد می نامند که معنای مقابل آن وابستگی به دنیاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین دلبری در پاسخ به این پرسش که «انسان چگونه می تواند در آنچه خدا به وی ارزانی داشته است، احساس مالکیتی نداشته باشد؟،» گفت:  نخستین گام این است که انسان خود را بنده خدا بداند و معنای بندگی را مطابق این آیه «بنده مملوکی که قدرت بر انجام هیچ کاری ندارد» درک کند.

وی گفت: بنده باید بداند که بدون اعطای خداوند، مالک چیزی و جز با رضایت و اجازه او، قادر به انجام کاری نخواهد بود.  پس از گذر از این مرحله، دیگر بنده در آنچه خدا به او ارزانی داشته است، احساس مالکیتی ندارد. این گام دوم، نتیجه طبیعی گام اول است، زیرا با مالک دانستن خداوند، هر گونه احساس مالکیتی از میان می رود.

وی، در پایان، گفت: امام صادق(ع) در توجیه این مسئله به یاران خود می فرمایند: بندگان مالکیتی ندارند، مال را از آن خدا می دانند و آن را در جایی که او فرموده است، به مصرف می رسانند.

 


خروج




جامعة المصطفی
جامعة المصطفی

بلوار مصلی _ نبش مصلی 11

051-33694110 جامعة المصطفی
Mashhad.miu.ac.ir جامعة المصطفی
Mttmiumhd@gmail.com جامعة المصطفی
شبکه سروش شبکه ایتا نرم افزار ارتباطی خراسان
2020 © کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به جامعة المصطفی العالمیه می باشد.