جامعة المصطفی العالمیة
جامعة المصطفی العالمیة
جامعة المصطفی العالمیة
دوشنبه ٢٤ خرداد ١٤٠٠


 تاریخ: پنج شنبه ٢٨ اسفند ١٣٩٩      ساعت: ٠٩:٤٣        شماره خبر: ١١٦١٠٦         نسخه چاپی 

 

حجت الاسلام دکتر اخلاقی رئیس مدرسه عالی فقه و اصول خراسان عنوان کرد:

شناسایی افراد با استعداد و روحیه نقد علمی جهت تربیت مجتهدانی از هر ملیت برای دنیای اسلام

 

 

با توجه به نزدیکی سال جدید شمسی و آغاز بهاری نو، روابط عمومی نمایندگی خراسان، طی مصاحبه ای با حجت الاسلام دکتر حسنعلی اخلاقی رئیس مدرسه عالی فقه و اصول برادران جامعه المصطفی خراسان ، ضمن پرداختن به فعالیت های مهم سال گذشته در حوزه های آموزشی فرهنگی و پژوهشی، اهداف و برنامه¬های سال جدید را مورد گفت و گو قرار داده است که به صورت مشروح ارائه می نماید.

 

آقای دکتر اخلاقی؛ ضمن تشکر از شما بخاطر شرکت در این مصاحبه، بعنوان اولین سئوال :

لطفا مدرسه فقه و اصول نمایندگی را به صورت اجمالی معرفی بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم؛ سلام علیکم و با تبریک اعیاد ماه شعبان و آغاز سال جدید، مدرسه عالی فقه و اصول نمایندگی خراسان در 12 بهمن ماه 1398 همزمان با سالروز ورود امام خمینی به کشور و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی در آغازین سال‌های چهل سال دوم انقلاب اسلامی فعالیت خود را با چارت تشکیلاتی جدید نمایندگی آغاز کرد.

طلاب این مدرسه در پنج مقطع اشتغال به تحصیل دارند؛ طلاب کارشناسی در مجموع 175 طلبه؛ کارشناسی ارشد 161 طلبه؛ سطح سه 16 طلبه؛ سطح چهار 25 طلبه و دکتری 14 طلبه مشغول به تحصیل در این مدرسه هستند. همچنین گروه علمی فقه و معارف و اعضای هیات علمی، اساتید همکار و اساتید مدعو هدایتگر علمی این مدرسه می باشند.

 

بفرمایید که چه برنامه هایی را درخصوص رشد علمی طلاب متناسب با طرح تحول آموزشی دارید و چه میزان طرح تحول را در مدرسه اجرا نمودید؟

در خصوص طرح تحول آموزشی اگر به صورت کلی آن را تقسیم کنیم دو بخش عمده دارد؛ بخشی از آن مرتبط با فعالیت و کارهای ستادی است که در ستاد مرکزی دنبال می شود مانند دنبال کردن رشته و گرایشها و مصوب نمودن آن،  تهیه چارت و سازمان نفرات طبق آن،  تنطیم آیین نامه و بازخوانی آنها بر اساس طرح تحول و غیره؛ و بخشی از آن در مدارس دنبال می گردد، ما همه تلاشمان در مدرسه عالی فقه و اصول این بوده که در این مدت بتوانیم به اهداف غایی طرح تحول در این مدرسه دست یابیم.

ما در این مدت تلاش کردیم کوک چهارم را در این مدرسه بزنیم!! یعنی چه؟ شاگردان علامه جعفری نقل می کنند ایشان روزی پس از درس شرح مثنوی فرمودند انبیا همه آمده اند که کوک چهارم را برنند. شاگردان تعجب کردند که یعنی چه؟

فرمودند: کفاشی در قدیم بود که فردی کفشی را برای تعمیر نزد او آورد و وی نگاه کرد و گفت سه کوک لازم دارد و مثلا به سه تومان، قرار شد ظهر بیاید و کفش را پس از تعمیر ببرد.  کفاش موقع تعمیر دید اگر کوک چهارم را هم بزند دوام کفش بیشتر می شود. کفش، کفش تر خواهد شد، مردد بین قرارداد و انجام کوک چهارم شد.

ما در این مدت تلاش کردیم در این مدرسه کوک چهارم را هم بزنیم، هر چند نیرو نداشتیم، امکانات نبود، کرونا و فضای مجازی اذیتمان کرد، اما ارتباط ما با طلاب و اساتید و اصرار بر نظم در حوزه آموزش و تقویت و ارتقای بعد تربیتی مدرسه تضعیف نشد. جلسات مستمر با اساتید در طول سال،  خبرگیری و ارتباط با طلاب به مناسبت های مختلف و کمک به حل مشکلات آنان در کنار دنبال نمودن طرح های مختلف فرهنگی تربیتی و پژوهشی از این موارد است.

 

آقای دکتر، به یک سوال دیگر میپردازم، رویکرد علمی مدرسه چه مقدار به سمت مجتهد پروری است و چه برنامه جامعی برای این منظور در نظر گرفته اید؟

تقویت بعد علمی طلاب و دروس محوری حوزه ای مانند ادبیات، اصول فقه و فقه از عمده ترین مباحث این مدرسه بوده است، وسواس زیاد در انتخاب اساتید، دنبال نمودن پیوسته وضعیت آموزشی طلاب،  عدم مسامحه در مباحث علمی،  ارتباط مستمر با اساتید و غیره، از نکات مهم دست یابی این هدف بوده است. اگر بتوان پایه حوزوی طلاب را در این مدرسه تقویت نمود همانند نهالی محکم در آینده نزدیک ثمرات آن را دنیای اسلام خواهد دید و در این زمینه کار های خوبی با دست خالی اتفاق افتاده است.

از نکات مهم، شناسایی افراد پرتوان از هر ملیت که دارای استعداد و روحیه نقد علمی و ظرفیت حرکت در مسیر اجتهاد بودند در این مدرسه است، که آمادگی برنامه ریزی خاص برای این عزیزان در جهت تحویل مجتهدانی از هرملیت به دنیای اسلام هستیم. البته این طرح مانند طرح های دیگر ما نیاز به پشتیبانی ویژه دارد که تا آن امر در المصطفی ص رقم نخورد، شاید تلاش ما بی نتیجه بماند.

از ابتدای تاسیس این مدرسه دروس حوزوی طلاب اعم از فقه و اصول دیگر دارای تقطیع و خلل نیست و طلاب وقتی وارد درسی می شوند که دارای متن خاصی است مانند لمعه و مکاسب در فقه یا اصول فقه و رسائل در علم اصول تا انتها آن را می خوانند. طلاب این مدرسه حتما در هر ترم خود بحثی از دروس اصلی حوزوی را دارند.

 

در خصوص تقویت بنیه معنوی و تربیتی طلاب در مدرسه چه کارهایی صورت گرفته و چه برنامه های شاخصی در حوزه های مختلف فرهنگی و قرآنی برای آینده در نظر دارید؟

این مدرسه برای اولین بار در نمایندگی و شاید در المصطفی منشور تربیتی طلاب خود را آماده نمود و همچنین طرح جامع فرهنگی تربیتی طلاب خود را بر اساس شناسنامه تربیتی طلاب در دست تدوین دارد.

در حوزه فرهنگی برگزاری مسابقات مختلف در زمینه شناخت سبک و سیره اهل البیت علیهم السلام و نیز آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی بمنظور رشد و ارتقای بیتش سیاسی طلاب مانند مسابقه مطالعه کتاب صعود چهل ساله و دنبال نمودن طرح حضور همه طلاب مدرسه در جشنواره قرآن و عترت المصطفی ص و نیز حفظ کرامت طلاب و سرکشی از منازل آنان و پیاده نمودن طرح مربیان اخلاق و غیره، بخشی از برنامه های مدرسه در حوزه فرهنگی تربیتی است.

 

چه فعالیت های پژوهشی در جهت رشد و ارتقای علمی و پژوهشی طلاب در حال اجرا دارید؟

این مدرسه طرح جامع پژوهشی طلاب را از ابتدای کارشناسی تا دکتری شروع به تدوین نمود که شاید بیش از 70 درصد کار انجام شده و با اجرای آن در سال آینده شاهد شکوفایی خوبی در این زمینه خواهیم بود.

 

 آقای دکتر به عنوان سئوال آخر، بفرمایید چشم انداز مدرسه را در آینده چگونه می بینید و برای تحقق آن چه برنامه ریزی انجام داده اید؟

امروز توجه به نیازهای فقهی دنیای اسلام،  به ویژه در حوزه مباحث حکومتی مانند اقتصاد و مسائل بانکداری در دنیای اسلام، سیاست خارجی،  مسائل اجتماعی،  مسائل قضایی و غیره، نیازمند پاسخگویی است و مدرسه فقه و اصول نمایندگی خراسان در این مسیر در تلاش است.

این مدرسه در سال 99 موفق به اخذ مجوز رشته فقه اقتصادی شد که در کنار رشته فقه قضایی دو بعد از این نیازها را دنبال می کند و در آینده به دنبال تربیت طلاب در زمینه نیازهای حکومتی دنیای اسلام هستیم.

یکی از نکاتی که دنبال خواهیم کرد توجه به فقه مقارن و اصول مقارن و کلا علوم حوزوی به شکل مقارن هستیم تا بتوان  جامعیت طلاب در دنیای اسلام را تقویت نمود، و دفاع از مبانی مکتب اهل بیت علیهم السلام به دور از دخالت احساس و به صورت علمی باشد و در عمل به تقریب بین مذاهب اسلامی کمک کرده باشیم.

 

  آقای دکتر اخلاقی، ازشما بخاطر شرکت در این مصاحبه سپاسگزارم

- خیلی ممنون ، من هم از زحمات شما تقدیر و تشکر میکنم .
پایان / اسفند 1399

 

 


خروج






ويژه برنامه هاي دهه كرامت با محوريت فضاي مجازي برگزار می گردد

دوشنبه 24 خرداد 1400
مشاهده
تشرف دختران جهان اسلام به حرم مطهر امام رضا علیه السلام

يکشنبه 23 خرداد 1400
مشاهده
درک عظمت وجودی شخصیت حضرت معصومه(س) برای انسان عادی غیرممکن است

شنبه 22 خرداد 1400
مشاهده
مراسم سالروز ولادت حضرت معصومه س در المصطفی خراسان برگزار شد

شنبه 22 خرداد 1400
مشاهده
پیام تبریک رئیس جامعه المصطفی ص خراسان به مناسبت دهه کرامت

شنبه 22 خرداد 1400
مشاهده
تشکیل شورای همکاری جامعه المصطفی و حرم مطهر رضوی جهت برنامه های دهه کرامت

جمعه 21 خرداد 1400
مشاهده
تدارک نمایندگی المصطفی در خراسان برای برگزاری ویژه برنامه های دهه کرامت

جمعه 21 خرداد 1400
مشاهده
آغاز ثبت نام دوره های تابستانی مرکز آموزشی رسانه ای بیان

چهارشنبه 19 خرداد 1400
مشاهده
منافع فراوان امت اسلامی در گرو انتخاب درست ریاست جمهوری ایران است

سه شنبه 18 خرداد 1400
مشاهده
تمدید مهلت ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد، دکتری و سطح ۳، ۴ و ۵

سه شنبه 18 خرداد 1400
مشاهده
نشست بصیرتی ویژگیهای انتخاب اصلح از منظر نهج البلاغه برگزار شد

سه شنبه 18 خرداد 1400
مشاهده
مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق ع در جامعه المصطفی خراسان برگزار شد

يکشنبه 16 خرداد 1400
مشاهده
مهمترین کار امام خمینی (ره) مهجوریت زدایی از قرآن بود

شنبه 15 خرداد 1400
مشاهده
انقلاب اسلامی ایران آغازی برای تحقق حکومت جهانی به رهبری حضرت مهدی عج است

پنج شنبه 13 خرداد 1400
مشاهده
رعایت اصول و مبانی فکری حضرت امام ره، صراط مستقیم انقلاب است

پنج شنبه 13 خرداد 1400
مشاهده
جامعة المصطفی
جامعة المصطفی

مشهد،خیابان امام خمینی
امام خمینی35
جامعه المصطفی العالمیه

شبکه سروش شبکه ایتا نرم افزار ارتباطی خراسان
2020 © کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به جامعة المصطفی العالمیه می باشد