پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی
صفحه نخست > معاونت ها و ادارات > معاونت فرهنگی و تربیتی


 تاریخ: يکشنبه ١٧ آذر ١٣٩٢      ساعت: ٠٨:٤٥        شماره خبر: ٤٢١١٧         نسخه چاپی 

 

بازید معاون فرهنگی تربیتی المصطفی ازمدارس خواهران المصطفی مشهد

 

حجت الاسلام والمسلمین صالح، معاون فرهنگی تربیتی المصطفی 16 آذر ماه از مدرسه تمهیدیه، کارشناسی و کارشناسی ارشد خواهران المصطفی مشهد بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی مدرسه خواهران المصطفی مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح معاونت فرهنگی تربیتی المصطفی از مدارس تمهیدیه، کارشناسی و کارشناسی ارشد خواهران مشهد بازدید کردند.

خانم اکبری، مسئول فرهنگی تربیتی مدرسه تمهیدیه خواهران در این بازدید به مهم­ترین برنامه­های این مدرسه اشاره کرد گفت: از برنامه­های تربیتی مدرسه تمهیدیه خواهران المصطفی مشهد با توجه به اختلاف سطح زبان طلاب، کلاس های مجزای تربیتی در هر سطح است و برنامه­ی عمومی برای همه­ی طلاب تمهیدیه، برگزاری مراسمات دعا، مناجات و ادعیه و المپیاد هاست.

وی با تأکید بر ارتباط عاطفی به دلیل دوری طلاب از خانواده­هایشان یاد آور شد: همچنین از برنامه­های این مجموعه گزینش اساتید تربیتی و اخلاق برای تدریس متون درسی و ارتباط عاطفی با طلاب در ضمن تدریس است.

در ادامه نیز حجت الاسلام والمسلمین صالح با اشاره به اهمیت دوره تمهیدیه خاطر نشان کرد: دوره تمهیدیه به منزله گلوگاه استراتژیک است بنابراین از اهمیت خاص برخوردار است چرا که شخصیت فکری، اجتماعی طلاب و هممچنین دید آنها نسبت به جمهوری اسلامی، تشیع و حوزه علمیه در این دوره شکل می­گیرد و از این روست که گرینش اساتید از اهمیت خاصی برخوردار است.

او ضمن تأکید بر گزینش اساتید اخلاقی و تربیتی افزود: تدریج در آموزش و تربیت، برگزاری اردوهای فرهنگ پذیری طلاب در بدو ورود نسبت به اهداف، ساختار، آداب و ... در این دوره آموزش تربیتی، باید از سوی مدیران و مجریان تربیتی مدنظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر ایجاد فضای معنوی از سوی مجریان فرهنگی در مدرسه یادآور شد: مجریان برنامه­های تربیتی باید برنامه­ها را به خود طلاب واگذار نمایند تا طلاب در حین آموزش نحوه مدیریت را نیز یاد بگیرند.

معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی همچنین در بازدید از مدرسه کارشناسی و کارشناسی ارشد خواهران المصطفی مشهد ضمن بررسی گزارش­های ارائه شده از سوی مدیریت و مسئول تربیتی این مدارس به بیان نکاتی راجع به مسائل تربیتی پرداخت.

وی اظهار داشت: طلاب المصطفی برای اهدافی بزرگ به ایران آمده­اند و باید مورد تکریم واقع شوند بنابراین بی­حوصلگی، نگاه اداری و شغلی در برخورد با طلاب شایسته نیست.

حجت الاسلام والمسلمین صالح یادآور شد: در بخش تربیتی، ما مجری برنامه­های سه ساله­ای هستیم که توسط ستاد تربیتی قم برنامه­ریزی و بودجه بندی شده است بنابراین هر تغییری در طرح باید گزارش داده شود.

وی ادامه داد: در برنامه سه ساله همه چیز قید شده و نیازی به درگیر شدن مجموعه در برنامه ریزی نیست و البته به 4 مدرسه مشهد به دلیل اقتضائاتی که دارد باید بودجه­هایی اختصاصی تعلق گیرد.

معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی با تأکید بر سر لوحه کار قرار گرفتن برنامه ستاد قم گفت: برای رسیدن برنامه­های ستاد به هدف، باید برداشت همه مجموعه­های المصطفی از عناوین، یکسان شود و این مستلزم برگزاری کارگاه­های دانش­افزایی برای کارکنان حوزه، تربیتی المصطفی است.

وی با اشاره به تشکل­های فرهنگی افزود: در انجمن­های فرهنگی علاوه بر تقویت بعد علمی طلاب باید طلابی مدیر که بتواند نقش آفرینی کند تربیت شود.

در پایان حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مهدوی مهر  رییس مجتمع آموزش عالی مشهد ضمن تشکر از حضور حجت الاسلام صالح و هیأت همراهش در مشهد، با اشاره به نکاتی از قبیل کمبود امکانات، اماکن مناسب تربیتی و تاثیرات بودجه ای بر کمیت و کیفیت فعالیت ها گفت: المصطفی مشهد علاوه بر بودجه­ای که از قم دریافت می­کند جهت پیشبرد اهداف المصطفی، بودجه مورد نیاز از جاهای دیگر تأمین می­کند.

وی همچنین افزود: مشارکت طلاب در برنامه­های تربیتی، و تربیت محور کردن پژوهش و به همکاری طلبیدن خیرین در اجرای برنامه­های تربیتی از جمله اقدامات تربیتی دیگری است که المصطفی مشهد در دستور کار خود دارد.

 


خروج