پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی
صفحه نخست > معاونت ها و ادارات > معاونت فرهنگی و تربیتی


 تاریخ: شنبه ١٦ آذر ١٣٩٢      ساعت: ١٤:١٤        شماره خبر: ٤٢٠٩٢         نسخه چاپی 

 

با حضور حجت الاسلام صالح در جامعه المصطفی مشهد برگزار شد

پیش نشست تربیتی با مدیران و دبیران تربیتی گروه های علمی تربیتی

 

پیش نشست تربیتی مدیران و دبیران تربیتی گروه های علمی تربیتی جامعه المصطفی مشهد با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه 14 آذر در سالن اجتماعات ستاد مجتمع آموزش عالی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی مشهد پیش نشست تربیتی مدیران و دبیران تربیتی گروه های علمی تربیتی این مرکز 14 آذر با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه با محورهای ارائه یک فهرست خلاصه از فعالیت های گروه توسط مدیران گروه ها، بررسی مشکلات و آسیب های نظامنامه و ارائه پیشنهاد و نیازهای خاص در این رابطه برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین صالح گفت: امروز جامعه المصطفی بعد از سه دهه فعالیت تبدیل به یک قطب تاثیرگذار علمی، فرهنگی و تبلیغی در عرصه بین الملل شده و تربیت شدگان المصطفی در کشورهای مختلف به عناصر تاثیرگذار هدایتگر و رشد یافته ای تبدیل شده اند که هریک از آن ها کانونی برای جذب و هدایت جامعه خود شده اند.

وی افزود: فارغ التحصیلان در قالب شبکه های بزرگی در اقصی نقاط جهان سازمان دهی شده اند و عمده واسطه این اتفاق اساتید هیات های علمی و در قالب سیستم گروه های علمی تربیتی بوده اند.

او ادامه داد: خروجی ما از جهات مختلف یک خروجی شاخص و تاثیرگذار بوده است اما به دلیل این که جامعه المصطفی یک حوزه علمیه بین المللی است وظیفه اصلی خود را یک رسالت صرفا علمی نمی داند، بلکه رسالت خود را رسالت علمی، معنوی، سیاسی، اجتماعی و بر اساس تربیت متوازن و نقش آفرینی جامع طلاب می داند، لذا باید بر اساس این رویکرد و سیستم تربیتی المصطفی نسبت به مسئولیت گروه ها، اساتید و سیستم و مسئولیت المصطفی یک نگاه تازه ای داشته باشیم.

معاون فرهنگی تربیتی المصطفی یادآور شد: سوال این است که هر یک از گروه های علمی تربیتی با توجه به فعالیت های ارزشمندشان چقدر از خروجی گروه در راستای تعریف یک طلبه و یک روحانی خارج شده از این گروه ها، رضایت دارند؟

وی اضافه کرد: یکی از ابعاد مهم ارزیابی و شاخص های برجسته در طلاب گروه ها شاخص های اخلاق، تدین و میزان التزام و تعبد این طلاب است. حال چه در اخلاق های ظاهری و آداب اجتماعی، چه در روابط خانوادگی، چه در روابط بین عبد و خالق و این ها مجموعا نیازهای جدی است و ما فکر می کنیم که بهترین بستر برای انتقال این ارزش ها اساتید و گروه های علمی تربیتی هستند. بر همین اساس جامعه المصطفی نام گروههای علمی تربیتی را انتخاب کرده است. حجت الاسلام صالح تصریح کرد: این نام نه تنها یک شعار بلکه یک استراتژی است. مکتب آموزشی در حوزه های علمیه به عنوان یک مکتب قابل ارائه به دنیای امروز دارای شاخصه هایی است. حوزه علمیه ارکان متعددی در فعالیت های خود دارد که یکی از آن ارکان جنبه علمی و قدرت تولید علم و پژوهش و آموزش است.

وی افزود: یکی از شاخصه های جدی حوزه های علمیه پرورش ابعاد معنوی، اخلاقی و عبودیت در یک فرد است یعنی به جنبه های علمی و معنوی در کنار هم توجه می کنند و نه تنها در کنار هم بلکه ابعاد معنوی را مقدم بر ابعاد علمی می دانند و در قرآن کریم یزکیهم مقدم بر یعلمهم الکتاب و الحکمه شده و این استراتژی و شاخص مکتب علمی تربیتی در حوزه های علمیه محسوب می شود.

معاون آیت الله اعرافی متذکر شد: مراجع، بزرگان و علمای سابق شیعه بهترین شاخص و پروژه در حوزه های علمی بوده اند که نشان دهنده این مفهوم هستند. علاوه بر این، برخورداری از قدرت راهبری و هدایتگری جامعه خود شاخصه دیگر حوزه های علمیه است که اندوخته دانشی با برخورداری از صلاحیت های معنوی اخلاقی باید در راستای قدرت تبلیغ و هدایتگری و راهبری فکری و معنوی جوامع همراه باشد و طلاب ما باید این توان را داشته باشند.

وی عنوان کرد: برای رسیدن به این سه شاخص برجسته حوزه های علمیه، به این نتیجه رسیدیم در اولین گام گروه های علمی ما باید متناسب با این نقش آفرینی طراحی شوند لذا گروه ها، علمی تربیتی نام گرفتند.

حجت الاسلام صالح اظهار داشت: معنای تربیت در المصطفی فراتر از مسائل اخلاق و عبادی صرف است. تربیت به معنای زمینه سازی برای شکوفا شدن استعدادها و فراهم شدن زمینه رشد مخاطب در عرصه تربیت دینی است. تربیتی دینی تربیتی است که به ابعاد مادی، جسمانی و معنوی و روحی با هم توجه می کند و بر اساس نظامنامه تربیتی المصطفی تربیت دینی به  ساحت های متفاوتی تقسیم شده است. تربیت عبادی، معنوی، اخلاقی، عقلانی، اعتقادی، عاطفی، خانوادگی، فرهنگی، جسمانی، سیاسی اجتماعی، زیست محیطی و شغلی اقتصادی ساحت هایی هستند که در نظام نامه به آن ها اشاره شده است و ساحت های تربیت جنسی، تربیت ولایی و چند ساحت دیگر در حال اضافه شدن به نظام نامه تربیتی هستند.

وی تصریح کرد: با این نگاه استادان مشغول به خدمت در المصطفی، با استاد دانشگاه و حتی با سایر حوزه های ما باید متفاوت باشند. یک مخاطب بین المللی و استراتژیک با این اهداف تربیتی در اختیار او گذاشته شده است. بر این اساس در آیین نامه نقش گروهها مشخص شد

وی اظهار داشت: مفاد آیین نامه بیانگر یک جهش است که در ذیل آن علاوه بر پرداختن به موارد آموزشی به آسیب شناسی و میزان پیشرفت اخلاقی تربیتی طلاب می پردازد و این یعنی گروه موظف است اساتید خود را با شاخص هایی که تعریف می کند به گزارش دهی و نشست در زمینه های تربیتی بپردازند مثلا حجمی از جلسات اساتید گروه در طول سال به مسائل اخلاقی تربیتی طلاب اختصاص داده شود و هر استاد و هر عضو گروه علمی گزارشی ارائه کند و این مسائل در وظایف گروه دیده شد.

معاون فرهنگی تربیتی المصطفی ادامه داد: گام بعدی این بود که برای هر گروه یک دبیر تربیتی دیده شد و وظایف دوازده گانه ای برای او تعرف شد که این  وظایف بسیار سنگین است. این حکایت از توجه برنامه ریزان به نیازهای تربیتی و معنوی دارد یعنی دست گروه از جهت آیین نامه و قوانین و مقررات باز است یعنی به موازات برنامه های آموزشی و پژوهشی نقش عمده ای برای گروه ها دیده شده است. در این نگاه هر گروه به یک مدرسه کوچک با دبیران(معاونان) آموزشی تربیتی و پژوهشی تبدیل شده است و امروز اگر کلان مدرسه ها با 2 یا 3 هزار نفر جمعیت یک آسیب تربیتی شده است امکان نظارت مستمر و ویژه بر وضعیت روحی، معنوی و اخلاقی طلاب در کلان مدرسه اگر وجود ندارد جامعه المصطفی آمد این نقش را به گروه ها منتقل کرد و گروه با تعدادی طلبه به یک مدرسه کوچک تبدیل شد.

وی اشاره کرد: گاهی اوقات احساس می شود برنامه های آموزشی برای استاد، مدیر و دبیر تربیتی گروه یک اصالت ویژه دارد. یعنی عمده وضعیت گروه به این سمت رفته است.

حجت الاسلام صالح عنوان کرد: بنا داریم در یک ماه آینده اجلاس سراسری مدیران گروه های علمی تربیتی و دبیران گروه های تربیتی گروه ها را در المصطفی برگزار کنیم و در این رابطه تاکنون دو پیش نشست برگزار کرده ایم که پس از مدرسه حجتیه فقه و معارف قم،  نشست امروز در مشهد دومین پیش نشست است و از استقبال خوب دوستان من تشکر می کنم.

وی در بخش دوم سخنانش با اشاره به طرح تحول و بازنگری نظام آموزشی گفت: پس از سه دهه فعالیت المصطفی، حدود 10 سال است که طرحی با عنوان تحول و بازنگری در نظام آموزشی در جامعه المصطفی در حال اجراست.

وی افزود: یک موسسه بین المللی مثل المصطفی نمی تواند از تحولات جهانی عقب باشد لذا دائم باید خودش را بازنگری کند و طراحی نویی داشته باشد.

او ادامه داد: نظام تحول یک نظام سیستمی دارای اجزای مختلف است و از ابعاد مختلف مورد بررسی و تجدید نظر قرار می گیرد. یکی از این ابعاد، مسئله تربیت در نظام آموزش است.

وی تصریح کرد: مسئله این است که یک نظام آموزشی تربیت محور با خروجی و یژگی های تربیتی دارای چه شاخصه هایی است.

معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی اظهار داشت: برای پاسخ به این سوال ابتدا باید دید مولفه های اصلی آموزش چیست و سپس در این مولفه ها ویژگی های تربیتی را مشخص کرد.

وی خاطر نشان کرد: چهار مولفه اصلی آموزش عبارتند از 1- منابع و متون آموزشی 2- اساتید و اعضای هیات های علمی 3 مدیریت به معنای کلان و 4- فضاهای آموزشی هستند و باید شیوه های ورود موارد تربیتی به این مولفه ها بررسی شود.

شایان ذکر است این نشست با تبادل و بررسی نظرات و پیشنهادات اساتید و مسئولان پس از 7 ساعت به کار خود پایان داد.

 


خروج