پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی
صفحه نخست > معاونت ها و ادارات > معاونت فرهنگی و تربیتی


 تاریخ: يکشنبه ٧ ارديبهشت ١٣٩٩      ساعت: ١٤:١٥        شماره خبر: ١١١٤٠٨         نسخه چاپی 

 

حجت الاسلام صالح در اولین سخنرانی آنلاین در حسینیه مجازی انوار المصطفی:

ماه مبارک رمضان در بردارنده مجموعه ای از مولفه های سبک زندگی اسلامی ست

 

حجت الاسلام صالح در اولین سخنرانی آنلاین در حسینیه مجازی انوار المصطفی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به بررسی وتبیین مجموعه ای از ویژگی ها ومولفه های سبک زندگی اسلامی با استفاده از فراز های اموزنده خطبه شعبانیه پرداخت.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان گفت: آنقدر دایره معنوی این ماه شریف بزرگ است که منسوب بودنش به خدا آن را نشان می دهد چون پیامبر فرمود این ماه ، ماه خداست . عظمت این منسوب بودن به خداوندکافی است که این ماه به گونه ای باشد که همه اعمال و حرکات ما هم خدایی شود و رنگ الهی بگیرد.

در حقیقت فلسفه ماه مبارک رمضان این است که بنده ی خدا بسازد و فرصت بزرگی است تا انسان از بندگی نفس خارج بشود و همه هدفش رضایت الهی باشد. پیامبر اسلام فرموده است أَنْفَاسُکُمْ فِیه تَسْبِیحٌ ، نفسهای شما در این ماه تسبیح است وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ خواب شما عبادت است وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ یعنی اعمال شما مورد پذیرش و قبول الهی واقع می شود. 

وی ادامه داد: در این ماه همه چیز بر محور خداوند می چرخد . ماه خدا و خدایی شدن انسان است ، پیامبر در خطبه شعبانیه فرموده است این ماه، ماه خدا و شهر الله است ، و ماه میهمانی الهی است هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ دراین ماه میزبان وپذیرای شما خودخداست. وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ یعنی کرامت و تکریم الهی شامل حالتان شده است.

حجت الاسلام صالح گفت: وقتی شاخصه های این ماه شهرالله،ضِیَافَةِ الله و کَرَامَةِ اللَّهِ است پس اگر بخواهیم در ماه رمضان عملی انجام دهیم باید در شان خدا و قابل عرضه به او یعنی خالصانه وپاک باشد.

وی ضمن بیان اینکه شان تبلیغ یکی از ارکان حوزه های علمیه است اظهار کرد: شما ملاحظه کنید که شخص پیامبر در پایان ماه شعبان سخنرانی کرده وفضایل و اعمال و ویژگی های ماه رمضان را برای مردم بیان کرده است.

 پیامبر اسلام و حضرت علی وسایر معصومین(علیهم السلام) شخصا در مناسبت های مختلف منبر می رفتند و برای مردم سخنرانی می کردند و از فرصت ها برای تبیین دین خدا  استفاده می کردند، لذا روحانی و طلبه به هر مرحله ای از مراحل علمی و اجتماعی هم که برسد باید مانند پیامبر اسلام و معصومین علیهم السلام تبلیغ دین را ازشئون و وظایف اصلی خود بداند و نسبت به ایفای این مسئولیت جدی باشد.

وی گفت: در این خطبه پیامبر اکرم  به بیان فلسفه روزه وروح ان پرداخته اند و فرموده: وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَطَشَهُ " یکی از فلسفه های روزه این است که باور به معاد و یاد قیامت را در شما زنده کند و شما درد گرسنگی و تشنگی را درک کنید و به آن ضعف های خود پی ببریم تا برای روز قیامت آماده شویم.

وی ادامه داد: از جمله نکاتی که پیامبر در این خطبه اشاره می کنند، ابعاد تربیت دینی ومولفه های سبک زندگی اسلامی است . تربیت عبادی معنوی از زیر بنایی ترین مراحل کسب روح عبودیت وخودسازی است که با مراقبت نفس از الودگی و گناه قابل تحصیل است.

 پیامبر اسلام در خصوص شاخصه های اصلی برای خودسازی و تهذیب نفس فرمودند: وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَکُمْ زبان های خود را از گناه و انحراف محافظت و مراقبت کنید. وَ غُضُّوا عَمَّا لَا یَحِلُّ النَّظَرُ إِلَیْهِ أَبْصَارَکُمْ و چشم های خود را از هر حرامی بپوشانید وَ عَمَّا لَا یَحِلُّ الِاسْتِمَاعُ إِلَیْهِ أَسْمَاعَکُ و گوش خود را از آنچه شنیدنش حرام و ممنوع است حفاظت کن وَ تُوبُوا إِلَی اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکُمْ و از هرگونه ولغزشی که داشته ای توبه کن وبه سوی خدا بازگرد .

وقتی امیرالمومنین علی (علیه السلام) از پیامبر اسلام در باره بهترین و برترین عمل در این ماه سوال می کند ایشان در جواب می فرماید  "یَا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ." یعنی : ای ابا الحسن! برترین اعمال در این ماه پرهیز از محرمات است.

ایشان در ادامه در بیان دیگر مولفه تربیت دینی گفت پس از مراقبت اعضا و جوارح و کسب طهارت قلب " نوبت به ارتباط باخدا در قالب دعا و مناجات می رسد . لذا یکی از اعمالی که در این ماه به عنوان شاخص کسب تقوی و ویژگی روزه دار حقیقی بیان شده دعا است.

وی در ادامه به شرایط استجابت دعا واداب دعا اشاره کرد و اظهار داشت : اولین شرط قبولی دعا نیّت صادقانه وقلب مطهر و پاک است،  " فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ " برای قرب به خدا و مناجات و حضور در محضر الهی باید انسان از یک باطن و روح صادقانه و بدون آلودگی است لذا می بینیم در قرآن چند مرحله از انسان انتقاد شده است که انسان بعد از رسیدن به خواسته هایش خدا را فراموش می کند .

همچنین شرط دیگر قبولی دعا قلب پاک و نظرهاست چون  قلبی که دروغ ونفاق و حسادت و پلیدی در آن باشد شرط لازم را برای نزدیک شدن به خدا و قبولی دعا را نخواهد داشت.

وی گفت: شرط بعدی، رعایت آداب دعا است که پیامبر فرمودند، برای نشان دادن ادب و ذلت مقابل خداوند دست ها را بالا ببرید "وَ ارْفَعُوا إِلَیْهِ أَیْدِیَکُمْ بِالدُّعَاءِ"  که نشان دهنده فقر ، نیازمندی و ذلت در مقابل خداوند بزرگ است .

وی اظهار داشت: موضوع مهم در بحث دعا اوقات مناسب برای دعا است که پیامبر اسلام فرمودند بهترین اوقات دعا وقت نماز است .  "فِی أَوْقَاتِ صَلَاتِکُمْ‏ فَإِنَّهَا أَفْضَلُ السَّاعَاتِ یَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهَا بِالرَّحْمَةِ إِلَی عِبَادِهِ" در وقت نماز دعا کنید، که بهترین وقت برای دعا است و در اوقات نماز خداوند با لطف و رحمت به بنده نگاه می کند.

وی گفت: موضوع بعدی در دعا، محتوای دعا است که حضرت فرمودند از خدا بخواهید" توفیق روزه واقعی به شما بدهد و روزه خالصانه و توفیق تلاوت قرآن نصیبتان کند. یعنی توفیق هر کاری را از خدا بخواهیم وخود را ناچیز و عین فقر ونیاز بدانیم .

ایشان در ادمه به ابعاد اخلاقی تربیتی ماه رمضان پرداخت و اظهار کرد: پیامبر اسلام در این خطبه به ابعاد رفتاری و اخلاقی این ماه پرداخته و اصلاح اخلاق و تلاش برای کسب اخلاق نیکو را سفارش نموده است." أَیُّهَا النَّاسُ مَنْ حَسَّنَ مِنْکُمْ فِی هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ کَانَ لَهُ جَوَازاً عَلَی الصِّرَاطِ" هرکس در این ماه تلاش کند تا اخلاق خود را نیک وپسندیده کند در جهان اخرت مورد عنایت الهی قرار خواهد گرفت ‌.

همچنین معیارهای روابط سازنده و موثر را دیگران بیان فرموده است ؛ وَقِّرُوا کِبَارَکُمْ ، با بزرگترها با کرامت واحترام برخورد کنید "  وَارْحَمُواصِغَارَکُمْ" و با کودکان مهربانی و محبت کنید" وصِلُوا أَرْحَامَکُمْ" و با نزدیکان و اقوام صله رحم و ارتباط داشته باشید .

ایشان در پایان به ابعاد اجتماعی ماه رمضان به عنوان شاخصه مهم و برجسته در سبک زندگی اسلامی پرداخت وگفت پیامبر اسلام در تبیین حقیقت روزه داری به پرورش روحیه ایثار در انسان و به دنبال ان ورود مستقیم انسان به رفع نیازمندی های انسان های نیازمند جامعه اشاره کرده و فرموده "وَ تَصَدَّقُوا عَلَی فُقَرَائِکُمْ ومَسَاکِینِکُمْ"  از اموال خود به نیازمندان جامعه انفاق کنید واز آن ها غفلت نکنید .

و در این میان توجه ویژه به اقشار اسیب پذیر مانند ایتام که نیاز بیشتری به ارتباط عاطفی و معیشتی دارند را مورد تاکید قرار داده وفرموده "وَ مَنْ أَکْرَمَ فِیهِ یَتِیماً أَکْرَمَهُ اللَّهُ یَوْمَ یَلْقَاهُ" . کسی که یتیمی را تکریم کند خداوند روز قیامت او را مورد لطف و تکریم خود قرار می دهد .

 


خروج