قال رسول الله (ص): ان لقتل الحسين (ع) حرارة فى قلوب المؤمنين لا تبرد ابدا. پيامبراكرم (ص) فرمود: براى شهادت حسين (ع)، حرارت و گرمايى در دل‌هاى مؤمنان است كه هرگز سرد و خاموش نمى‏شود. (جامع احاديث الشيعه، ج 12، ص556) ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش تسلیت باد.
صفحه اصلی
صفحه نخست > معاونت ها و ادارات > مدرسه تخصصی خواهران

اداره آموزش:
این معاونت از سال 1383 با پذیرش حدود 90 طلبه از کشورهای مختلف در رشته علوم قرآن و حدیث آغاز به کار نمود كه در حال حاضر با بیش از 300 طلبه از ملیت های مختلف در4 مقطع تمهیدیه، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به فعالیت است. همچنين اساتید خواهر و اساتید برادر با مدارج علمي بالا، تدريس در مقاطع مختلف را بر عهده دارند.

سنجش و پذیرش
در واحد سنجش و پذیرش؛ امور مربوط به پذیرش طلاب جدید الورود مانند فرم درخواست پذیرش، مصاحبه، تست هوش، کارت سلامت و ... انجام شده و مدارک جهت تصمیم گیری مسئولان مربوطه ارسال می گردد.

سطوح و مقاطع آموزشی
الف) مقطع تمهیدیه: این واحد شامل دو بخش می باشد: تمهیدیه فارسی و تمهیدیه معارف
تمهیدیه فارسی: طلاب در بدو ورود، تعیین سطح شده و در صورت نیاز به آموزش زبان فارسی، دوره هفت ماهه آن را طی می نمایند.
تمهیدیه معارف: طلاب پس از گذراندن دوره تمهیدیه فارسی و کسب استانداردهای آموزشی مربوطه، وارد دوره تمهیدیه معارف می شوند. در این دوره ضمن تقویت زبان فارسی، پایه های دروس حوزه را فرا می گیرند. مدت زمان این دوره شش ماه بوده و طلاب پس از گذراندن امتحانات مربوطه، موفق به اخذ فوق دیپلم زبان فارسی و معارف خواهند گردید.
ب) مقطع کارشناسی: دروس این مقطع در چهار رشته علوم قرآن و حدیث، فقه و معارف، معارف اسلامی و علوم تربیتی، کلام اسلامی در 9 نیم سال تحصیلی ارائه می گردد که دانش آموختگان این مقطع، دانشنامه ی سطح دو را دریافت می نمایند.
ج) مقطع کارشناسی ارشد: این مقطع در دو رشته تفسیر و علوم قرآن و کلام اسلامی مشغول به فعالیت است.
د) مقطع دکتری: اولین دوره دکتری در سال تحصیلی 1389 در دو رشته تفسیر و علوم قرآن، کلام اسلامی شروع به فعالیت نموده است.


گروه های علمی:
یکی از ارکان مهم در جامعه المصطفی (ص) العالمیه، گروه های علمی آن است که بر کار آموزش مدرسه خواهران نظارت دارند. در حال حاضر هفت گروه علمی علوم قرآن و حدیث، کلام اسلامی، عمومی، فقه و معارف، علوم تربیتی، زبان و ادبیات فارسی، الهیات و معارف اسلامی با حضور اساتید برجسته، کار برنامه ریزی دروس، تعیین منابع درسی، انتخاب و ارزیابی اساتید و... را بر عهده دارند.

سایر فعالیت های واحد آموزش:
•برگزاری امتحانات ، انتخاب واحد، حذف و اضافه، صدورکارنامه
•پيگيري و اجراي درخواستهاي انتقالي، مرخصي و انصرافي طلاب
•انجام امور مربوط به فارغ التحصیلی طلاب
•برگزاری دوره های کوتاه مدت
•برگزاری کلاس های آمادگی برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری
•برگزاری مراسم بزرگداشت روز معلم
•برگزاري مراسم آغاز سال تحصيلي
•برگزاری اردوهای آموزشی
•برگزاری آزمون مقطع ارشد و دکتری
•برگزاری جلسات اساتید
•برگزاری المپیادهای علمی
•نظر سنجي از طلاب دراواسط و پايان هر ترم در مورد امكانات آموزشي و اساتيد
•ارائه مشاوره هاي تحصيلي به طلاب توسط اساتيد مجرب
•تشکیل گروههای مباحثه واساتید ناظر مباحثه و نظارت بر فعالیتهای آنان
•سازماندهی، هدایت، نظارت و اجرای جلسات دفاعیه تحقیقات پایانی
و...


کتابخانه
کتابخانه مدرسه تخصصی خواهران در سال 1385 با موجودی 400 جلد کتاب آغاز به کار کرد. مهمترین موضوعات موجود در کتابخانه شامل علوم قرآن و حدیث، فلسفه و کلام، عرفان و اخلاق اسلامی، ادبیات عرب، ادیان و مذاهب، فقه و اصول، اهل بیت و سیره پیشوایان و کتب مرجع می باشد.
بخش بانک اطلاعات نیز با ارائه نرم افزارهایی در زمینه فقه و اصول، فلسفه و کلام، معارف اسلامی، تاریخ اسلام، رجال و درایه الحدیث، اخلاق و عرفان و مجموعه دروس حوزه و سخنرانی در کنار کتابخانه به ارائه خدمات  می پردازد.
هم اکنون کتابخانه حدود چهارصد عضو دارد و مراجعات روزانه در دو نوبت کاری صبح و عصر می باشد. هم چنین تعداد کتب موجود در کتابخانه حدود 14200 جلد کتاب تحت 8800 عنوان می باشد.
فعالیت های اصلی کتابخانه را می توان چنین برشمرد: خرید کتاب از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و فروشگاههای کتاب در سطح شهر، فهرست نویسی کتب، تأمین و اشتراک نشریات، امانت منابع، استفاده از منابع در محل، برگزاری نمایشگاه کتب تازه خریداری شده جهت اطلاع رسانی، ارائه خدمات در بانک اطلاعات، اینترنت و...
 
مهمترین محورهای فعالیت کتابخانه عبارتند از:
1- مجموعه سازی: مجموعه سازی یا فراهم آوری به معنای دسترس پذیر ساختن محتوای منابع اطلاعاتی به روشهای مختلف می باشد که این روشها شامل خرید منابع اطلاعاتی (مانند کتاب و نشریات ادواری و پایگاههای اطلاعاتی و..)، اشتراک منابع اطلاعاتی ومبادله و اهدا می باشد.
2- سازماندهی شامل فهرست نویسی، رده بندی و آماده سازی کتب
فهرست نویسی عبارت است از: تهیه شناسنامه ای برای هریک از منابع کتابخانه بویژه کتابهایی که از این طریق بتوان براحتی و با دقت به یک کتاب  یا منبع خاص در کتابخانه دسترسی یافت. امروزه حاصل این کار در کتابخانه ها بصورت فایلهای رایانه ای در نرم افزار کتابخانه ذخیره می شود که استفاده کننده با مراجعه به آنها می تواند با سرعت و دقت بیشتری به منبع مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.
رده بندی عبارت است از: تعیین شماره راهنمای کتاب برای تعیین جای صحیح کتاب در قفسه های کتابخانه براساس یک نظام رده بندی که در کتابخانه جامعه الهدی براساس نظام رده بندی کنگره می باشد.
آماده سازی به معنای: انجام کارهای جاری برای گذاشتن کتاب در قفسه از جمله مهر زدن، برچسب زدن، چسباندن جیب کتاب، چسباندن بارکد و...است.
3-خدمات عمومی
خدمات عمومی شامل خدمات مرجع، اطلاع رسانی و امانت می باشد.
نقش کتابدار در این قسمت کمک به فرد مراجعه کننده در استفاده از منابع مرجع اعم از منابع چاپی و الکترونیکی می باشد .
همچنین در قسمت امانت، خدماتی شامل: امانت دادن منابع، پیگیری و بررسی برگشت منابع امانت داده شده، تهیه فهرست عنوانهای مورد درخواست مراجعه کنندگان برای تهیه و خرید این منابع، تنظیم و مرتب سازی قفسه ها، کنترل موجودی کتابها و... ارائه می گردد