معاونت آموزشساختار آموزشی جامعه شامل دو بخش سازمان مرکزی و صف می باشد که بخش سازمان مرکزی آن تحت عنوان معاونت آموزشی مشتمل از چهار اداره کل و دو گروه مستقل شامل: اداره کل سنجش و پذیرش، اداره کل ساماندهی مراکز آموزشی، اداره کل برنامه ریزی آموزشی، اداره کل امور تحصیلی، گروه همکاری ها و پشتیبان های آموزشی ، گروه نظارت و ارزیابی آموزشی می باشد. اهم وظایف و فعالیتهای معاونت آموزشی: دفتر معاونت آموزش: ایجاد ارتباط وهماهنگی بین ادارات کل و کلیه صفوف المصطفی . ابلاغ دستورات معاون محترم به بخش های ذیربط. پیگیری مصوبات داخلی معاونت، شوراها و هیات رئیسه. پاسخگویی به مراجعات حضوری و تلفنی. پاسخگویی به درخواست های طلاب و راهنمایی آنها. نتظیم جلسات و برنامه های روزانه معاون محترم. نظارت بر مکاتبات و تنظیم صورتجلسات. نظارت بر اسناد مالی معاونت. ثبت و بایگانی اسناد و مدارک. اداره کل سنجش و پذیرش: 1- توجه به سیاست، اهداف و راهبردهای المصطفی به ویژه در حوزه سنجش و پذیرش؛ 2- توجه به تکریم و رعایت حرمت و شخصیت متقاضیان از هر ملیت و کشور؛ 3- تسهیل در انجام امور خدمت رسانی به نمایندگان المصطفی، طلاب ومرتبطین با حوزه این اداره کل؛ 4- اجرای ضوابط و مقررات و دستورالعمل ها ، اصلاح و بازنگری آن؛ 5- تهیه و تدوین آیین نامه و دستورالعمل های مورد نیاز در امور پذیرش و سنجش؛ 6- استفاده حداکثری از ظرفیت های واحدهای آموزشی وگروه های علمی تربیتی؛ 7- ساماندهی طلاب پذیرشی کشورها در داخل و خارج؛ 8- افزایش نظاممندی و استاندارد سازی با رویکردهای علمی در حوزه سنجش و پذیرش؛ 9- تهیه و تنظیم فرایندهای پذیرش و سنجش جهت اطلاع رسانی و شفافیت فعالیت های اداره کل؛ 10- فراهم سازی زمینه مشارکت کلیه معاونت ها ی ستادی در خصوص شناسایی افراد واجد شرایط جهت امر پذیرش؛ 11- قاعده مند شدن امر پذیرش؛ 12- حرکت در مسیر نظام جامع پذیرش و سنجش؛ 13- تهیه و طرح مهندسی جدید در خصوص توزیع و نحوه پذیرش جدید؛ 14- برنامه ریزی و نظارت مستمر و تایید نهایی در حوزه پذیرش و سنجش در معاونت آموزشی و تفویض امور اجرایی به واحدهای آموزشی ؛ 15- ایجاد تعامل مطلوب درون مجموعه ای با مراجع ذیربط در حوزه پذیرش و سنجش؛ 16- برنامه ریزی و پیگیری از طریق مرکزتوسعه و فن آوری در خصوص نرم افزارهای پذیرش و سنجش(سمپا)و بانک سوالات. اداره کل امور تحصیلی این اداره کل از سه اداره به شرح ذیل تشکیل شده است: 1. اداره آموزش عمومي؛
2. اداره تحصيلات تکميلي و پاياننامه؛
3. اداره مدارج علمی و ممتازین
اداره کل برنامه ریزی آموزشی برنامه ریزی آموزشی: 1. سیاست گذاری و مدیریت فرآیند طراحی و تدوین رشتهها و برنامه های آموزشی المصطفی9 2. انجام مراحل تصویبخواهی رشتهها و برنامههای آموزشی در المصطفی9 و وزارت علوم 3. انجام مراحل أخذ مجوز اجرای رشته ها و برنامه های آموزشی از وزارت علوم 4. ابلاغ مجوز اجرای رشته ها، برنامه ها و دوره های آموزشی مصوب به مراکز صفی داخل و خارج کشور 5. بازبینی برنامه های مصوب آموزشی در بازه های زمانی 5 ساله با رویکرد روز آمد کردن سرفصل ها، بازنگری در منابع و متون و تقلیل واحدهای درسی 6. بازبینی و ارزیابی رشته های آموزشی و پیشنهاد ایجاد رشته های جدید و ادغام رشتههای مشابه و حذف رشته هایی که مورد نیاز نیست. 7. مطالعه، شناسایی و بکارگیری فناوریهای نوین در حوزه برنامه ریزی آموزشی 8. تجیع رشته های مشابه در مرکز آموزشی که تناسب بیشتری دارد، با هدف ایجاد قطب های آموزشی 9. شناسایی زمینه های همکاری علمی و راه اندازی رشته های مشترک با مراکز دانشگاهی (باهمکاری گروه همکاری ها و پشتیبانی های آموزشی) 10. یکسان سازی برنامه های درسی صف داخل و خارج (به گونه ای که انتقال بین کشورها با سهولت انجام گیرد) 11. اهتمام به برنامه ریزی برای آموزش نخبگان المصطفی9 12. اهتمام به برنامه ریزی برای آموزش اهل سنت 13. ایجاد انعطاف در نظام آموزشی 14. تقویم منابع انسانی در سطوح کارشناسی و برنامه ریزی 15. نظارت بر حسن اجزای سیاست ها و برنامه های ابلاغی به مراکز صفی داخل و خارج 16. تشکیل کارگروه های و میزهای تخصصی و بهره گیری از کارشناسان خبره، گروه های علمی- تربیتی، استادان، تشکل ها، انجمن ها و فضلای غیر ایرانی در برنامه ریزی ها 17. اداره امور دبیرخانه شورای آموزش 18. تدوین و پیشنهاد بودجه سالانه اداره به دفتر برنامهریزی آموزشی 19. ارائه گزارش عملکرد 6 ماهه اداره به دفتر برنامهریزی آموزشی متون و تکنولوژی آموزشی: 1. سیاست گذاری و نظارت بر فرآیند تدوین متون و منابع آموزشی و کمک آموزشی 2. سیاست گذاری و مدیریت فرآیند ترجمه برنامه ها و متون آموزشی 3. سیاست گذاری و تدوین شاخص های لازم جهت ارتقاء سطح بهره مندی برنامه ها و منابع از فن آوری های نوین آموزشی 4. تهیه و تنظیم ملاک ها، استانداردها، روش ها، قواعد و ضوابط انتخاب و سازماندهی محتوای درسی 5. هدایت و نظارت بر کاربرد معیارها و ضوابط تعیین شده در تهیه و تدوین متون آموزشی از طریق ارتباط مستمر با مؤلفان و تهیه کنندگان متون درسی 6. نیازسنجی مرکز آموزشی المصطفی9 از نظر منابع درسی، اعم از آموزشی، کمک آموزشی و تمرین و کتب راهنما 7. سفارش تدوین منابع و متون آموزشی و کمک آموزشی به پژوهشگاه بین المللی المصطفی9 و سایر مراکز طرف قرارداد 8. سفارش چاپ یا نشر الکترونیک متون تدوین شده به معاونت پژوهشی و سایر مراکز طرف قرارداد. 9. مطالعه و بررسی و پیشنهاد راهبردها و فنون یاددهی – یادگیری برای آموزش بهتر مواد درسی 10. تهیه ، تولید، یا انتخاب و ارایه مواد آموزشی متناسب راهبردهای یاددهی – یادگیری در قالب بسته های آموزشی 11. مطالعه، تحقیق و ارائه الگوهای طراحی دروس و نحوه اجرای آن 12. بررسی و مطالعه در جهت برقراری سیستم انگیزشی و آموزشی – یادگیری که منجر به رشد شخصیت انسانی و اسلامی فراگیران و یادگیری مطلوب آنان گردد. 13. همکاری و تبادل نظر با مراکز و موسسات تحصصی به منظر استفاده از دانش تجربیات در زمینه تکنولوژی آموزشی 14. بازبینی و تجدید نظر در متون درسی برای انطباق با نیازها و ضرورت جدید 15. شناسائی، گزینش و معرفی متخصصان رشته های مختلف درسی در زمینه های تألیف و طراحی و تکنولوژی آموزشی 16. اظهار نظر پیرامون قراردادهای تألیف و تدوین متون آموزشی در گروه ها و مرکز صفی داخل و خارج کشور 17. بازنگری دروه ای نسبت به رشته ها و برنامه های آموزشی (از منظر متون و منابع) 18. توزیع و تسهیم اعتبارات فناوری آموزشی در سطح مراکز صفی با هدف ارتقاء سطح بهره مندی مراکز داخل و خارج کشور 19. تدوین و پیشنهاد بودجه سالانه اداره به دفتر برنامه ریزی آموزشی 20. ارائه گزارش عملکرد 6 ماهه اداره به دفتر برنامه ریزی آموزشی
اداره کل ساماندهی مراکز آموزشی 1- تهیه و تنظیم برنامه جامع به منظور انجام امور و وظایف محوله. 2- آئیننامهها، دستورالعملها، فرآیندها و شاخصهای مرتبط با ... جهت تصویب و به روزرسانی آنها. 3- تهیه و تنظیم فرآیند اجرایی امور محوله 4- تهیه و تنظیم فرآیند فرمهای مورد نیاز (گزارشدهی و گزارشکیری. 5- تدوین شاخصهای لازم به منظور صدور موافقت اصولی و موافقت قطعی. 6- تأسیس و راهاندازی سامانه و بانک اطلاعات .... و به روزرسانی اطلاعات آن. 7- انجام فرآیندهای اجرایی مرتبط صدور موافقت اصولی (...) 8- انجام اقدامات لازم به منظور صدور موافقت قطعی. 9- انجام اقدامات لازم به منظور تعلیق یا انحلال واحد آموزش 10- اقدام لازم برای تشکیل کمیسیونهای مورد نیاز. 11- بررسی و پیشنهاد سهمیه بودجه آ«وزش هر یک از مدارس پیوسته داخل و خارج کشور بر اساس دستورالعمل مربوطه. 12- بررسی و اقدامات لازم به منظور عقد تفاهمنامه با مدارس همکار. 13- تنظیم جدول زمان سالانه برای صدور موافقت اصولی. 14- نظارت و کنترل ؟ 15- تدوین آئیننامه / دستورالعملها / سیاستهاو اهداف. 16- تدوین سیاستهای توسعه مدارس با مشارکت سایر بخشهای تخصصی. 17- تدوین شاخصهای مأموریت با مشارکت سایر بخش مرتبط. 18- پیگیری تحقق شاخصهای ساماندهی مدارس و ارائه گزارشات مستند. 19- تهیه و تنظیم فرآیندهای اجرایی مرتبط. 20- صدور موافقتهای اصولی و قطعی / تابعه / پیوسته. 21- بررسی و اعلام نظر در خصوص صلاحیت مدیران پیشنهادی تصدی امور آموزشی و گروههای علمی. 22- تشکیل شوراها / کمیسیونها / کمیتهها / و کارگروههای علمی و ساماندهی ساختارها. 23- اخذ مجوز فعالیت مراکز آموزشی خارج از کشور از طریق وزارت علوم. 24- بررسی تقاضاهای همکاری آموزشی بر اساس تفاهمنامههای بعمل آمده با سایر مراکز علمی آموزشی و تنظیم قراردادهای مرتبط و پیگیری تحقق آن. 25- مشارکت و همکاری با سایر بخشهای تخصصی داخل و خارج از معاونت در زمینه رتبهبندی و طبقه مراکز / تنظیم ساختار اعزام نیرو / ارزیابی اساتید/ تأسیس یا اجازه فضاهای آموزشی / تفاهمنامهها / سیستمهای نرم افزاری اتوماسیون وبی / و ... 26- تنظیم شرح وظایف اداره. |