برگزاری نشست"ولايت رسول الله و تعامل آن با ولايت فقيه" در المصطفی خراسان
به همت انجمن علمي فقه و معارف مدرسه عالي فقه و قرآن خواهران به مناسبت ايام دهه ي ولايت نشست تخصصي با موضوع "ولايت رسول الله و تعامل آن با ولايت فقيه" با سخنراني خانم دكتر حيدري استاد گروه علوم قرآن و حدیث برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان در این نشست خانم دکتر حلیمه حیدری اظهار داشت: بحث اين است که وقتی ما ابعاد و لايههاي دين اسلام را بررسي ميکنيم به دو دسته از احکام برخورد ميکنيم. يکسري از احکام فردي است، که کاري به حکومت ندارد: زمان طاغوت هم مردم نماز ميخواندند و الآن هم ميخوانند. اما يکسري از امور است که متصدي ميخواهد. بايد قاضي نصب کند. بايد امام جمعه نصب کند. بايد امر به معروف و ناهي از منکر نصب کند. يعني اين جامعه بايد مديريت شود. و بالاتر يکسري از چيزها رهاست، مثلاً فرض کنيد الآن جنگي در گرفته و پنج هزار يتيم در جامعه مانده است. زن بيسرپرست در جامعه مانده است. اموالي مانده است. افرادي هستند سفيه و نميتوانند اموالشان را اداره کنند. چه کسي بايد اين ايتام و يا اموال سفها يا آن سرپرستي افراد بيسرپرست را اداره کند؟ فقري در جامعه آمده است. وقتي در اين قصه ميآييم به اين نتيجه ميرسيم که اينها را نميتوانيم تعطيل کنيم. پس بايد ببينيم در دوراه غيبت چه کسي نزديک ترين فرد به اسلام و دين و ائمه است که آن را خود آنها حاکم قرار دادند و گفتند به ايشان مراجعه کنيد.
استاد حیدری در ادامه افزود: امام معصوم (ع) جانشين پيامبر است و ما دوازده معصوم داريم. امام سه بعد در جامعه دارد. بعد اول، بعد مرجعيت ديني و بيان احکام و حقايق اسلام و علوم است. بخش دوم، بعد انسان کامل بودن و مظهر اسماء الهي بودن است. اين است که امام حجت خداست. اين امام وجودش باعث برکت است. اين امام اگر نباشد زمين استقرار ندارد. اين هم جاي خودش است حالا حکومت دست هرکسي ميخواهد باشد. امام يک بعد سومي به نام بعد رهبري سياسي و زمامداري جامعه دارد. اين بعد را مثل دو بعد ديگر خدا به امام داده است.
وی با اشاره به آیه ي «يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْض» (ص/26)، افزود: امام، همانطور که بعد ديني و علمي را دارد و مظهر اسماء الهي و انسان کامل روي کره زمين است، همانطور باید آن بعد سياسي را هم داشته باشد. لذا بلافاصله بعد از پيامبر گرامي اسلام (ص) اين حق به حضرت علي (ع) داده شد. منتهي بعد سوم چون نقش اجرايي است، امام بايد فرماندار تعيين کند. رئيس ارتش تعيين کند. عزل کند، نصب کند؛ اگر ميخواهد حاکم باشد نياز به اين است که مردم با او بيعت کنند. بيعت مشروعيت اين کار را براي امام نميآورد زیرا امام اين بعد را دارد، بيعت مقبوليت ميآورد. يعني زمينهي اين کار را فراهم ميکند.
در انتهای این نشست با بیان تفاوتهاي ولي فقيه با مرجع تقليد ، سوالاتی پیرامون مباحث مطرح و جوایزی اهدا گردید.