جامعة المصطفی العالمیة
جامعة المصطفی العالمیة
جامعة المصطفی العالمیة
دوشنبه ٢٤ مرداد ١٤٠١


 تاریخ: پنج شنبه ٢٦ بهمن ١٤٠٠      ساعت: ٢٣:٥٩        شماره خبر: ١٢٥٧٨٦         نسخه چاپی 

 

فراخوان همایش بین المللی فقه و تربیت در نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان

 

به همت مدرسه عالی فقه و قرآن خواهران نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان همایش بین المللی فقه و تربیت 21 مهرماه سال 1401 درمشهد برگزار می‌گردد.

به گزارش روابط عمومی نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان در این رابطه دکتر نسرین هژبری دبیر علمی همایش بین المللی فقه و تربیت پیرامون ضرورت برگزاري این همايش اظهار داشت: در دنياي پيچيده امروز، بشر برای حل مشکلات پيش رو، نيازمند ديدگاه هاي جامع است. تکنولوژی و پیچیدگی مسائل سبب شده است که موضوعات یک رشته به تنهایی پاسخگوی نیازها و مسائل آن رشته نباشد و تصمیم گیری و کسب نتایج مناسب را با مشکل مواجه سازد.

وی افزود: در اين ميان، فقط مطالعات بين رشته اي است که موجب مي شود محيط پيرامون افراد، به خصوص محيط حوزوی ودانشگاهي و مطالعات علماء ومتخصصان انسجامي خاص پيدا کند و باعث پويايي علم و در نتيجه، رشد و اصلاح آن شود. واقعيت اين است که پيشرفت در هر رشته علاوه بر تحقيقات دانشمندان ومتخصصان رشته خود ، به ميزان بسياري به ديدگاه ديگر دانشمندان به خصوص رشته های نزدیک به هم نيازمند است.

رئیس مدرسه عالی فقه و قرآن خواهران نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان ادامه داد: ترکیب رشته ها برای اتخاذ تصمیم بهینه و حل مسائل و مشکلات پیچیده و چند وجهی، ضرورت توسعه در علوم است.از آنجا که رشته فقه گستره زیادی داشته و علاقمندان و متخصصان کثیری در سراسر جهان دارد میتوان از دیدگاه آنان جهت رشد علم بهره برد.

وی اضافه کرد: فقه و تربیت دو عرصه مهمى هستند که نقش برجسته اى در زندگى فرد مسلمان ایفا مى نمایند. تربيت را اجمالا مي توان چنين تعريف كرد: «فرايند اثرگذاری و اثرپذيری كه ميان مربي و متربی، به منظور ايجاد صفتي يا تغيير و اصلاح در شخصيت متربي برقرار می شود.» در اين فرايند دو سويه، مربي اثرگذار است و متربي اثرپذير; گرچه متربي هم مي تواند اثرگذار باشد، اما بيشتر اثرپذيري وي در اين روند ملحوظ است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی فقه و تربیت اضافه کرد: مقصود از تربيت در اينجا، «تربيت به مثابه واقعيت» است، نه علوم تربيتي و دانش تربيت، و منظور «اصطلاح عام تربيت» است كه شامل تعليم هم مي شود.

وی عنوان کرد: تربیت و پرورش همه جانبه انسان از نیازهاى اساسى وى است و انسان در پرتو تربیت صحیح به کمال مطلوب خویش نایل مى آید. از سوى دیگر، شریعت و بعد عملى آن یعنى فقه جایگاه ویژه اى در زندگى انسان دارد و مجموعه اى از بایدها و نبایدها، زندگى او را احاطه کرده است. این دو عرصه با پیشرفت زندگى بشر و تحولات فرهنگى و اجتماعى، شکل جدیدى به خود گرفته و رسالتى نوین پیدا کرده است. چرا که از سویى، نهاد تعلیم و تربیت به یکى از نهادهاى بنیادین در زندگى انسان تبدیل شده و زمینه ساز موفقیت انسان در سایر ابعاد گشته و از سوى دیگر، فقه از ایفاى نقش در محدوده زندگى فردى انسان فراتر رفته و رسالتى نوین یافته و مى بایست پاسخ گوى نیازهاى شرعى انسان در همه ابعاد فردى و اجتماعى باشد.

دکتر هژبری متذکر شد: آن چه در این میان مهم مى نماید بررسى زمینه هاى ارتباط و تعامل این دو عرصه مهم در زندگى فرد مسلمان در یک جامعه اسلامى است. چرا که فقه به عنوان دانشى که ماهیت دینى واسلامى دارد با تربیت به عنوان فرایندى که مى تواند اسلامى باشد، داراى تأثیر وتأثّراتى هستند که آثار و نتایج آن ها در جهت دهى نظام تعلیم و تربیت جامعه اسلامى آشکار مى گردد، زیرا از سویی، تربیت با اصول و شیوه هایى که دارد ضمن ارائه موضوعات جدید در عرصه اجتهاد و فقاهت، مى تواند به فرایند پاى بند شدن افراد جامعه اسلامى به فقه و احکام فقهى، کمک شایان توجهى نماید و از سویى دیگر، نقش فقه در تربیت مى تواند به فرایند اسلامى سازى تربیت کمک نموده و بخشى از محتواى تربیت اسلامى را پوشش دهد.

 

وی افزود: بنابراين، هر عملي كه از مربي يا متربي در مقام تربيت، به معناي عام آن، اعم از تعليم و تربيت صادر شود و به نحوي اختياري باشد، شريعت و فقه بايد براي آن حكمي از احكام خمسه را تعيين كند و اينجاست كه «فقه تربيتي» معنا پيدا مي كند .فقه تربیتی از علوم مورد نیاز جهان معاصر است .

 براین اساس  طراحی و تربیت اسلامی و سامان‌دهی نظام تربیتی اسلام، از دغدغه‌های دیرین دلسوزان و متخصصان متعهد در حوزه تربیت بوده و هست. برای دستیابی به چنین نظامی، همان‌گونه که گردآوری توصیف‌های اسلام درباره تربیت ضرورت دارد، گردآوری و استخراج تجویزهای اسلام نیز مهم به شمار می‌رود.

دبیر علمی همایش بین‌المللی فقه و تربیت اظهار داشت: تجویزهای اسلام در دانش فقه تجلی می‌یابد و دانش فقه درصدد است تا برای همه رفتارهای اختیاری انسان‌های مکلف، «بایدها» و «نبایدهایی» تعیین کند و به‌این‌ترتیب، برنامه‌ای از تکالیف را ترسیم کند.

وی ادامه داد: از دیدگاه فقه اسلامی، رفتارهای آموزشی و تربیتی نیز مانند همه رفتارهای اختیاری مکلفان، دارای حکمی شرعی است. فقه تربیتی باهدف تعیین احکام شرعی رفتارهای اختیاری مکلفان در عرصه تربیت، در تلاش است تا با استفاده از روش‌شناسی اجتهادی و استنباطی، به این هدف دست یابد و علاوه بر گردآوری گزاره‌های مرتبط با حوزه تربیت، در ابواب مختلف فقه موجود، با نگاهی تخصصی، مسائل و پرسش‌های نوین تربیتی را ازنظر شرعی بررسی کند.از طرفی می توان تحلیل های تربیتی از احکام فقهی ارایه داد وعلاوه بر توسعه قلمرو فقه ازروش های تربیتی در آموزش احکام فقهی وبکاربستن آن یاری جست .

دکتر هژبری اضافه کرد: لذا برای رسیدن به این مهم برگزاری همایش بین المللی بین رشته ای فقه و تربیت  ضرورت یافته واهداف وآثار ذیل را بدنبال خواهد داشت.

وی همچنین در رابطه با اهداف برگزاری این همایش گفت: ایجاد بستر مناسب برای مطالعات میان رشته ای با تاکید بر منابع ومبانی مشترک، آشنایی با موضوعات ومسائل جدید در حوزه فقه وتربیت، آشنایی با آثار ودیدگاههای بدیع فقه تربیت، تحلیل و تبیین دیدگاههای  بدیع فقهی، مقایسه تطبیقی وتحلیلی میان فقه و تربیت، تبیین وتنقیح ظرفيت هاي تربيتي فقه، آ شنایی با تعامل فقه وتربیت درساحت های مختلف (اعتقادی ، اخلاقی ،اقتصادی ،جسمانی و...)، پویایی وظرفیت علم فقه در پاسخگویی به مسائل تربیتی، تحليل تربيتي موضوعات و ابواب فقهي، تبیین مطالعات آينده پژوهي در حوزه فقه وتربیت، توانمند سازی  طلاب در معرفی پویایی فقه شیعه، جایگاه تعامل فقه وتربیت جهت حل مسائل ونیازهای منطقه ای و بین المللی، تربیت طلاب توانمند جهت حضور در مشاغل کلیدی و موسسات آموزش عالی در جوامع هدف و  آسيب شناسي مطالعات فقه و تربيت از جمله اهداف برگزاری این همایش هستند.            

رئیس مدرسه عالی فقه و قرآن خواهران نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان پیرامون محورهاي اصلي این همایش عنوان کرد: این همایش در چهار محور اصلی پيشينه و سير تحول مطالعات فقه و تربيت، ظرفيت هاي تربيتي فقه، تعامل فقه و تربيت و تحليل تربيتي موضوعات و ابواب فقهي برگزار می‌گردد.

وی در توضیح زیرشاخه‌های محور پيشينه و سير تحول مطالعات فقه و تربيت تصریح کرد: تاريخچه و سير تحول، مأخذ شناسی مطالعات فقه و تربيت، اهداف وضرورت پرداختن به مطالعات فقه وتربیت، آسيب شناسي مطالعات فقه و تربيت، جريان شناسي مطالعات فقه و تربيت، مطالعات آينده پژوهي در حوزه فقه وتربیت، تخصیص‌های مربوط به این محور را تشکیل می‌دهند.

وی پیرامون رئوس عناوین محور ظرفيت هاي تربيتي فقه گفت: نقش فقه در مباني و اصول تربيت، نفش فقه در اهداف تربيت، نقش فقه در مراحل تربيت، نقش فقه در روش هاي تربيت و نقش فقه در عوامل و موانع تربيت رئوس عناوین محور ظرفيت هاي تربيتي فقه هستند.

 دکتر هژبری در رابطه با سرفصل‌های مربوط به محور اصلی عنوان تعامل فقه و تربيت اظهار داشت: تعامل فقه و تربيت اخلاقي، تعامل فقه و تربيت اعتقادی، تعامل فقه و تربيت سياسي، تعامل فقه و تربيت اجتماعي، تعامل فقه و تربيت خانوادگي، تعامل فقه و تربيت اقتصادي، تعامل فقه و تربيت عقلاني، تعامل فقه و تربيت عاطفي، تعامل فقه و تربيت جنسي و جسماني (تغذيه، بهداشت، ورزش) سرفصل‌های مربوط به این محور هستند.

وی همچنین پیرامون محور تحليل تربيتي موضوعات و ابواب فقهي به عنوان یکی دیگر از محورهای اصلی این همایش افزود: حجاب و پوشش، مر به معروف و نهي از منكر، حكومت و ولایت فقيه، خمس و زكات، ازدواج و طلاق، تجارت و تغذيه فرعیات این محور را تشکیل می دهند.

گفتنی است آخرین مهلت ارسال مقالات در این همایش 30 مرداد سال آتی است.

شایان ذکر چاپ آثار برتر در مجموعه مقالات همایش و آثار حائز امتیاز در نشریات علمی پژوهشی از جمله امتیازات شرکت در این همایش بین المللی است.

 

 


خروج






گردهمایی هیئات مذهبی بانوان غیرایرانی در نمایندگی المصطفی در خراسان برگزار شد

يکشنبه 23 مرداد 1401
مشاهده
برگزاری کارگاه پژوهشی " بسترهای تاریخی واقعه عاشورا و پاسخ به شبهات"

يکشنبه 23 مرداد 1401
مشاهده
برگزاری نشست دبیرخانه همایش بین‌المللی فقه و تربیت در المصطفی خراسان

يکشنبه 23 مرداد 1401
مشاهده
عاشورا، اوج تجلی کمالات ، عبودیت و معنویت در انسان است

يکشنبه 23 مرداد 1401
مشاهده
برگزاری سومین جلسه ستاد اربعین حسینی در نمایندگی المصطفی در خراسان

يکشنبه 23 مرداد 1401
مشاهده
برگزاری نشست"ولايت رسول الله و تعامل آن با ولايت فقيه" در المصطفی خراسان

چهارشنبه 29 تير 1401
مشاهده
نشست علمی "امامت، هویت شیعه و محور وحدت‌ مذاهب" در نمایندگی خراسان

يکشنبه 26 تير 1401
مشاهده
ضرورت اشاعه غدیر یک رسالت عمومی است

يکشنبه 26 تير 1401
مشاهده
کتابت و خوشنویسی القاب و صفات حضرت علی(ع) به مناسبت عید سعید غدیر

يکشنبه 26 تير 1401
مشاهده
غدیر، تجلی تمام سنت‌ها و قانون های الهی است

يکشنبه 26 تير 1401
مشاهده
برگزاری نشست علمی تبیین مبانی حقوق بشر آمریکایی در نمایندگی المصطفی در خراسان

پنج شنبه 23 تير 1401
مشاهده
امر ظهور، نیازمند تحول اساسی در فرهنگ جامعه است

پنج شنبه 23 تير 1401
مشاهده
رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان با مدیر کل فنی و حرفه ای استان دیدار کرد

دوشنبه 20 تير 1401
مشاهده
تعاملات ادیانی باید به مشترکات میان ادیان برسد

دوشنبه 20 تير 1401
مشاهده
مراسم شهادت امام محمد باقر (ع) در جامعةالمصطفی خراسان برگزار شد

پنج شنبه 16 تير 1401
مشاهده
جامعة المصطفی
جامعة المصطفی

مشهد،بلوار آیت الله مدرس
نبش مدرس یک
جامعة المصطفی ص العالمیه

شبکه سروش شبکه ایتا نرم افزار ارتباطی خراسان
2020 © کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به جامعة المصطفی العالمیه می باشد