جامعة المصطفی العالمیة
جامعة المصطفی العالمیة
جامعة المصطفی العالمیة
سه شنبه ٠٤ آذر ١٣٩٩


 تاریخ:  شنبه ١ آذر ١٣٩٩        ساعت: ١٢:٤٤          شماره خبر: ١١٤٥٦٥         

وبینار تخصصی «نقش اتحاد و انسجام امت اسلامی در احیای تمدن نوین اسلامی» برگزار شد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی جامعة المصطفی العالمیه_نمایندگی خراسان، همزمان با میلاد پیامبراکرم صل الله علیه وآله وسلم و امام صادق علیه السلام، و آغاز هفته وحدت، وبینار تخصصی با عنوان «نقش اتحاد و انسجام امت اسلامی در احیای تمدن نوین اسلامی»  برگزار شد.

در این نشست که در تاریخ 11 آبان 1399 و درایام هفته وحدت برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا صالح رئیس جامعة المصطفی خراسان، درباره موضوع نقش اتحاد و انسجام امت اسلامی در احیای تمدن نوین اسلامی، به ایراد سخنرانی پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح ضمن بیان پیشینه وحدت امت اسلامی با توجه بر آیات و روایات، عوامل مهم در شکل گیری بنیان های اصلی تمدن را بیان داشت و افزود: اندیشه ورزی، عقل گرایی، علم گرایی،تغییرات و تحولات اجتماعی و ایمان و اخلاق، نقشهای برجسته را در تشکیل تمدن های بزرگ داشته اند.

وی در پایان نقش علما و روحانیون و طلاب المصطفی را در ایجاد این همبستگی و وحدت ارائه فرمودند.

متن کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین صالح بدین شرح است؛

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم     بسم الله الرحمن الرحیم

تبریک میلاد پیامبر و امام صادق و تبریک آغاز هفته وحدت و همگرایی و اتحاد مذاهب اسلامی و امت اسلام

بحث ما درباره نقش اتحاد و انسجام امت اسلامی در احیای تمدن نوین اسلامی است.

طبیعتاً پیشینة وحدت امت اسلامی بر می گردد، به همان آغاز پیدایش اسلام از همان صدر اسلام، روزهای اول، پیامبر بزرگ اسلام یکی از دغدغه های مهمش، یکپارچگی، اتحاد و نزدیک بودن گروه های مختلف  جامعه اسلامی حتی ادیان در آن زمان در کنار هم بودند و پس از پیامبر اسلام، ائمه معصومین و علمای بزرگ  این مسیر را پیوسته ادامه دادند و با وقوع انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی، وحدت به صورت ویژه مورد توجه حضرت امام خمینی قرار گرفت و اقدامات بسیار مهمی را در این زمینه انجام شد و امام خمینی در یک بیان بسیار راهبردی در تعریف استراتژی و نگاه راهبردی به وحدت می فرمایند که: «وحدتی که قرآن کریم برای ما دستور داده است برای یکسال و ده سال و صد سال نیست بلکه برای سرتاسر عالم است و در سراسر تاریخ ما نیازمندیم که عملاً وحدت را محقق کنیم». خب چنین وحدتی و چنین نگاه مستمری در طول تاریخ تا روزی که جهان برپاست این نگاه نیازمند یک نوع نگاه و یک همگرایی و یک تأسی همه مسلمانها به قرآن کریم و سنت پیامبر اسلام است و در کنار آن باید همه علما و آحاد و توده جامعه مسلمان از خودگذشتگی و ایثار را سرلوحه زندگی خودشان قرار دهند و از هر گونه تعصب، قوم گرایی، اهداف شخصی و منافع فردی و گروهی بگذرند و«یؤثِرُونَ عَلَی انْفُسِهِمْ وَلَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ» ما باید به فکر منافع و مصلحت عمومی در سطح جهان اسلام باشیم.

طبیعتاً ایجاد بستر و شرایط مناسب برای تحقق وحدت، این از شرایط اصلی است یعنی وحدت با شعار تحقق پیدا نمی کند، با مراسم و سخنرانی تحقق پیدا نمی کند هرچه اینها تأثیرگذارند، یک نوع فرهنگسازی است و یک نوع دعوت دیگران است اما ایجاد بسترهای لازم برای تحقق وحدت، یک رسالت و یک وظیفه و مسئولیت عمومی است. از اتحاد  جوامع اسلامی و از اتحاد بین قشرها و اقشار مختلف اسلامی تا نهایتاً تشکیل تمدن اسلامی، این یک مسیر بسیار مهمی است که فقط با وحدت اتفاق می افتد، فقط با یک اتحاد فکری و اتحاد در عمل و همکاری و هم افزایی شکل می گیرد، اگر ما به مؤلفه های اصلی تمدن ساز نگاه کنیم که در شکل گیری تمدن های بزرگ جهانی نقش داشته اند، می بینیم که چندین عامل به عنوان ستون فقرات تمدن اسلامی، نقش پررنگی داشتند. طبیعتاً عواملی مثل اندیشه ورزی و عقل گرایی، باورها و اعتقادات، اخلاق و ارزش های انسانی و در نهایت یک انسجام و اتحاد، همکاری و همگرایی نقشهای برجسته را در تشکیل تمدن های بزرگ داشته اند؛ که به صورت خلاصه به این عوامل اشاره می کنم:

عقل گرایی و اندیشه ورزی، یک عامل بسیار مهم در شکل گیری بنیان های اصلی تمدن است، اسلام هر گونه افراط و تفریط را نفی کرده و افراط و تفریط را مانع پیشروی بشریت قلمداد کرده، اسلام به یک حالت اعتدالی و عمل براساس عقل توصیه کرده و اسلام در عین اینکه عقل و تجربه را به عنوان یک ابزار شناخت به رسمیت شناخته، در کنار آن هشدار داده که باید میزان انتظار شما از عقل، میزان توجه و گرایش شما به عقل، متناسب با توان و قوه و استعداد عقل باشد لذا اسلام اجازه نمی دهد که عقل ابزاری و تجربه به تنهایی جای عقل عملی را بگیرد و همچنین اجازه نمی دهد که عقل گرایی جای وحی را بگیرد بلکه نگاهش یک استفاده متناسب و معتدل از اینهاست. اسلام، عقل را حجت درون قرار داده و انبیاء و ارسال رسل را حجت بیرون قرار داده و طبیعی است که نقش هر کدام در جای خود باید مورد توجه قرار بگیرد، آنقدر این نکته مهم است در نگاه اسلام که عقل گرایی، که می بینیم در قرآن کریم ، وقتی در آیه ای، بعضی از انسان ها را از چهارپایان گمراه تر و غافل تر قلمداد می کند، عامل اصلی آن را دوری از اندیشه و خرد و استفاده نکردن از ابزارهای شناخت می داند. «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ»

قرآن کریم می فرمایند بسیاری از جنیان و آدمیان در حقیقت برای دوزخ آفریده شده اند یعنی چون براساس خلقت و فطرت خود حرکت نکرده اند گویی از ابتدای آفرینشان اینها اصلاً برای دوزخ آفریده شده اند، چرا، در بیان علت این نوع بیان قرآنی می فرمایند: آنها دلهایی دارند که با آن حقایق را دریافت نمی کنند چشمانی دارند که با آن نمی بیند، بصیرت ندارند، گوش هایی دارند که با آن نمی شوند، لذا می فرماید «اولئک کالانعام» اینها مانند چهارپایانند «بل هم اضل»، یعنی گمراه تر از چهارپایان. «اولئک هم الغافلون». پس نقش عقل گرایی در کنار وحی و اندیشه ورزی  در جامعه اسلامی و افراط گری و تفریط نفی کردند، این از مؤلفه های شاخص در تمدن اسلامی است.

از دیگر بنیان های اصلی در زمینه تمدن اسلامی علم گرایی است. طبیعتاً ابتکار و تولید علم و دانش جدید در رشته های مختلف علمی شرط مهم تمدن سازی است. بدون قرار گرفتن علم و بدون پرورش اندیشمندان و عالمان، هیچگاه ما تمدن های اسلامی یا تمدن جهانی را در آن شرایط و جایگاه شایسته خودش و توسعه و پیشرفت خودش نخواهیم دید. اسلام به عنوان خاتم ادیان الهی به صورت ویژه به علم و جایگاه علم و عالمان توجه کرده است. درحالیکه اعراب جاهلی در جنگ هایی بودند که جز قتل و غارت و انتقام به چیزی فکر نمی کردند، پیامبر اسلام، برخی از اسیران جنگی که خواندن و نوشتن می دانستند، به آنها فرمود که به اطفال و سایر مسلمانان خواندن و نوشتن یاد بدهند. اسلام دینی است که در همان زمان پای به عرصه وجود گذاشت در همان زمان جنگ ها و غارت ها، و اولین آیه اش را با إقرا شروع کرد «إقرا باسم ربک الذی خلق». حضرت برخی از اصحاب خود را به تعلیم زبان های غیر عربی از قبیل سریانی و عبری و فارسی تشویق کرد و عرب جاهلی که برای علم بهای ناچیزی قائل بود یکباره با یک کتاب آسمانی که یک معجزه عظیم بشری بود، مواجه شد. کتابی که در آن به قلم و نوشتن سوگند یاد شد «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ» در آن جامعه جاهلی معجزه اسلام کتاب بود و این کتاب با إقرا شروع شد و در آن کتاب به قلم سوگند یاد شد و وحی و کتاب اسلام با تعلیم و تربیت آغاز شد.

سومین عامل بنیادین در شکل گیری تمدن اسلامی تغییرات و تحولات اجتماعی است. نمی شود ما عقل گرایی و علم گرایی را داشته باشیم اما به تحولات و تغییرات اجتماعی بی توجه باشیم. طبیعتاً آن جامعه زمینه های لازم برای عقل گرایی و علم گرایی را فراهم می کند. اگر جامعه ای باشد که بصیرت لازم را داشته باشد، جلوی آسیب های لازم را بگیرد، تفرقه در آن نباشد، دشمن در آن تأثیرگذار و نفوذ نکرده باشد و حلقه های اتحاد اسلامی تشکیل شده باشد، این عقل گرایی و علم گرایی می تواند، جایگاه خودش را داشته باشد و الا این امکان ندارد؛ به همین دلیل امنیت و قدرت زاییده اتحاد اسلامی است. اتحاد اسلامی است که می تواند در اجتماع یک امنیتی برقرار کند که فرآیند تولید علم در یک محیط آرام و ارتباطات اجتماعی شکل بگیرد، اگر وحدت نباشد، اگر هرج و مرج باشد، اگر ناامنی باشد، قدرتی هم در سایه این اجتماع متشدد شکل نمی گیرد. امنیت و همگرایی از مهمترین عوامل شکل گیری تمدن های بزرگ بوده و همچنین قدرت. و نقش وحدت و انسجام اجتماعی مشخص است که چقدر نقش دارد. وحدت است که قدرت آفرین است. وحدت است که در مقابل تفرقه می­ایستد. و قرآن­کریم می­فرماید: «وَأَطيعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم وَاصبِروا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرينَ» به همه دستور می دهد، که دو عامل اطاعت از خدا و پیامبرش و ایمان و در کنار آن عدم تفرقه «ولاتنازعوا»، ایمان و وحدت، اطاعت از خدا و رسول و عدم تنازعات اجتماعی، بعد می فرماید این وحدت می تواند آن شوکت و عظمت و هیبت اجتماعی اسلام را از بین ببرد «فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم»، این شوکت و عظمت اسلامی را از بین می برد، لذا در این بخش نقش تحولات اجتماعی و امنیت و قدرت که همه آن ها با وحدت حاصل می شود، به خوبی رخ نمایی می کند و قرآن در این کلمة «فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم»، آن را بیان کرده اگر به تاریخ هم نگاه کنیم می بینیم که چه ضعف ها و شکست هایی بزرگی بر جامعه اسلامی تحمیل شده به خاطر عمل نکردن به این آیه و اینکه این آیه نصب العین مسلمانان نیست.

از عوامل مهم دیگری که به عنوان بنیان های تمدن اسلامی باید به آن اشاره کرد و بدون این هرگز نمی شود به آن تمدن عظیم اسلامی رسید؛ بحث ایمان و باورهای اعتقادی و حاکمیت اخلاق و ارزشهای انسانی است. سراسر تعالیم اسلام با هدف تربیت انسان شکل گرفته و اسلام هرگز به پیشرفت های مادّی و اقتصادی و اجتماعی به صورت تنها، رهنمون نشده و جامعه را دعوت نکرده، اگر دعوت به کار خیر کرده گفته این کار خیر باید از انسان مؤمنی صادر بشه؛ «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» همه جا کنار هم آمده. اخلاق انسانی که در رأس آن عدالت است. عدالت اجتماعی به عنوان یک ارزش معنوی و اخلاقی ـ اجتماعی، فوق العاده در اسلام مورد تأیید و تأکید قرار گرفته، عدالت فردی، عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی، عدالت در قضاوت، عدالت در تعلیم و تربیت، عدالت در خانواده، عدالت حقوقی و قضایی، همه این اقسام به عنوان یک ارزش معنوی و ایمان به خدا که در این آیه شریفه مورد توجه قرار گرفت که «وَأَطيعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ» ابتدائاً اهل ایمان و تسلیم در امر خدا بودن مورد توجه قرار گرفت و بعد فرمود «ولاتنازعوا» یعنی ایمان به عنوان یک زیربنا و عدم اختلاف به عنوان زیربنای دوم مورد توجه قرار گرفته، که جامعه اسلامی باید سراسر از صدق و تعهد و مسئولیت پذیری، رحم و مروت و مهربانی پُر شده باشد. لذا قرآن کریم در توصیف سیره پیامبر اسلام می فرمایند: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ» این اخلاق اسلامی، نرمی، مدارا. خداوند در توصیف پیامبر می فرمایند به سبب رحمت و لطف الهی به تو، تو با مردم نرم و بامدار رفتار کردی بعد می فرماید: «وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» اگر تو این اخلاق و نرمی و مهربانی را نداشتی مردم از اطراف تو پراکنده می شدند پراکندگی همان اختلاف در امت اسلامی است لذا اخلاق و مدارا و رعایت ارزشهای انسانی و اسلامی در یک جامعه با یکدیگر سبب بروز یک انسجام و جاذبه در میان امت اسلامی و رهبران امت اسلامی می شود. «وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ» اگر درشت خو و قلب غلیظ و نامهربان داشتی مردم از گٍرد تو پراکنده می شدند. این مؤلفه بزرگ که ایمان و اخلاق باشد، به عنوان چهارمین عامل زیربنایی تمدن اسلامی مورد توجه است.

شاید اصلی ترین مخاطب ما در این برنامه طلاب عزیز، علما و روحانیون باشند. وقتی مقام معظم رهبری بحث احیای تمدن نوین اسلامی را مطرح کردند، طبیعتاً از مؤلفه های اصلی این تمدن نوین اسلامی، همین وحدت و امنیت و قدرت اجتماعی اسلام است. و این قدرت باید از عالمان دینی شروع شود، علمای دینی نقش مهمی هم در اتحاد یا خدای نکرده عدم اتحاد و تفرقه جوامع اسلامی دارند. باید علمای دینی این حرکت را آغاز کنند و لازمه چنین حرکتی، یک هماهنگی، ارتباطات و همدلی بین علمای اسلامی است. طلاب جامعه المصطفی العالمیه باید پرچمداران اتحاد اسلامی در سراسر جهان باشند، جامعه المصطفی به عنوان یک نهاد بین المللی که نام مقدس پیامبر اسلام را بر این مجموعه بزرگ دینی و بین المللی قرار داده، به آرمان ها و به سیره پیامبر اکرم پایبند است و منادی وحدت در سراسر جهان است. جامعه المصطفی با تربیت فارغ التحصیلان فرهیخته، با بصیرت و عالمان اندیشمند در سراسر جهان، سعی و تلاش کرده که تمام مذاهب اسلامی و ادیان و جامعه بشری را به سوی ارزشهای انسانی، توحید، عدالت و همزیستی مسالمت آمیز دعوت کند. اولین وظیفه ای که علمای اسلامی دارند اینست که آن عصر درخشان تمدن اسلامی ، ریشه های اصلی آن که در عصر نبوی آغاز شد و پایه گذار تمدن اسلامی خود پیامبر اسلام بودند و در عصرهای بعدی این تمدن شکل گرفت. باید به خوبی آن را مطالعه کنند در قرن های دوم و سوم و حتی چهارم و پنجم به اوج خودش رسید. این تمدن اسلامی چگونه شکل گرفت؟ با چه فراز و نشیب هایی مواجه شد؟ و چه آسیب ها و آفت هایی این تمدن را از آن اوج خودش فرونشاند؟ تمدن اسلامی زمانی از جبل الطارق و اندلس و جزیره های سیسی عبور کرد و به مرحله ای رسید که پانصد سال تمام در اندلس و اسپانیای جدید، آنجا سیادت کرد و در بخش های مختلفی از آسیا، آفریقا و اروپا گسترش یافت و از آن طرف تا سرزمین های چین و آسیای جنوب شرقی و از این طرف تا آفریقا  و بخش های مهمی از اروپا را در نوردید. ما باید آن دوران طلایی تمدن اسلامی را که مسلمانان واقعاً نقش بزرگی در تمدن اسلامی و تمدن جهانی داشتند و پرچمدار این تمدن بودند، بررسی کنیم. در آن زمان هم دولت هایی که عنوان خلافت اهل سنت عباسی و در کنارش دولت های مقتدری مثل شیعه آل بویه حکومت می کردند هم عرب بود هم عجم بود همه در این تمدن اسلامی نقش داشتند. ولی چرا این تمدن را رو به افول قرار داد؟ اختلافات و جنگ ها و نزاع هایی که بین دولت های اسلامی اعم از صفویه و عثمانیه شروع شد، و سلاطین و حاکمان دولت های اسلامی از خطرات برون مرزی جهان اسلام غافل شدند و یک ورشکستگی معنوی و اخلاقی و روحی هم در جامعه شکل گرفت و دشمن با دو عامل بسیار مهم، یکی تضعیف معنویت، اخلاق و یکی تضعیف اتحاد و انسجام؛ توانست آن اوج و سروری تمدن اسلامی را به دوران افول بکشاند. انقلاب اسلامی ایران یک آغازی بر احیای تمدن نوین اسلامی در عصر حاضر بود. در عصر حاضر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این مسئله تأکید دارند که ما باید حتی از دولت اسلامی عبور کنیم از حکومت اسلامی عبور کنیم و به تمدن اسلام و پرچمداری اسلام در تمدن اسلامی برسیم. امروز، جوامع اسلامی متأسفانه در شرایط ضد وحدت قرار دارند، ما می بینیم که بعضی از حاکمان دولت های اسلامی، امروز این اتحاد اسلامی را برهم زدند، ایجاد ارتباط با بزرگترین دولت غاصب منطقه که به مسلمان ها و جهان اسلام ظلم فاحش می کند، دشمنی خودش را با اسلام علنی می کند، با کمال تعجب می بینم این روزها شاهد ارتباط رسمی بین دولت های به ظاهر اسلامی با آن رژیم صهیونیستی غاصب هستیم. این وحدت جامعه اسلامی را از بین می برد و موجبات تضعیف تمدن و اندیشه اسلامی می شود. ما باید خطرات ضد وحدت هم از جانب جامعه عالمان شیعه و هم اهل سنت به خوبی بشناسیم و بصیرت لازم امروز نسبت به شناخت شگردهای دشمن می تواند نقش بزرگی داشته باشد در محکم کردن پایه های اتحاد اسلامی. ما باید بدانیم دولت هایی مثل امریکا مثل انگلیس چه نقشی از طول تاریخ تاامروز در تضعیف جهان اسلام داشتند، آنها حتی جغرافیای جهان اسلام را تغییر دادند و امروز به فکر خاورمیانه جدید هستند. بذرهای کینه و دشمنی و تفرقه را بین مسلمان ها دارند توسعه می دهند. و شرایط امروز برای وحدت کافی نیست، باید یک رویکرد جدید علمای اسلام وارد یک حرکت جدید شوند، با آن نگاه بلندی که انقلاب اسلامی در اتحاد امت اسلام تبیین کرده وارد میدان شوند و نه این حرکت منحصر در هفته وحدت باشد، باید به صورت یک حرکت مستمر شکل گیری داشته باشد. من فکر می کنم که عمده ترین مسائلی که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که ما باید اولاً یک بازگشت عمومی به قرآن و سنت نبوی و اهل بیت پیامبر اسلام به عنوان رمز وحدت اسلامی داشته باشیم. ارتباط علمی بین علمای مذاهب اسلامی اعمّ از شیعه و سنی شکل بگیرد، اساتید و فرهیختگان شیعه و سنی در حوزه ها و دانشگاه های یکدیگر رفت و آمد داشته باشند. کرسی های علمی و مباحث و تولیدات علمی شکل بگیرد. در راستای احیای تمدن اسلامی باید از هر گونه خودباختگی فرهنگی امت اسلام باید جلوگیری کنیم، نباید از غرب و مبانی که آنها تولید کردند کورکورانه پیروی کنیم، در عین رعایت اینکه ما علم و پیشرفت آن را احترام می گذاریم اما نباید تقلید و تعصب کورکورانه باشد و وحدت در این زمینه خیلی تأثیرگذار است در آن شکل گیری تمدن اسلامی. جمع آوری تراث عظیم تمدن اسلامی که از قرن های گذشته باقی مانده در همه سرزمین های اسلامی، آثار و تراث تمدنی بزرگی موجود است که این اتحاد می تواند این تراث را تبادل کند. احیا کنیم و این دوباره یک نوع وحدت و همکاری و همدلی را می طلبد که آن تراث قدیم که در تقویت تمدن جدید نقش دارد، آنها تبادل شود و احیا شود و اگر این تبادل علمی و تبادل تراثی صورت نگیرد یک شکست است برای اتحاد اسلامی.

بحث همبستگی و ارتباط علمی میان متفکران اسلامی، مرکزیت حوزه ها، دانشگاه ها، مراکز علمی برای اینها، تقویت دارالتقریب ها، حتی حمایت مالی از یکدیگر و ارتباطات اقتصادی و تجاری بین امت اسلام و جهان اسلام و این بازار بزرگ اسلامی را در اختیار همدیگر قرار بدهیم و این اتحاد می تواند بنیه های اقتصادی کشورهای اسلامی را تقویت کند و اجازه ندهیم که دولت های استکباری از این بازار بزرگ بهره ببرند ولی خود مسلمانها در ضعف و فقر اقتصادی بسر ببرند. همکاری در ترجمه دانش ها و علوم مختلف به زبان های مختلف، این از نیازهای جدی و از بنیادی ترین مؤلفه های شکل گیری تمدن اسلامی است که در سایه همین شکل گیری اتحاد، تأسیس دارالترجمه های و بیت الحکمه ها و برگردان و ترجمه تراث عظیم فرهنگی ملل مختلف جهان اسلام، این می تواند نقش بزرگی را داشته باشد. و در نهایت هم هجرت به بلاد اسلامی برای کسب علم و دانش. اگر این اتحاد و عظمت اسلامی شکل بگیرد و در سایه آن هجرت به سرزمین های مختلف اسلامی به عنوان یک توافق بزرگ جهان است می تواند یک نقش بزرگی داشته باشد. اکثر تمدن های بزرگ بشری درسایه هجرت اقوامی از جایی به جای دیگر بوده و این هجرت ها یکی از زیربناهای تشکیل تمدن های بزرگ و مؤلفه های اصلی آن بوده است.

 

نسخه چاپي


خروج






پیام ریاست جامعه المصطفی خراسان به مناسبت فرارسیدن هفته بسیج

يکشنبه 2 آذر 1399
مشاهده
رئیس جامعة المصطفی خراسان با رئیس اداره اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی دیدار کرد

شنبه 24 آبان 1399
مشاهده
نشست علمی «تحلیلی بر صلح امام حسن(ع)»

شنبه 24 آبان 1399
مشاهده
سایت جدید جامعة المصطفی خراسان رونمایی شد

دوشنبه 19 آبان 1399
مشاهده
بیانیه جامعةالمصطفی العالمیه در محکومیت حمله تروریستی به دانشگاه کابل

يکشنبه 18 آبان 1399
مشاهده
علت توهین و هتاکی به پیامبر گرامی اسلام (ص)، شخصیت علمی و اخلاقی ویژه پیامبر اسلام و حقانیت آموزه‌های ایشان است که به‌زودی جهان را فرا خواهد گرفت/ طلاب المصطفی ص باید شبکه‌های نخبگان ایجاد، و تلاش کنند اصولی، تشکیلاتی و گروهی کار کنند

يکشنبه 18 آبان 1399
مشاهده
گزارش تصویری مراسم عمامه گذاری طلاب جامعة المصطفی خراسان

چهارشنبه 14 آبان 1399
مشاهده
تعمم طلاب المصطفی خراسان، به دست آیت الله اشرفی شاهرودی

چهارشنبه 14 آبان 1399
مشاهده
معنای وحدت زندگی مسالمت آمیز است

دوشنبه 12 آبان 1399
مشاهده
امروز المصطفی پرچمدار اتحاد اسلامی در سرزمین‌های اسلامی است و نقش مؤثری در احیای تمدن اسلامی  در کشورهای اسلامی دارد

دوشنبه 12 آبان 1399
مشاهده
پیام تسلیت رئیس المصطفی خراسان در پی درگذشت فرزند جانشین و دستیار ویژه رئیس جامعه المصطفی

سه شنبه 6 آبان 1399
مشاهده
خلاصه نشست تخصصي «پدیدار شناسی جریان های مدعی مهدویت»

سه شنبه 6 آبان 1399
مشاهده
رئیس جامعة المصطفی خراسان با مدیر عالی حرم مطهر رضوی دیدار کرد

دوشنبه 5 آبان 1399
مشاهده
جامعة المصطفی خراسان و صدا و سیمای استان خراسان رضوی تفاهم نامه همکاری امضا کردند

چهارشنبه 30 مهر 1399
مشاهده
گزارش تصویری مراسم امضای تفاهم نامه بین جامعة المصطفی خراسان و صدا و سیمای خراسان رضوی

چهارشنبه 30 مهر 1399
مشاهده
جامعة المصطفی
جامعة المصطفی

مشهد،خیابان امام خمینی،امام خمینی35 جامعه المصطفی العالمیه

شبکه سروش شبکه ایتا نرم افزار ارتباطی خراسان
2020 © کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به جامعة المصطفی العالمیه می باشد