جامعة المصطفی العالمیة
جامعة المصطفی العالمیة
جامعة المصطفی العالمیة
يکشنبه ٢٨ دی ١٣٩٩


 تاریخ: دوشنبه ١٠ شهريور ١٣٩٩      ساعت: ١٥:٠٣        شماره خبر: ١١٣٣٣١         نسخه چاپي 

 

مکتب عاشورا یک دانشگاه بزرگ تربیت انسان است

درس ها و آموزه های تربیتی کربلا

 


در پنجمین جلسه از سلسله درس ها و عبرت های عاشورایی، حجت الاسلام والمسلمین صالح  رئیس جامعه المصطفی خراسان در خصوص مکتب عاشورا و انسان ساز بودن این مکتب به ایراد سخن پرداخت.

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه_نمایندگی خراسان، حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا صالح، رئیس المصطفی خراسان اظهار داشت، مکتب عاشورا یک دانشگاه بزرگ تربیت انسان است، در این مکتب، اصل بر کرامت انسان و ارزش نهادن بر گوهر انسانیت است.

وی ادامه داد: امام حسین (علیه السلام ) همان‌گونه که در روز عاشورا برای ارج نهادن و ابراز عواطف انسانی،بالای سر فرزندش علی‌اکبر (سلام الله علیه) و بزرگان از اصحاب خود رفت، هنگام شهادت "جَون" غلام سیاه پوست حاضر در کربلا نیز با نهایت لطف و عواطف انسانی بالای سر وی رفت و در حق او دعا کرد . 

رئیس المصطفی خراسان اظهار داشت: رفتار انسانی و همراه با کرامت امام علیه السلام در حالی که در جایگاه بالای رهبری و امامت امت قرار داشت با این شخص که در کربلا در خدمت امام بود و هیچ کسی را نداشت و هیچیک از اقوام و خانواده اش همراه او نبودند و از جایگاه اجتماعی و شهرتی هم برخوردار نبود؛ بسیار درس آموز است و حکایت از نوع نگاه اسلام به انسان و همچنین روح بزرگ امام در رفتار و تعاملات اجتماعی دارد.

وی در ادامه به تبیین ابعاد تربیتی این جریان تاریخی پرداخت، و هشت ویژگی برای معرفی "جون" برشمرد.

۱. جَون بن حُوَی(درگذشته سال ۶۱ هجری)از شهدای واقعه کربلا است. 

۲. او فردی سیاه‌پوست و اهل "نوبه" (منطقه‌ای واقع  در آفریقا) بود .

۳.  او تا زمان وفات ابوذر (سال ۳۲ قمری) در " ربذه"  همراه او بود و سپس به نزد امام علی(ع) برگشت و در کنار اهل بیت علیهم السلام  ماند.

۴. ظاهرا او در تعمیر و آماده سازی اسلحه وشمشیر مهارت داشته و درنقلی از امام سجاد(علیه السلام)  آمده است:  شب عاشورا  "جون" در چادر امام حسین(علیه السلام) بود و شمشیر او را آماده می‌کرد.     

(شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۹۳؛ طبری، تاریخ، ۱۳۸۷ق، ج۵، ص۴۲۰.)

۵. روز عاشورا امام حسین(ع) "جون" را از رفتن به میدان بازداشت ولی او خطاب به امام گفت: 

"به خدا سوگند هرگز از شما جدا نمی‌شوم تا خون من با خون شما درآمیزد.". (امین، اعیان الشیعه، ۱۴۰۳ق، ج۱، ص۶۰۵.)

۶. او از کسانی است که پس از شهادتش، امام حسین(علیه السلام) بر بالینش او آمد و برایش دعا کرد.

(  امین، اعیان الشیعه، ۱۴۰۳ق، ج۱، ص۶۰۵؛ قمی، نفس المهموم، ۱۴۲۱ق، ص۲۶۳.)

۷. سخنانی که امام (علیه السلام)بالای سر این غلام گفت در باره هیچ یک از شهدای کربلا نگفته است .

۸.  نام او در زیارت الشهدا آمده است: «اَلسَّلَامُ عَلَی جَوْنٍ مَوْلَی أَبِی‌ذَرٍّ الْغِفَارِی».

شناخت و معرفت "جون" نسبت به امام زمان خویش

حجت الاسلام والمسلمین صالح در خصوص پیوستن "جون" به صف مدافعان بیان داشت: "جون" به دلیل شناخت و اعتقاد راسخ خود ، در روز مهم و سرنوشت ساز عاشورا با اصرار فراوان از امام اجازه ورود به جمع مدافعان اسلام و مبارزین بزرگ را کسب می کند.

رئیس المصطفی خراسان گفت: وی روز عاشورا نماز ظهر را با امام خود خواند آن گاه با وجود سن بالا برای اذن میدان خدمت امام رفت.

وی در ادامه به بخشی از گفتگوی میان امام و "جون" که در مقتل آمده اشاره و بیان داشت: " ثُمَّ بَرَزَ جُونٌ مَوْلَى أَبِي ذَرٍّ وَ كَانَ عَبْداً أَسْوَدَ فَقَالَ‏ لَهُ الْحُسَيْنُ علیه السلام:  أَنْتَ فِي إِذْنٍ مِنِّي فَإِنَّمَا تَبِعْتَنَا طَلَباً لِلْعَافِيَةِ فَلَا تَبْتَلِ بِطَرِيقِنَا". سپس جون كه غلام آزاد شده ابوذر بود و غلام سياه چهره ‏اى بود برای جنگ بيرون آمد.

امام حسین علیه السلام به او فرمود:

 تو اینک آزادی. راه خويش را بگير و از اين سرزمين برو؛ تو براى آسايش و راحتى و تأمين زندگى و امنيّت، همراهى ما را برگزيده‏ اى، خود را در راه ما به سختی نینداز. 

"فَقَالَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَنَا فِي الرَّخَاءِ أَلْحَسُ قِصَاعَكُمْ وَ فِي الشِّدَّةِ أَخْذُلُكُمْ؟"

" وَ اللَّهِ إِنَّ رِيحِي لَمُنْتِنٌ وَ إِنَّ حَسَبِي لَلَئِيمٌ وَ لَوْنِي لَأَسْوَدُ فَتَنَفَّسْ عَلَيَّ بِالْجَنَّةِ فَتَطِيبَ رِيحِي- وَ يَشْرُفَ حَسَبِي وَ يَبْيَضَّ وَجْهِي" .

جون پاسخ داد: ایا من در روز خوشى سرسفره شما خاندان پیامبر  باشم و در روز سختى دست از يارى شما بردارم؟ 

بخدا قسم من خود می دانم كه بدبو و پست فطرت و سياه چهره‏ام! اجازه دهيد تا بوى بهشت و نسيم دل انگيز آن بر من وزيدن كند تا هم پيكرم عطرآگين وخوشبو گردد و هم چهره ام سپید گرايد. 

لَا وَ اللَّهِ لَا أُفَارِقُكُمْ حَتَّى يَخْتَلِطَ هَذَا الدَّمُ الْأَسْوَدُ مَعَ دِمَائِكُمْ ثُمَّ قَاتَلَ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِ حَتَّى قُتِلَ.

نه به خدا دست از شما خاندان بر ندارم تا اين خون سياه من با خونهاى شما آميخته گردد سپس جنگ كرد تا شهيد شد. رضوان اللَّه عليه.‏

حجت الاسلام والمسلمین صالح  درس ها و پیام های تربیتی این واقعه را اینگونه برشمرد: اول؛ شناخت و معرفت نسبت به امام و بصیرت و مسئولیت پذیری وتعهد "جون" برای یاری امام زمان خویش از بسیاری از افراد سرشناس و حتی اصحاب پیامبر در آن زمان بیشتر است . 

وی ادامه داد: دومین پیام آن این است که  با این که امام حسین (علیه السلام) به عنوان فرمانده سپاه حق، تعداد کمی از یاران که اصحاب را در کنار خود دارد ونیاز به سرباز دارد؛ ولی در انتخاب راه، کاملا به این فرد آزادی و اختیار کامل می دهد و ابتدا تقاضای او را برای ورود به میدان جنگ و حمایت از امام در مقابل دشمن نمی پذیرد در صورتی که همین تقاضا را در روز عاشورا ز فرزند رشید خود حضرت علی اکبر (سلام الله علیها) بلافاصله پس از اذن خواستن آن جناب می پذیرد.

امام علیه السلام بر بالین "جون" امد 

وی در ادامه گفت: تجلیل و قدرشناسی از شهدا یکی از اقدامات موثر برای ارزش نهادن و ماندگار نمودن شهدا و پیام آنان به شمار می رود و در کربلا در سیره امام حسین به صورت مکرر از جمله این شهید والا مقام قابل مشاهده است. 

وی گفت: امام حسين عليه السلام به بالين او آمد و فرمود: " فوقف عليه الحسين علیه السلام و قال اللَّهُمَّ بَيِّضْ وَجْهَهُ وَ طَيِّبْ رِيحَهُ وَ احْشُرْهُ مَعَ الْأَبْرَارِ وَ عَرِّفْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ." بار خدايا! صورت وى را سفيد و بوى او را نيكو گردان و او را با ابرار محشور بفرما و بين او و محمّد و آل محمّد صلّى اللَّه عليهم اجمعين شناسائى و آشنایی برقرار بفرما! (امین، اعیان الشیعه، ۱۴۰۳ق، ج۱، ص۶۰۵؛ قمی، نفس المهموم، ۱۴۲۱ق، ص۲۶۳.)

وی پیام های تربیتی این دعای امام را اینگونه برشمرد: اول؛ در مکتب اهل بیت تعامل و رفتار یک رهبر و امام  با افراد عادی جامعه همراه با تکریم و تواضع و قدر شناسی از انسان است. و دوم؛ در اسلام امتیاز طبقاتی برای اقشار مختلف وجود ندارد و همه  انسان ها براساس قابلیت های ذاتی و ظرفیت های معنوی خود می توانند به مقامات عالی معنوی و رستگاری وسعادت دست یابند .

وی در خصوص بوی خوش بدن "جون " بعد از شهادت اشاره و اظهار داشت: بر اساس نقلی که از امام باقر علیه السلام رسیده دعای امام حسین (علیه السلام) در حق "جون" مستجاب می شود و از پیکر مطهر این شهید پس از گذشت چندین روز ، بوی خوش به مشام می رسد.

وی ادامه داد:  امام محمّد باقر از حضرت امام زين العابدين(عليهما السلام) روايت مي كند كه فرمود: " وَ روِيَ عَنِ الْبَاقِرِ علیه السلام عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیه السلام أَنَّ النَّاسَ كَانُوا يَحْضُرُونَ الْمَعْرَكَةَ وَ يَدْفِنُونَ الْقَتْلَى- فَوَجَدُوا جَوْناً بَعْدَ عَشْرَةِ أَيَّامٍ- يَفُوحُ مِنْهُ رَائِحَةُ الْمِسْكِ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِ."  هنگامى كه گروهى در ميدان جنگ آمدند تا اجساد شهيدان آل محمّد را دفن نمايند جسد اين غلام يعنى جون را بعد از ده روز در حالى يافتند كه بوى مشك از آن مي وزيد. منبع: بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج‏45، ص 23

وی پیام تربیتی آن را اینگونه بیان کرد: هدایت یافتگی و سعادتمندی  به ظاهر و جایگاه افراد نيست؛ گاهی استجابت دعاي ولي خدا در حق فرد گمنامی که در حقیقت نزد خداوند شناخته شده است به سرعت انجام می شود .



خروج






امروزه با الگوگیری از انقلاب اسلامی، مراسم سوگواری ایام فاطمیه در سراسر جهان اسلام در حال برگزاری است

يکشنبه 28 دی 1399
مشاهده
جامعه المصطفی العالميه تنها نهاد متولی تعليم و تربيت طلاب غير ايرانی در كشور است

شنبه 27 دی 1399
مشاهده
جامعه المصطفی ص خراسان و آستان قدس رضوی تفاهم نامه همکاری امضا کردند

سه شنبه 16 دی 1399
مشاهده
اندیشه جهانی شهید سلیمانی یک الگوی کامل است

يکشنبه 14 دی 1399
مشاهده
«لوح تلاش و خدمت جهادی» به کارکنان جهادی المصطفی خراسان اهدا شد

يکشنبه 14 دی 1399
مشاهده
بازنشر درس اخلاق آیت الله مصباح یزدی در جمع طلاب المصطفی خراسان

يکشنبه 14 دی 1399
مشاهده
جامعةالمصطفی در واکنش با ساخت فیلم «بانوی بهشت» بیانیه‌ای صادر کرد

يکشنبه 14 دی 1399
مشاهده
وظیفه امروز ما، یاری رساندن به حضرت فاطمه زهرا(س) با قلم هایمان است

سه شنبه 9 دی 1399
مشاهده
مجلس تحریم جامعه المصطفی العالمیه را محکوم کرد

دوشنبه 8 دی 1399
مشاهده
تشکل های فرهنگی اتاق فکری برای المصطفی ص و دارای نقش موثر در تعالی این مجموعه هستند

چهارشنبه 3 دی 1399
مشاهده
تحریم جامعه المصطفی برگ ننگین دیگری از کارنامه طولانی تجاوزها و جنایات آمریکاست

سه شنبه 2 دی 1399
مشاهده
حضور رئیس جامعةالمصطفی در جلسه کمیسیون فرهنگی و آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی

دوشنبه 1 دی 1399
مشاهده
تعبیر سنتی و مدرن بودن حوزه و دانشگاه تعبیر صحیحی نیست

يکشنبه 30 آذر 1399
مشاهده
پیام رئیس جامعةالمصطفی به مناسبت هفته پژوهش

شنبه 22 آذر 1399
مشاهده
فراخوان مشارکت در طرح " زیارت نیابتی "

شنبه 22 آذر 1399
مشاهده
جامعة المصطفی
جامعة المصطفی

مشهد،خیابان امام خمینی،امام خمینی35 جامعه المصطفی العالمیه

شبکه سروش شبکه ایتا نرم افزار ارتباطی خراسان
2020 © کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به جامعة المصطفی العالمیه می باشد