قال رسول الله (ص): ان لقتل الحسين (ع) حرارة فى قلوب المؤمنين لا تبرد ابدا. پيامبراكرم (ص) فرمود: براى شهادت حسين (ع)، حرارت و گرمايى در دل‌هاى مؤمنان است كه هرگز سرد و خاموش نمى‏شود. (جامع احاديث الشيعه، ج 12، ص556) ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش تسلیت باد.
صفحه اصلی اخبار > جهاد علمی، اولویت اول عصر امام صادق(ع) بود


  چاپ        ارسال به دوست

آیت الله اعرافی:

جهاد علمی، اولویت اول عصر امام صادق(ع) بود

  به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی، آیت الله اعرافی با اشاره به ابعاد زندگی امام صادق (ع) گفت: عصر امام باقر و امام صادق (علیهما السلام)، عصری بود که تمرکز این دو امام بر مسائل علمی و فرهنگی و جهاد علمی استوار شد و تمام تلاش این دو امام همام بر پرورش شاگردان و تربیت نسلی از علما و محدثان و پیروان دین متمرکز شد .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه چرا امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) مانند علی بن ابی طالب در دوره پیامبر خدا و در دوره حکومتشان به قیام و مبارزه نپرداختند و یا مانند جدشان امام حسین (ع)  قیام مسلحانه را در برابر دستگاه بنی امیه و بنی عباس انجام ندادند؟ اظهار داشت: نکته اول در پاسخ به این سوال این است که برای قیام و مبارزه مسلحانه یاورانی نداشتند و انصار و یاورانی که در کنار امام باقر و صادق قرار بگیرند و سرداران رشید و سربازان فداکار وجود نداشت و اقدام مسلحانه برای گرفتن حکومت امکان نداشت .

وی با بیان اینکه شرط پیروزی، رهبری مقتدر و سربازان فداکار است و فقدان سرباز رهبری را زمین گیر می کند ، گفت : گذر زمان نشان داد که شیعیان و مسلمانان فداکار و سربازان و پاسداران مومن برای حمایت از امام وجود نداشت .

آیت الله اعرافی در پاسخ به این سوال که چرا قیام امام صادق(ع) مانند امام حسین(ع) دست به قیام شهادت نزد، تصریح کرد: امام حسین(ع) در برابر دستگاه بنی امیه و یزد به یک شهادت جانسوز دست زد که در تاریخ ماندگار شد و پرچم پرافتخار حماسه عاشورا همیشگی شد. اینجاست که باید گفت علاوه بر اینکه شرایط برای مبارزه مسلحانه فراهم نبود، افکار امت اسلام هم در معرض تهاجم وسیع قرار گرفته بود، فرهنگ جامعه اسلامی در معرض تهاجم درونی و بیرونی قرار داشت.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تحلیل عصر امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) تصریح کرد: افکاری از بیرون مرزها افکار جامعه اسلامی را دچار انواع شبهات کرده بود و متفکران و جوانان و مردمی که در بغداد و مدینه و کوفه و شهرهای جهان اسلام بودند، در معرض تهاجم افکار گوناگون قرار گرفته بودند .

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، حاکمیت سال­های طولانی حکومتی بنی امیه و بنی عباس موجب شده بود پایه های اخلاق و معنویت در جامعه متزلزل شود و نظام فکری مشخصی در بین مسلمانان نبود و جریان های انحرافی جامعه را مورد تهاجم قرار داده بود و عصر امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) عصر پرغوغای فکری، اخلاقی بود و موجهای فساد فکری و اخلاقی همه ارکان جامعه را فرا گرفته بود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه عصر امام صادق (ع) عصر پرغوغای فکری و اخلاقی بود گفت: اینجا بود که امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) نیاز بود پایه های فکری امت اسلام را تقویت کنند که اگر این دو امام همام وارد این میدان علمی و فرهنگی نمی شدند، برای امت اسلام و به ویژه برای شیعه میراثی باقی نمی ماند .

وی با اشاره به میراث عظیم علمی اسلام خاطرنشان کرد: بعد از هزار و چهارصد سال این میراث اسلامی که در دست داریم حاصل زحمات امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) است .

رئیس المصطفی با اشاره به آثار ۲۲جلدی یکی از علمای شیعه از میراث بزرگ علمی امام صادق(ع) گفت : این عالم بزرگ از منابع شیعه و سنی یک دانشنامه و دایره المعارف کامل از روایات امام صادق(ع) جمع کرده است که ۳۸هزار و  ۸۵۵سند علمی اعم از حدیث ، سند ، مناظره و وصیت و خطابه از امام صادق(ع) در این ۲۲جلد جمع شده است این میراث بزرگ در حوزه های کلامی، اعتقادی، حدیثی، تفسیری، اخلاقی و فکری دریایی از معارف را امام صادق(ع) در اختیار بشر و مسلمانان قرار داده و یک مقدار کمتر از این از امام باقر(ع) است. یعنی بیش از ۵۰هزار حدیث و خبر و مناظره و سند علمی از این دو امام بزرگوار برای ما به ارث مانده است .

وی افزود : قریب ۴۰هزار حدیث و روایات سند علمی از امام صادق(ع) و قریب همین مقدار از امام باقر(ع) و بیش از ۲هزار و ۱۴۴راوی ، محدث و عالم که در محظر امام صادق(ع) زانو زده اند این حجم بالایی از کار علمی را نشان می داد و اگر این حجم بالای علمی نبود نه تنها شیعه بلکه امت اسلام در معرض فروپاشی فکری و اعتقادی قرار می گرفت .

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ابو حنیفه پیشوای حنفیان، مالک بن انس و بسیاری از بزرگان اهل سنت در محضر امام صادق (ع) درس آموخته اند و تعبیرهایی که درباره امام دارند، خیره کننده است .

آیت الله اعرافی گفت: میراث علمی این دو امام بزرگوار که به جهاد علمی به عنوان اولویت اول پرداختند، میراث اسلام و دین خدا و جد خودشان را حفظ کردند که اگر این چنین نبود وضع اسلام خطرناکتر بود.

وی افزود: اگر این کلاس های درس و فعالیت های علمی در مدینه و کوفه انجام نمی شد، این همه عالم تربیت نمی گردید و این علم وسیع و دانش اگر نشر پیدا نمی کرد، ارکان اسلام استوار نمی شد.

رئیس جامعه المصطفی خاطرنشان کرد : تشیع یک جریان اقلیت در دنیای اسلام بود که اگر با توجه خاص امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) مورد صیانت علمی و فکری قرار نمی گرفت، خوف آن می رفت که از بین برود . امروز مذهب پرافتخار تشیع، به دلیل فقه وسیع، حدیث و تفسیر، کلام و معارف بلند به خود می بالد و سر شیعه در بین همه مذاهب اسلامی بلند است و ما به این همه نتایج علمی افتخار می کنیم .

وی با بیان اینکه شیعه با اقلیت شکل گرفت و با عاشورای حسین(ع) هویت و با دعای امام سجاد(ع) عرفان پیدا کرد، خاطرنشان کرد: اما در عصر امام صادق(ع)، شیعه یک گام بزرگ برداشت و این گام بزرگ علمی، کلامی، حدیثی و فقهی بود و شیعه برای اینکه به عنوان مذهب وسیع و بزرگ هویت خود را پیدا کند، ائمه معصومین(علیهم السلام) کارهای حماسی و عرفانی فراوانی انجام دادند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، هویت بخشی به شیعه را از رازهای جهاد علمی امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) عنوان کرد و گفت: امروز شیعه هویت تاریخی، عرفانی، معنوی، جهادی، مقاومت و حماسی دارد اما امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) در عصر خود، هویت علمی،  فقهی، کلامی و حدیثی را برای ساختن ساختمان شیعه و هویت کامل شیعه انجام دادند .

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) در برابر قیام های مسلحانه دو نوع موضع داشت. برخی قیام های مسلحانه مثل قیام زید بن علی که رحمت و رضوان خدا بر او باد ، امام تایید کردند و بر زید بعد از شهادتش اشک ریختند و حرکت مسلحانه او را در برابر دژخیمان دستگاه غاصب تایید کردند و این نشانگر موضع امام صادق(ع) در مبارزه علیه ظلم است.

آیت الله اعرافی افزود : امام صادق(ع) قیام هایی مانند خوارج و علویان را هم تایید نمی کردند، بنابراین امام صادق(ع) چند خط را همزمان دنبال می کرد. خط اول تایید مبارزه علیه دستگاه بنی امیه و بنی عباس بود که با ظاهر فریبکارانه آمدند اما در باطن فاسد بودند، بنابراین خط مبارزه مسلحانه را تایید کرده و به صورت مخفی موضع داشت و برای همین هم به شهادت رسید .

رئیس جامعه المصطفی در پایان ابراز داشت: خط دوم حضرت، خط اصلاح فکری و اخلاقی و معنوی امت اسلام بود. ایشان همه مسلمانان را از فسادها و آسیب ها حفظ می کرد. خط سوم امام صادق(ع)، هویت سازی علمی فکری و فرهنگی برای مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و جریان شیعه بود و جریان تشیع را در عالم اسلام گسترش داد .


١١:١٧ - سه شنبه ٤ شهريور ١٣٩٣    /    شماره : ٥٣٢٨٠    /    تعداد نمایش : ٢٥٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج