پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی اخبار > اصلاح فرد و خانواده، بدون اصلاح حکومت و نظام‌های اجتماعی امکان پذیر نیست


  چاپ        ارسال به دوست

کارشناس فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی خراسان:

اصلاح فرد و خانواده، بدون اصلاح حکومت و نظام‌های اجتماعی امکان پذیر نیست

نهضت اباعبدالله‌(ع) برای اصلاح نظامات اجتماعی و هموار کردن مسیرهای اخلاقی جامعه صورت پذیرفته است؛ چرا که اصلاح فرد و خانواده، بدون اصلاح حکومت و نظام‌های اجتماعی امکان‌پذیر نیست.

به گزارش روابط عمومی جامعة المصطفی ص خراسان، در نخستین نشست از سلسله نشست‌های علمی عاشورایی، با عنوان «جلوه‌های اخلاقی تربیتی در نهضت حسینی» که در مرکز آموزش زبان ومعارف اسلامی برگزار شد، کارشناس فرهنگی  تربیتی این مرکز به تشریح «جلوه‌های اخلاقی در نهضت حسینی» پرداخت.

کارشناس فرهنگی  تربیتی مرکز آموزش زبان ومعارف اسلامی خواهران یادآور شد: امروز بیش از هر زمانی نیازمند معارف عاشورایی هستیم و باید جنبه‌های اخلاقی نهضت عاشورا را احیا کنیم.

زحمتکش به فرازهایی از خطبه امام حسین‌(ع) در عاشورا اشاره کرد و افزود: نهضت اباعبدالله‌(ع) برای اصلاح نظامات اجتماعی و هموار کردن مسیرهای اخلاقی جامعه صورت پذیرفته است؛ چرا که اصلاح فرد و خانواده، بدون اصلاح حکومت و نظام‌های اجتماعی امکان‌پذیر نیست.

این محقق و پژوهشگر اعتقاد به مشورت و گفتگو و دوری از خشونت را از جمله ویژگی‌های نهضت امام حسین‌(ع) بر شمرد و بیان داشت: حکومت‌ها و نهضت‌های مبتنی بر استبداد همواره به خشونت روی می‌آورند، چون استبداد بدون تحمیل خشونت امکان‌پذیر نیست. آنان همچنین از مشورت دوری می‌گزینند؛ چرا که شخص مستبد خود را بی‌نیاز از مشورت می‌داند و به همین خاطر به هلاکت می‌افتد.

کارشناس فرهنگی  تربیتی مرکز آموزش زبان ومعارف اسلامی خواهران یادآور شد: امام حسین‌(ع) از آغاز نهضت به مشورت و گفتگو اعتقاد داشت و به همین منظور با افراد زیادی حتی با ام سلمه، همسر گرامی پیامبر‌(ص) و محمد حنفیه به گفتگو و مشورت پرداخت و علی‌رغم مخالفت محمد حنفیه وظیفه رسالت خود را به ایشان بازگو کرد و حتی وی را به عنوان نماینده خود قرار داد.

زحمتکش سپس به برخی از جنبه‌های اخلاقی نهضت عاشورا و صفات اخلاقی امام حسین‌(ع) اشاره کرد و افزود: تمامی صفات اخلاقی با حضرت اباعبدالله‌(ع) عجین شده؛ به گونه‌ای که بسیاری از افراد تاثیرگذار و حاضر در نهضت عاشورا از جمله زهیربن قین و ضحاک بن عبدالله مشرقی که در بیشتر مقاتل موجود از وی به عنوان مهم‌ترین راوی یاد شده است، به جهت این که مجذوب اخلاق حسنه آن حضرت شدند در کربلا حاضر شدند و حضرت را همراهی کردند هر چند ضحاک مشرقی، سعادت شهادت در رکاب امام حسین(ع) را نداشت.

وی ادامه داد: متصف بودن به صفات اخلاقی را در یاران و شاگردان حضرت از جمله حضرت مسلم‌(ع) که در مکتب امام پرورش یافته است، می‌بینیم.

زحمتکش جنبه‌های اخلاقی و عاطفی نهضت عاشورا و رعایت نکات عاطفی و محبت‌های فراوان امام حسین‌(ع) به خاندان خود به ویژه جوانان و کودکان حاضر در کربلا را حتی در گرماگرم صحنه‌های نبرد بی‌نظیر خواند و گفت: این‌ها جنبه‌های اخلاقی است که ما در حسین‌بن علی‌(ع) و مکتب عاشورایی او می‌بینیم که امیدواریم مورد غفلت قرار نگیرد.



١٣:٣٤ - پنج شنبه ٢١ شهريور ١٣٩٨    /    شماره : ١٠٤٠٨٤    /    تعداد نمایش : ٤٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج