پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی اخبار > راه های موفقیت در مبارزه با نفس، بر اساس آموزه های قرآنی / بنیادی ترین اقدام در رسیدن به کمال معنوی و ایمان، تزکیه نفس است


  چاپ        ارسال به دوست

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خراسان:

راه های موفقیت در مبارزه با نفس، بر اساس آموزه های قرآنی / بنیادی ترین اقدام در رسیدن به کمال معنوی و ایمان، تزکیه نفس است

حجت الاسلام و المسلمین صالح در نخستین جلسه از سلسله درس های اخلاق در قرآن، به بیان راه های موفقیت در مبارزه با نفس، بر اساس آموزه های قرآنی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه خراسان، چهارشنبه گذشته نخستین جلسه از سلسله درس های اخلاق در قرآن با سخنرانی رئیسجامعه المصطفی صل الله علیه و آله العالمیه خراسان باحضور طلاب خواهر مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس برگزار شد.

در این دیدار رئیس المصطفی خراسان با اشاره به گروه های گوناگون هدایت شده از زبان قرآن اظهار داشت: قرآن کریم انسانهای راه یافته و هدایت شده را به گروه های مختلف تقسیم می کند. مانند گروه مومنین ، گروه متقین و گروه محسنین. یکی از این گروه ها گروه مفلحین و اهل فلاح است که در آیات متعدد از این گروه سخن به میان آمده و برای آنان نشانه ها و اوصافی را نقل نموده است و در بیش از چهل مورد ماده "فلح" مورد استفاده قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا صالح در توضیح مفهوم کلمه "فلاح" گفت: «فلاح» در زبان عربی از ریشه«فلح» است. وقتی دانه پس از طی مراحل نمو و عبور از موانع، سر از خاک بیرون می آورد و به مرحله رشد و ثمردهی می رسد عرب به آن می گوید «فَـلَح» و به شخص کشاورز که این دانه را پرورش داده و به این مرحله رسانده می گوید «فلّاح». راغب اصفهانی در کتاب المفردات می‌‌گوید: «افلح» از ماده «فلح و فلاح» در اصل به معناى شکافتن و بریدن است و به هر نوع پیروزى و رسیدن به مقصد و خوشبختى اطلاق شده است.

ایشان در ادامه اظهار داشت: پس مقام فلاح، حاصل تمام تلاش ها و عبادات و مجاهدت های انسان در مسیر کمال و تقرب به خداوند است و نهایت تلاش متقین و مومنین و محسنین رسیدن به مقام فلاح است. قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»؛ همانا مؤمنان به مقام فلاح رسیدند.

رئیس المصطفی خراسان اهل فلاح را از زبان قرآن اینگونه توصیف کرد: در ابتدای سوره بقره خداوند قران را سبب هدایت اهل تقوی و متقین می داند و سپس به معرفی متقین و نشانه های آنان می پردازد و سپس می فرماید اینان هستند که اهل فلاح هستند. « أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»؛

وی در خصوی بیانات قران کریم که در آیات متعدد به بررسی عوامل و راه های رسیدن به مقام فلاح پرداخته است گفت: یکی از مهمترین این عوامل تزکیه نفس یا همان برداشتن موانع و پاک سازی و طهارت نفس از رزائل و آلودگی ها است.

در سوره اعلی آیه ۱۴ می فرماید «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى»؛ یعنی به یقین کسى که پاکى جست (و خود را تزکیه کرد)، به مقام فلاح رسید و در سوره شمس نیز همین مضمون را تکرار می فرماید «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا وَقَدْ وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا »؛ یعنی تنها کسی به مقام فلاح می رسد كه نفس خود را پاکسازی و تزكیه كرده باشد و کسی که دچار آلودگی و ناپاکی و گناه باشد اهل خسارت و زیان خواهد بود .

وی در ادامه گفت: تزكیه نفس، یعنی دورى از عقائد و اخلاقیات و رفتارهاى ناپسند و كسب عقائد و اخلاقیات و كردارهاى پسندیده. از آیات فوق استفاده می شود که پیش نیاز و مقدمه ضروری برای رسیدن به فلاح این است که انسان بتواند نفس خود را از هر گونه آلودگی و هوای نفس پاکسازی کند زیرا در نفسی که آلودگی، کثیفی گناه و هوای نفس باشد امکان دریافت نور توحید و نزدیک شدن به خداوند که مظهر نور و پاکی است امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام صالح در ادامه رستگاران را اینگونه توصیف کرد: بنابراین افرادی پیروزمند و رستگار هستند که مانند دانه ای که از سنگ ها و خاک ها عبور می کند و زمین را می شکافد و به نور و روشنایی خورشید می رسد و از آن ارتزاق می کند؛ موانع را از سر راه برمى‌‏دارند و راه خود را به سوى مقصد که همان خدای واحد و توحید است مى‌‏شکافند و پیش مى‌‏روند.

ایشان نفس انسانی را از مهمترین موانع رشد و ایمان دانست و گفت: به همین دلیل کسانی که به دنبال رسیدن به ایمان و تقوی و کمال معنوی هستند ابتدا باید به تزکیه نفس بپردازند . از همین رو مشاهده می کنیم انسان درطول زندگی به صورت مکرر با گناهانی مبارزه می کند و تصمیم به ترک گناه می گیرد و از رذیله ای دوری می کند ولی پس از مدتی دوباره آلوده به همان گناه یا رذیله می شود. علت این است که ما راه کمال و ایمان را درست طی نمی کنیم . ما شاخه ها را که همان رفتار ها و عملکرد است قطع می کنیم ولی دوباره شاخه و شاخه های دیگر رشد می کند و انسان ناموفق می شود، دلیل آن چیست؟

رئیس المصطفی خراسان علت عدم موفقیت در راه کمال و ایمان را اینگونه تبیین کرد: دلیل این است که ما ریشه را رها کرده ایم و با شاخه مبارزه می کنیم . قران و سایر منابع دینی ریشه آلودگی ها و گناهان را نفس می داند. رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: «أَعْدَي عَدُوِّكَ نَفْسَكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْكَ» (عدة الداعی و نجاح الساعی، ص314) یعنی بدترين دشمنان انسان در درون خود انسان است، اگر اعدي عدوّ ما؛ يعني از هر دشمن, دشمن‌تر همان نفس و درون ماست پس باید در مبارزه و پاکسازی هم ابتدا هوای نفس و امیال نفس را کنترل کنیم زیرا منشاء و ریشه گناهان همان هوای نفس است و پس از مهار نفس، میل به گناه و رفتار های آلوده کنترل می شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: «جَاهِدُوا أَهْوَاءَكُمْ كَمَا تُجَاهِدُونَ أَعْدَاءَكُم‏»؛( بحار الأنوار(ط ـ بيروت)، ج65، ص370.) یعنی همانگونه که با دشمنان بیرونی می جنگید و مبارزه می کنید با دشمن درون و هواهای نفسانی خود نیز مبارزه کنید .

حجت الاسلام والمسلمین صالح تصریح کرد: در نمونه های تاریخی به خوبی می توانیم نقش بسیار مخرب و ویرانگر پیروی از نفس را مشاهده کنیم و ببینیم که چگونه همه جنایت ها و انحرافات بزرگ به دلیل غلبه هوای نفس بر عقل و ایمان انسان ها تحقق پیدا کرده است.

وی به برخی حوادث تاریخ ساز که به دلیل عدم تزکیه نفس صورت پذیرفته اند اینگونه اشاره کرد:

·         قتل هابیل توسط قابیل ، توطئه برادران یوسف که پیغمبر زاده بودند بر اثر حسادت بوده است .

·         انحراف فرعون و ادعای ربوبیت و ظلم ها و قتل ها و استکبار وی براثر میل به استعلا و قدرت طلبی برای خود بوده است.

·      به شهادت رساندن امام حسین علیه السلام به دلیل قدرت طلبی و میل به رسیدن به حکومت توسط یزید و وصول به فرمانروایی سرزمین حاصلخیز ری توسط ابن سعد بوده است .

·         کتمان حقیقت نبوت پیامبر اسلام توسط یهود و نصاری به دلیل هوای نفس و حفظ جایگاه و موقعیت اجتماعی خودشان بوده است .

رئیس المصطفی خراسان در تبیین گام نخست برای موفقیت در راه ایمان و کسب کمالات و رسیدن به مقام فلاح گفت: در نتیجه برای موفقیت در راه ایمان و کسب کمالات و رسیدن به مقام فلاح، در گام اول باید به تزکیه نفس و برداشتن موانع ودر نهایت طهارت نفس پرداخته شود.


 


٠٩:٤١ - دوشنبه ١١ شهريور ١٣٩٨    /    شماره : ١٠٣٨٤٣    /    تعداد نمایش : ١١٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج