پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی اخبار > عید قربان، عید رهایی از تعلقات است


  چاپ        ارسال به دوست

کارشناس مسائل دینی جامعه المصطفی العالمیه مشهد:

عید قربان، عید رهایی از تعلقات است

 

نشست تربیتی- اخلاقی با موضوع ویژگیهای عید قربان در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی خواهرانبا سخنرانی کارشناس و پژوهشگر دینی جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی ص العالمیه مشهد، خانم مجیدیان مدرس حوزه وسخنران دینی در نشست تربیتی- اخلاقی با موضوع ویژگیهای عید قربان که در محل سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، ضمن تبریک این عید سعید آن را از جمله مهم ترین اعیاد اسلامی برشمرد و اظهار داشت: در کشورهای اسلامی از یک تا چند روز به این مناسبت تعطیل است و مردم جشن می گیرند و قربانی می دهند که خود نشان دهنده جایگاه والای این عید بزرگ در بین مسلمانان است.

وی افزود: البته برپایی مراسم قربانی در این روز بر همه واجب نبوده و تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است، اما بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند که سنت خوب و حسنه ای است و به لطف الهی در کشورمان نیز در بین بسیاری از مردم امر مرسومی است.

مجیدیان با تاکید بر اینکه قربانی یک عبادت بسیار مهم و از شعائر اسلام است اشاره کرد، در مقابل دیگر عبادت ها، شاخصه ها و ویژگی های خاصی دارد به ویژه به خاطر این که خود نمادی از قربانی کردن خواسته ها و منیت های نفسانی به منظور تقرب یافتن به پرودرگار عالم می باشد.

 این مدرس حوزه در ادامه افزود: عید قربان زیر مجموعه پذیرش ولایت الهی است. به این معنا که هر چه خداوند گفت باید بپذیریم. در این صورت می توان گفت عید قربان در ارتباط مستقیم با ولایت خداست. این استاد حوزه همچنین با بیان این نکته که قربانی کردن حاجیان در روز عید قربان، نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره است، گفت: منظور خداوند از دستور به ذبح حضرت اسماعیل(ع) این بود که حضرت ابراهیم(ع) در پرتو این عمل، با سرسخت‌ترین و ریشه دارترین عامل تعلّق نفس که حُبّ و دوستی فرزند است مبارزه کند و بدین وسیله در پرتو اطاعت از پروردگار، تعلّق نفسانی را ریشه کن سازد، به همین خاطر نیز قربانی کردن حاجیان در واقع نوعی جهاد با نفس در راستای زدودن تعلّقات و وابستگی‌های دنیوی و مادی و رهایی از زندان مال‌پرستی و دنیاطلبی است.

محقق و پژوهشگر حوزه تصریح کرد: نتیجه ای که می توان از داستان حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل(ع) گرفت آن است که شیطان همواره در کمین انسان است و با وسوسه های خود قصد دارد انسان را از کمال خود که تقرب الهی است بازدارد. در واقع عید قربان عید بندگی خدا و بریدن از اسارت نفس و همه تعلقات است. شیطان هیچ گاه از وسوسه انسان دست بر نخواهد داشت و همه انسان ها را بر طبق معرفت وجودیشان وسوسه خواهد کرد.

مجیدیان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به آیه‌ای از قرآن مجید مبنی بر این که پروردگار عالم اساساً نیازی به قربانی شما ندارد و برای خدا تنها تقوای انسان‌ها مهم است، اظهار داشت: در واقع هدف خداوند متعال از واجب کردن قربانی در روزعید قربان آن است که حاجیان با پیمودن مراحل ایمان و تقوا، در مسیر انسان کامل قرار گرفته و هر چه بیشتر و بهتر زمینه تقرب خود به سوی منبع خیر مطلق که خداوند است را فراهم نمایند.

وی در ادامه تاکید کرد: از این روست که ما معتقدیم قربانی کردن درس فداکاری و ایثار، همچنین گذشت و نوع دوستی و کنار گذاشتن منیت ها و خواهش های نفسانی است تا انسان بهتر بتواند مشکل و گرفتاری دردمندان و گرفتاران و نیازمندان را درک کرده، به یاری و کمک آن ها بشتابد.

 


١١:٣١ - يکشنبه ٢٠ مرداد ١٣٩٨    /    شماره : ١٠٣٤٦١    /    تعداد نمایش : ١١٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج