پیامبر اکرم (ص): لا تُطاوِعوا أنفُسَكُم عن مَنامِ كُلِّ اللَّيلِ، وخُذوا هَزيعاً مِنهُ. با نفس خود در خوابیدن در ازای شب، همراهی نکنید؛ بلکه پاسی از آن را (برای عبادت) برگیرید. ( تنبيه الخواطر: ج۲ ص۱۱۶)
صفحه اصلی اخبار > طراحی سیستم های دینی محصول نگاه کلان و راهبردی به گزاره های دین


  چاپ        ارسال به دوست

در سمینار «رابطه پارادایم علم دینی (شبکه ای)» مطرح شد

طراحی سیستم های دینی محصول نگاه کلان و راهبردی به گزاره های دین

به گزارش روابط عمومی جامعة المصطفی ص العالمیه مشهد، چهارمین سمینار پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام،  به همت گروه آینده‌پژوهی فکری و فرهنگی جهان با عنوان «رابطه پارادایم علم دینی (شبکه ای)»  و ارائهعبدالله صادقی پژوهشگر جامعه المصطفی و با حضور پژوهشگران، نخبگان، و اعضای گروه های پژوهشی برگزار گردید.

مشروح کامل سخنرانی عبدالله صادقی:

عبدالله صادقی پژوهشگر وجود آسیب و مشکلات ناشی از بکارگیری مدلهای غیر دینی در فرآیند اداره جامعه‌‌ی دینی، لزوم تغییر در ساختارها و مدلهای تمدنی را در سطح کلان حاکمیت جامعه دینی را مطرح ساخته است .

طراحی سیستم های دینی محصول نگاه کلان و راهبردی به گزاره های دین استتحقق وضعیت مطلوب تمدن اسلام ، نیازمند به طراحی و تولید سیستم‌های مورد نیاز جامعه دینی بر اساس گزاره های دین است .

 (گزاره های دین علاوه بر اینکه دارای ماهیت توصیه‌ای و اخلاقی هستند ، خصلت راهبردی و برنامه سازی دارند

و می توانند تبدیل به راهبرد و مدل عملیاتی شوند و از همین جهت دین ، هویت راهبردی ، استراتژیک و تمدنی دارد) .

استخراج و تولید سیستم های دینی و برتری علم و تمدن الهی بر علم و تمدن بشری رقیب بی واسطه تولید علم و سیستم‌های برگرفته از نظر خداوند ممکن است و الا فرقی با سیستم‌های سکولار نخواهد داشت.

فرآیند نظام سازی و تولید سیستمهای دینی برای تحقق  آرمانشهر(تمدن اسلام) مبتنی بر یک نظام فکری یا چهارچوب نظری ممکن است.  تولید سیستم­های دینی در پارادایم­های رایج یا غیر ممکن است(مثلا تولید علم دینی در پارادایم  تجربه­گرایی ممکن نیست)

یا نتایج مطلوب و ایده­آل دین اسلام را محقق نمی­سازد.  از این­رو نیازمند پارادایمی هستیم که تولید علم­دینی در آن معنا و امکان­پذیر باشد.

ضرورت پرداختن به این موضوع :

یکی از پروژه نظام­سازی یا تمدن­سازی تمدن اسلام، تولید علم دینی و تولید مدل­های دینی است. این امر مبتنی برای تحقیقات بنیادی و کاربردی در حوزه علم دینی و ساختارهای تمدن اسلام است. تحقق مسیر درست این فرآیند بر پارادایمی (چهارچوب و نظام فکری) استوار است.

تمدن یعنی شبکه پایدار ساختارهای کلان معرفتی، قانونی و فرهنگی، در مقیاس جمعی، برای پاسخ‌گویی به هرم نیازهای انسان در شبکه هستی است. پاسخگویی به نیازهای بشر در قالب سیستم‌ها امکان پذیر است و میزان موفقیت یک مکتب در تمدن سازی ، تابعی از میزان توانائی آن مکتب در طراحی و تولید سیستم های مورد نیاز زندگی فردی و جمعی است. طراحی و تولید سیستم‌های دینی و تحقق تمدن دینی(مانند تمدن اسلام) ، مبتنی بر گزاره های دینی و با اقتباس از آن است. نقطه شروع تولید علم دینی و سیستم­سازی یک تمدن، تولید و طراحی پارادایم حاکم بر آنهاست.

 این پارادایم باید براساس مبانی اسلام و با قرائت شیعی دوازده امامی باشد. و تولید علم دینی و سیستم­های دینی براساس پارادایم­های رایج فرآیند تولید علم دینی و سیستم­های دینی را به نتایج نامطلوبی مواجه خواهد نمود.

بنابراین برای بازسازی تمدن نوین اسلام باید پارادایم حاکم بر علم دینی و تولید سیستم­های آن روشن و برتری آن برسایر پارادایم­های تمدن­های رقیب خصوصا غرب نشان داده شود.

مباحث و موضوعات پیرامون کارآمدی دین در عرصه زندگی اجتماعی بشر و ارائه سیستمهای دینی در متن جوامع دینی مطرح بوده است . موضوعاتی همانند قلمرو دین ، گستره دین ، دین حداکثری و حداقلی ، گوهر دین از مباحث مرتبط با این موضوع قلمداد می‌گردد . اما مباحث جدی‌تری زمانی مطرح شد که  علوم تجربی و افزایش  قدرت تسلط انسان بر طبیعت یافت گسترش روز افزونی یافت و توانست روند پیشرفت جوامع و صنعتی  شدن جهان را مهیا سازد. این فرآیند با ارائه محصولات و تولیدات مصنوعی زندگی نسبتا راحت را بوجود آورد و سختی زندگی انسان­ها را کاهش داد. این نقش ملموس و محسوس علوم بشری زمینه تعارضات علم و دین فراهم آورد. و در این جریان زمزمه ناکارآمدی دین و موضوعات مربوط به آن انتشار یافت و نظرات متعدد و گوناگونی پیرامون دین و آموزه‌های آن مطرح شد . تلاش‌های برای نشان دادن کارآمدی دین صورت گرفت و آثار نگاشته شد. آثار مودودی در بحث اقتصاد و نظرات شهید صدر حول همین موضوع و ولایت فقیه پیرامون حاکمیت دینی و موارد این چنین تلاشی است در حیطه نظری بحث کارآمدی دین و گزاره­های دینی . اما با تحقق حکومت دینی مانند ایران در انقلاب مردمی سال 1357هجری شمسی و ادعای اداره و حکومت براساس حاکمیت دینی و پیاده سازی نظر خداوند، فضای متفاوتی از دین را مطرح ساخت. این فضا تلاش­های متعددی را درپی داشت. جنبش نرم افزاری تولید علم، علوم انسانی اسلام ، الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی ، نظام سازی پیرامون تحقق چنین رویکردی مطرح گردید. اما نقطه عطف این موضوعات و مباحث ، موضوع علم دینی و قدرت تولید سیستمهای زندگی براساس گزاره­های دین است که در چند ساله اخیر مورد توجه قرار گرفته است.


١١:٥٥ - شنبه ١٩ مرداد ١٣٩٨    /    شماره : ١٠٣٤٤٢    /    تعداد نمایش : ٢٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج